Gå til innhold

Det er gratis ikke FREE

Thedrapery

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har dere oppdaget at i de fleste reklamer sier de free (Nei ikke fri for de mener så klart gratis) nedlastning/etablering osv.

Irritere litt! :hrm:

7946339[/snapback]

Jeg hater at de sier "fri" i stedet for "gratis".

Jeg tror og mener at ordet "gratis" når bedre frem. Hvorfor ikke bare markedsføre med det ordet da?

Skrevet
Har dere oppdaget at i de fleste reklamer sier de free (Nei ikke fri for de mener så klart gratis) nedlastning/etablering osv.

7946339[/snapback]

Er du tjukk i huet?

De spiller på at tidligere hadde Telenor f.eks en kvote på 1GB per måned du kunne ha i trafikk.

Ergo, ingen grenser, fri flyt av trafikk.

I tillegg til at fri også er en definisjon av gratis da, så klart. :)

17 gratis ha f- telefon / f- rettshjelp / f- kost og losji / adv: f-tt om bord, se fob / stå til f- disposisjon

Skrevet

7946339[/snapback]

Jeg hater at de sier "fri" i stedet for "gratis".

Jeg tror og mener at ordet "gratis" når bedre frem. Hvorfor ikke bare markedsføre med det ordet da?

7946343[/snapback]

Det tror jeg også, så akkurat en Telenor reklame der sa de " Med fri/free etablering "

Det er også noen mobil operatør reklamer " med fri/free downloades "

Å si downloades irriterer også litt, hvorfor ikke bare nedlastninger?

Skrevet

7946339[/snapback]

Er du tjukk i huet?

De spiller på at tidligere hadde Telenor f.eks en kvote på 1GB per måned du kunne ha i trafikk.

Ergo, ingen grenser, fri flyt av trafikk.

I tillegg til at fri også er en definisjon av gratis da, så klart. :)

17 gratis ha f- telefon / f- rettshjelp / f- kost og losji / adv: f-tt om bord, se fob / stå til f- disposisjon

7946348[/snapback]

Men hva med "fri etablering"? Det betyr jo egentlig "gratis etablering".

Skrevet

Hva med "Free Record Shop" da? "Gratis plate butikk", :p. Det er vell det meste gratis i prinsippet, men nei da. De har jo nesten dyrere enn "Expensive record shop".

Dere, skal vi ikke gå og ta noen plater fra FRS? Det er jo gratis, så hvorfor komme i fengsel?

Skrevet

Feil eller riktig. Jeg skjønner uansett hva de mener, så jeg tar det ikke så tungt. Jeg synes faktisk "Fri etablering" høres bedre ut enn "gratis etablering". I ordet "fri" kan det også ligge at det er uten forpliktelser og ekstra arbeid for kjøperen. Det er fritt for kostnader/arbeid mao. Om det stemmer på den enkelte kontrakt er noe annet.

Skrevet (endret)

Fri på norsk behøver ikke nødvendigvis bety det samme som "free = gratis" på engelsk. Tydelig at innflytelsen av engelsk på språket vårt kan by på misforståelser ja.

Endret av Smirnoff
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...