Gå til innhold

Kortslutta 5V med jord, delvis løst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har nå 5V tilgjengelig direkte i PCen, så hvorfor vil du ikke bruke den?

Ellers burde det vel gå greit å koble via fanmate, det er vanlig å bruke en motstand i serie som strømbegrenser, så du kan jo evt sette fanmaten til å levere litt mer enn 5V, og bruke en motstand for det siste spenningsfallet, så er du vel sikker.

Ser forresten at det står hos mixroplex at den er "plug'n'play" til 5V, "uten å måtte gå til anskaffelse av løse motstander", så da ser det egentliv ut som om de mener det skal gå helt fint uten strømbegrensende motstand iallefall.

Lenke til kommentar

Hvis du leser på den siden du selv linker til så står det "Da de kjører på 5 volt gjør dette at du kan bruke dem uten å måtte gå til anskaffelse av løse motstander eller printkort - "plug'n'play" :-)".

Dette tolker iallefall jeg som at det bare er å koble den rett på en 5volts-kontakt. Men er ikke viftekontaktene på 12V? Isåfall vil LEDen din gå opp i røyk.

Det er iallefall 5V på molex-kontaktene til 5,25" (harddisk/CDROM), kan koble den til der...

 

Edit: Se her for en bedre forklaring på hvor 5V ligger.

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å kjøpe masse fancy stuff bare for å få lys i leden (som jeg alrede har via fanmate)

 

Jeg vet hva som er hva, bundy. Lurer bare på om jeg kan koble med direkte på ledningene med å kutte vækk isolasjonen og tvinne på ledningene derfra, så legge krumpestrømpe over, eller er ikke det noen god idee?

 

EDIT: ser nå at jeg har satt ring rundt feil ledening, det skal egentelig være ring rundt RØD, som er 5V

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Jeg vet hva som er hva, bundy. Lurer bare på om jeg kan koble med direkte på ledningene med å kutte vækk isolasjonen og tvinne på ledningene derfra, så legge krumpestrømpe over, eller er ikke det noen god idee?

 

EDIT: ser nå at jeg har satt ring rundt feil ledening, det skal egentelig være ring rundt RØD, som er 5V

7943558[/snapback]

Hehe...

 

Jeg bruker å ta litt loddetinn for å være sikker på at ledningene ikke blir slitt og dermed mister kontakten, krympestrømper bruker jeg også.

Alså, en på hver ledning og en over de to.

Lenke til kommentar
Ja, så lenge du passer på at du ikke lager noen kortslutninger.

7943782[/snapback]

 

Hmmm, jasså?

 

Lodda ledningene på, satt på krympestrømpe, satt alt sammen igjenn, slo på pcen, for å se at leden lyste, men den lyste ikke, isdtedenfor så kom en stor røysky opp av ledningene som jeg lodda på. Skrudde pc pcen så for jeg kunne, og ledninge var helt smelta.

 

Tror nok de kortslutta mot hverandre :ermm:

 

Men så har jeg tatt vekk ledningene, og slått på pcen, alt ser fint ut, kommer inn i wondows, men så vriker ikke musa(usb mus, det kommer ikke lys på den) eller tastaturet(Kommer lyst på numlock lysene men virker ikke, ikke usb)

 

Dette er ille, men hvor ille? har jeg ødelagt noe på hovedkortet? :cry:

Lenke til kommentar

Orker ikke å lese hele, men kom det en røyksky fra LEDen, PCen funker, men uten USB eller overklokking?

 

BIOS'en er kanskje blitt resetta, du kan se om USB portene er slått av. PC'en bør være i orden ellers, PSUen skal være lagd for å tåle slikt, og slår seg selv av tett raskt hvis det skulle skje noe.

 

Brukte du en motstand sammen med LED'en? Hvis ikke fungerer LEDen nærmest som en kortsluttning, og det blir ganske mye spenning. LEDer tåler bare 0.03 ampere eller der omkring.

Lenke til kommentar

Det kom røyk av ledningene jeg hadde koblet leden på, leden virker sikkert.

 

Jeg vet hva jeg gjorde feil, da jeg hadde lodda på de 2 ledningene på de som er fra psu, så hadde jeg ikke noe isolasjon mellom de to ledningene(5V og jord) så de kortslutta mot hverandre, og isolasjonen på de to ledningene smelta.

 

Jeg kan sjekke i bios og se hva jeg får til.

Lenke til kommentar

Var en tur innom bios, alt at usb stuff var normalt.

 

Så prøvde jeg å sette inn en usb enhet foran på kabinettet i usb porten der, og der virket den, så plugga jeg inn usb musa bak, og nå virker den.... snålt.

 

Satt også prosessoren på 2,8ghz for å se om hk taklet det(som den noramlt gjør) og det gjør den nå også.

 

Kansje ikke noe er ødelagt alikavel :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...