Gå til innhold

Salg av egne bilder


Anbefalte innlegg

Jeg viste noen av bildene jeg tok på flyshow sist sommer og da var det fler som lurte på om de kunne få kjøpe bilder i stort format.

 

Det er fler som har meldt sin interesse for dette.

 

 

 

Men så er det store dilemmaet. Hvor mye skal en ta for slikt ??

 

Formatene er 40x50 (A3 ca) og 21x30 (A4). Bildene skal leveres både med og uten ramme.

 

Er det noen som har noe innsikt og/eller erfaringer ?

 

(håper jeg har lagt innlegget i rett kategori her)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jostop/Superted

 

Skattegrensen er på 50 000. Men jeg har tenkt å bruke mye av det jeg får inn til å invistere i nytt utstyr og det kan jeg trekke fra. Så da kan jeg selge endel bilder og få mye av det før skattefuten begynner å klage.

 

 

600 pr bilde er kanskje litt i overkant. Kan kanskje øke til det. Men å begynne der tror jeg er å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar

Hmm, har ikke noen erfaringer selv med salg av bilder, men snakket fort med læreren min. Han er grafisk designer så har ikke solgt bilder, men designet magasiner osv.. Han mente at det var bedre å ta litt for mye for et bilde enn for lite.

 

De som kjøper bildet og har betalt 200kr for det vil ikke føle at det er like flott som om det samme hadde kostet 800kr.

 

Så når det blir foreslått 300-400kr ville jeg heller sagt 500-700kr. Selvfølgelig bør det være god kvalitet på det da!

 

En venn av meg har forøvrig solgt noen naturbilder. Tok vel 600-700kr for A3 og 400 for A4 med ramme og paspatur på begge..

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Men hvordan får man solgt bildene.

Scanor kan jo bare ta med mange bilder i bilen når han skal på flystevne og gå med lapp rundt halsen eller noe ... bare passe på å ha kamera framme med det flottest objektivet i tillegg så man ser skikkelig proff ut :D

 

Store forstørrelser som man bestiller er gjerne printet ut. Er dette bra nok med tanke på at bildene skal henge på en veg i mange år og ikke falme eller noe slikt :hmm:

Er det mulig å få ut bildene på gamlemåten (kjemisk) i størrelse på 20x30 -> 50x40?

Lenke til kommentar
Store forstørrelser som man bestiller er gjerne printet ut. Er dette bra nok med tanke på at bildene skal henge på en veg i mange år og ikke falme eller noe slikt  :hmm:

Er det mulig å få ut bildene på gamlemåten (kjemisk) i størrelse på 20x30 -> 50x40?

7960619[/snapback]

 

Jeg vil tro at et trykkeri eller en fotobutikk kan ordne dette. Dog vil det sikkert komme til å koste litt.

Lenke til kommentar
feks Epson Stylus Photo R2400 (koster dog rundt 7 store lapper, men skal være enestående god).

7963558[/snapback]

Jeg har denne og er strålende fornøyd med den :)

 

Kjøpte den hovedsaklig fordi jeg selv vil ha full kontroll på hele prosessen. Når man skal ha ut ting i f.eks. 30x40 i god kvalitet fra litt proffe utskriftstjenester så koster det fort noen hundrelapper - og selv da er man ikke garantert konsistent og jevn kvalitet fra gang til gang med samme fil dessverre.

 

R2400 er den minste av de 'proffe' fotoskriverne til Epson og bruker Epson sitt pigmentbaserte ultrachrome blekk som ikke blekner over tid slik mange rimeligere fotoskrivere gjør. Nettopp det har også vært en viktig faktor; man kan virkelig ikke selge et foto for mange hundre kroner som blekner synlig i løpet av et år eller to (noe alle som har brukt rimelige skrivere har opplevd - i mange tilfeller blekner jo bilder i løpet av få uker).

 

Med bra papir (Epson Velvet Fine Art f.eks. som riktignok koster 800,- kroner for 20 ark) blir resultatet helt fantastisk - bedre enn noe jeg noen gang har fått ved å levere fra meg filer til utskrift/fremkalling - og det til en kostpris på under 100 kroner utskriften i A3. Samme teoretiske kvalitet (bortsett fra at man ikke har kontroll på hele prosessen selv) koster fort 400+ hos 'proffene'.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
R2400 er den minste av de 'proffe' fotoskriverne til Epson og bruker Epson sitt pigmentbaserte ultrachrome blekk som ikke blekner over tid

7964045[/snapback]

Det er vel noe sånt fotobutikkene også bruker på store bilder.

 

 

Med bra papir (Epson Velvet Fine Art f.eks. som riktignok koster 800,- kroner for 20 ark) blir resultatet helt fantastisk - bedre enn noe jeg noen gang har fått ved å levere fra meg filer til utskrift/fremkalling - og det til en kostpris på under 100 kroner utskriften i A3. Samme teoretiske kvalitet (bortsett fra at man ikke har kontroll på hele prosessen selv) koster fort 400+ hos 'proffene'.

