Gå til innhold

Normal temperatur i laptop?


Anbefalte innlegg

Har en Acer 5672WLMi her, den har blitt litt varmere i det siste og det tror jeg kommer av at støv har samla seg opp og slik i kjølekanalene og diverse. Men er det noe fare for CPU'n når temperaturen på den ligger på ca. 50 grader idle og ca.60-63 grader load?

 

Har en Intel Core Duo 1.66 GHz CPU. Trodde jo de var litt snille når det gjaldt varme jeg, eller tar jeg helt feil? :hmm:

 

Harddisken ligger på 30-35 grader og det er vel normalt eller? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min slår viftene seg på for cpu når den kommer på 70 grader! Det samme gjelder skjermkortet!

 

Dvs: som regel starter viftene fordi skjermkortet kommer til 70, en svært sjelden gang opplever eg at det er cpu tempen som gjør at ting begynner å svirre......

 

Så 60 grader høres veldig bra ut!

Lenke til kommentar

når det blir nok støv i viftene vil dette påvirke kjølekapasiteten ganske kraftig ja. Hvor gammel er maskinen? Jeg støvrenset min maskin første gang når den var ca 10 måneder gammel, og forskjellen var rett og slett to forskjellige verdener, ikke bare gikk vifta mye sjeldnere men ytelsen på cpu'en ble bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Maskina mi ble kjøpt i Juni 2006, så det er vel en del støv der inni ja...

Tror vel jeg må renske litt da ja :)

7955415[/snapback]

 

Maskina mi er 2.5 år gammel, så det er vel tid for å få vekk støvet. Men hvordan gjør man det? Dataen min har nemlig begynt å skru seg av, kanskje dette kan være pga. overoppheting?

 

Kjørte Everest i sta, og når jeg skanna pcen med avast og åpnet norton personal firewall samtidig, gikk cpu temp. opp i 90. Den pleier å stå i 55 når jeg bare har oppe internett explorer.

Endret av vestlia
Lenke til kommentar
Men hvordan gjør man det?

8286635[/snapback]

 

skru opp kabinettet og fjern støvet. Mest effektivt er trykkluft på boks, fåes kjøpt på bla. Clas Ohlson. Det viktigste er å få bort støvet i CPU-vifta. Dersom du ikke er komfortabel med å åpne pc'en kan det ha en viss effekt å blåse trykkluft inn gjennom luftinntakene også.

Lenke til kommentar
Men hvordan gjør man det?

8286635[/snapback]

 

skru opp kabinettet og fjern støvet. Mest effektivt er trykkluft på boks, fåes kjøpt på bla. Clas Ohlson. Det viktigste er å få bort støvet i CPU-vifta. Dersom du ikke er komfortabel med å åpne pc'en kan det ha en viss effekt å blåse trykkluft inn gjennom luftinntakene også.

8287963[/snapback]

Er dette noe en kan gjøre selv, selv om man er helt grønn på data? Eller er det lett å gjøre feil?

Lenke til kommentar

om man er litt fingernem er det ikke noe problem å gjøre selv. Det handler mest om å være forsiktig, og så er det ganske essensielt at man bruker nettopp trykkluft på boks og ikke for eksempel kompressor eller støvsuger, da disse på ulike måter kan/vil ødelegge pc'en. Å blåse ut støvet med munnen er heller ikke det beste da den naturlige fuktigheten i utåndingslufta ikke passer særlig bra sammen med elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...