Gå til innhold

Bytte vifter på xbox360?


xdim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at nesten hva som helst er bedre enn de viftene som allerede er i boxen. Problemet er jo at garantien forsvinner ...

 

Edit. Men, nå så jeg jo at de er estimert til å være 7% mere stillegående enn de som allerede er i boxen, så jeg vet ikke jeg... er 7% stillere box (uten at DVD-drevet er i gang seff) verdt å bryte garantien?

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar

Loudness: 38d(B)a - Original Fan: 41d(B)a

 

Det er 3dB mindre støy det. Er ikke det endel? er ikke dB skalen slik at 1 dB er dobbelt så høyt som forrige eller noe?

 

Med andre ord så er de viftene mye mer stille da?

 

Til deg som snakker om DVD spiller bråket så sa jeg at man ikke skulle tenke på det i denne tråden. Jeg bruker min xbox360 til mye mediacenter (streamer video, musikk osv) Da vil jeg helst ha en så stille xbox som mulig :)

Endret av xdim
Lenke til kommentar

De viftene med lys som selges hos modnet.no (visperlite) kjøler litt bedre en de originale viftene men DE BRÅKEr LITT MER! Boxen går sirka 2 grader kjøligere med visperlite. Dett er målt med en temperatursonde som jeg har festet mellom cpu og gpu kjølerne og det er derfor snakk om gjennomsnittstemperatur av disse to.

 

Trust me, jeg har fiklet med dette i mange uker før jeg hadde et opplegg som jeg var fornøyd med.

 

Jeg åpnet boksen, fjernet hovedkortet, og saget bort gitteret som er på baksiden av boksen. Både plast gitteret og jerngitteret. Det er gitteret som gjør at det blir så mye bråk siden luften blir presset igjennom de små hullene.

 

Så installerte jeg visperlite vifte med ovennevt resultat. Siden jeg ønsket mer kjøling med mindre bråk, tok jeg originalviften og hengte den opp på utsiden framfør åpningen, altså eksternt framfør visperliten. Så tok jeg et gammelt strømadapter på 9 v , klipte av kontakten og festet trådene til den originale viften.

 

Dette gjorde at brukstemperaturen gpu/cpu på full load (GEOW) gikk ned til 27 grader! (mot 53 grader ved stock vifte)

Dette bråket alikevel litt for mye siden viftene gikk på 9 (for raske) volt så jeg koplet et ekstra kabinettvifte på samme strømadapteret og plasserte dette på siden av boxen for ekstar luft innblåsning. Dette gjorde at de to ekstra viftene ikke går hvis xboxen ikke er på (blir for lite strøm). Men når boxen er på snurrer de rundt uten å høres med lav hastighet.

Temperaturen (gpu/cpu) ligger nu rundt 34 grader på full belasting (GEOW) i mange timer.

Maskinen har ikke låst seg mer siden dette grepet.

 

Konklusjon. Visperlite viftene kjøler litt bedre (2 grader) men bråker tydelig også litt mer! Fjerner du plast og jern gitteret får du mye bedre utlufting og MINDRE bråk uansett vilken vifte du bruker.

håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...