7964045[/snapback]

Men man får da A3 for godt under hundrelappen fra flere online butikker.

Er det vanskelig å kalibrere egne utskrifter. Virker vanskelig å starte uten noe forkunnskap om dette eller erfaring om fargejustering.

 

Skulle sjekke hva pixum tok for dette, men de har tilbudspriser på dette nå så jeg vet ikke hva som er vanlig pris ....

Men prisene de har nå er veeeldig bra:

30 x 45 til 22kr ... :ohmy:

og 40 x 60 til 44kr :dribble:

 

Har bestillt fra de en gang tidligere (30 x 45 til 17 kr), men jeg har ingen å sammenligne med. Et par av bildene virket litt blasse. Ikke mye, men litt

Noen som har erfaringer fra Pixum og har noen de har sammenlignet med?

Lenke til kommentar
R2400 er den minste av de 'proffe' fotoskriverne til Epson og bruker Epson sitt pigmentbaserte ultrachrome blekk som ikke blekner over tid

7964045[/snapback]

Det er vel noe sånt fotobutikkene også bruker på store bilder.

7964826[/snapback]

 

Det er faktisk akkurat samme blekk og oppløsning som på storformatskriverne til Epson som en del litt mer spesialiserte utskriftstjenester/fotobutikker bruker ja :)

 

Men man får da A3 for godt under hundrelappen fra flere online butikker.

Er det vanskelig å kalibrere egne utskrifter. Virker vanskelig å starte uten noe forkunnskap om dette eller erfaring om fargejustering.

7964826[/snapback]

Man får som regel det man betaler for - hovedgrunnen for meg til å kjøre utskrifter selv er at man mange steder (jeg har testet en god del - fra billige onlinetjenester til dyre spesialbutikker) ikke får konsistente resultater. Man kan levere samme utgangspunkt med riktig profil og kalibrert skjerm 3 ganger og få 3 helt forskjellige resultater i retur - og det mener jeg ikke duger hvis man skal selge ting. De få som utmerker seg her og leverer rimelig konsistente resultater og i tillegg lar deg velge mellom ulike papirkvaliteter tar også veldig godt betalt for jobben.

 

Jeg kan nok komme ned i en kostnad på 20 kroner for et A3-ark hvis jeg absolutt vil, men etter å ha prøvd flere forskjellige papirvarianter så er kvaliteten så overlegen på det beste at jeg ikke har lyst til å bruke noe dårligere.

 

Fordelen ved å gjøre alt selv er jo at man får det helt 100% som man vil ha det (innenfor papirets begrensninger kontra skjermvisning selvfølgelig).

 

Punkt en når det gjelder å ha kontroll på farger er at skjermen bør være kalibrert - jeg bruker den rimeligste utgaven til Colorvision og den gjør en bra jobb. Ideelt sett bør også skriveren være kalibrert, men etter litt tweaking så er nå forholdet mellom skjerm og utskrift hos meg rimelig strøkent og jeg har lært meg hovedforskjellene mellom hvordan fargene tas opp av de to hovedtypene av papir jeg primært bruker. (Epson Velvet Fine Art til matte bilder og Epson Premium Luster til halvblanke - jeg er ikke fan av glossy bilder).

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Dette med priser er alltid vanskelig, selv om jeg lever av fotografi så er det vanskelig å prise sine bilder. Jeg pleier å gjøre en beregning ut i fra, hvor lang tid har jeg brukt. Her må du ta med fra du dro til du kom tilbake fra fotograferingen, deretter må du legge til tid i eventuelt PS, og tiden det tar å få dette på papir og i ramme. Timebetaling må du bestemme selv, men lever du av dette bør timebetalingen være minimum 750,- pr. time. Deretter må du jo ta betalt for selve bilde.

 

Personlig ville jeg for en slik jobb tatt ca. 5.000 for det store og kr. 3.000 for A4. Men hvis du ikke jobber som profesjonell fotograf kan du jo ta et sted mellom 1 og 2.000 pr. bilde, det bør være en god pris.

 

Her har du en link til frilanssatser som du kan bruke som utgangspunkt.

Frilanssatser

 

 

Mvh

Rune Eriksen

Redaktør

Fotópia

 

 

 

 

Jeg viste noen av bildene jeg tok på flyshow sist sommer og da var det fler som lurte på om de kunne få kjøpe bilder i stort format. 

 

Det er fler som har meldt sin interesse for dette.

 

 

 

Men så er det store dilemmaet. Hvor mye skal en ta for slikt ??

 

Formatene er 40x50 (A3 ca) og 21x30 (A4). Bildene skal leveres både med og uten ramme.

 

Er det noen som har noe innsikt og/eller erfaringer ?

 

(håper jeg har lagt innlegget i rett kategori her)

7943188[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...