Gå til innhold

Programtips: Paint.NET


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tviler STERKt på at Microsoft har noe som helst med dette å gjøre. Da hadde det nok vært i salg allerede, bare som et mye dårligere produkt.

7950667[/snapback]

 

Jasså? Hvor tror du NET plattformen kommer fra? Programmet heter PAINT.NET, legg spesielt merke til utvidet tekst...

 

link til test av programmet, legg også merke til teksten

Paint.net er et program basert på åpen kildekode, som startet som et utviklingsprosjekt for en gruppe studenter ved Washington State University for noen år tilbake. Gruppen fikk faktisk økonomisk støtte fra blant andre Microsoft

 

Så kan vi kanskje slutte med beskyldninger vi ikke kan stå for?

Lenke til kommentar

Paint.NET er ikke utviklet av Microsoft, men selskapet har hjulpet til (mer enn med .NET-rammeverket). Det står heller ikke i testen Bjørn Eirik Loftås har skrevet at Microsoft har utviklet programmet, bare at de støttet det økonomisk. Det er to svært forskjellige ting - Microsoft sponser faktisk utviklingen til mange programmer fra en rekke selskaper.

 

It started development as an undergraduate college senior design project mentored by Microsoft, and is currently being maintained by some of the alumni that originally worked on it.
Endret av Dahl
Lenke til kommentar
I den utgaven jeg har av Windows XP så er Paint .NET standard.. pluss en god del til..

7950889[/snapback]

Hvilken utgave er dette?

7950895[/snapback]

 

Det er vel en utgave av XP som mange har laget selv. Dvs, laster inn forskjellige drivere, ripper ut det som man ikke har bruk for og legger til andre ting man heller trenger. De har jo gått under navn som "Windows XP Gold" etc.

 

At MS sponser programvareutvikling er jo helt supert. Mange som ikke vet dette.

Lenke til kommentar

.NET Framwork er sluppet i versjon 3 gjennom Windows Update allerede (gjelder ihvertfall engelsk variant av WinXP).

 

.NET Framework versjonene er uavhengige av hverandre. Så hvis du har ett program som krever versjon 2.0 av .NET Framework så hjelper det ikke om du kun har versjon 3.0 installert.

 

Jeg oppdaget at versjon 3.0 krever å komme gjennom brannmuren. Filen mscorsvw.exe (.NET Runtime Optimization Service) krever tilgang. Litt plagsomt at det hele tiden skal komme nye ting som krever nettilgang i grunnen.

Endret av G
Lenke til kommentar
Litt OT: Testet dette for å se om det funket på store .jpeg filer, men fikk opp at det ikke var nok minne for operasjonen. Hvilket program egner seg for store bilder? (70MB+ 23000x33000 pixler). Windows Picture and Fax viewer taklet ikke å zoome helt inn.

Har forresten nok RAM så skulle ikke være det.

7952133[/snapback]

Hva er nok RAM? Husk at bildeprogrammer behandler bildene dekomprimert. Med 24 bits fargedybde er bildene du referer til på 23000x33000x3 = ca 2,3GB. Du bør nok ha 4GB minne og kjøre på 64-bits plattform med 64-bits programvare for at det skal gå glatt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan Paint.net  er sammenlignet med  Photoshop Elements ?

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe Elements , men hvis dette gratis programmet er omentrent like bra så er jo det ikke noen vits i å betale for det.

7953244[/snapback]

 

Jeg jobber med å implmentere design som designere har laget inn i HTML, og da bruker jeg dette verktøyet, mens noen av mine kollegaer bruker elements. Jeg får gjort det som trengs. Prøv dette gratisproduktet først en måneds tid, så ser du selv, og bruk pengene du sparer til f.eks å titte på noen av corel sine produkter.

 

Tor

Lenke til kommentar
I så fall kan man vel se langt etter versjoner for Linux og OSX.

7949637[/snapback]

Unnskyld uttrykket, men: tull og pølsevev! :) Kildekoden er OSS, Mono er en OSS- og kryssplattform-implementasjon av .NET-rammeverket, og Paint.NET er faktisk en tast-case for Mono sin implementasjon av System.Windows.Forms. Hadde Microsoft stått bak programmet kunne man nok regnet med at de benyttet seg av mye Microsoft-spesifikke Win32-ting, men da det i størst mulig grad benytter seg av .NET-rammeverket som Mono er nær 100% kompatibelt med, kan det faktisk kjøre på Linux. Målet til Mono sin SWF-implementasjon er å kunne kjøre Paint.NET uten noen problemer på Linux.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...