Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en relativt kraftig Opteron-maskin som skal brukes som hovedserver.

Jeg har allerede fått alt (Apache, FTP, PHP, MySQL) til å fungere optimalt utenom en mailserver. Er det noen som kan peke meg i retning av et gratis (Eventuelt under $30) mailserver-program for Windows XP?

 

Takker!

 

-navbeacon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hiver meg på denne tråden da det omhandler mye av det jeg selv er på jakt etter,

 

 

Mailenable synes jeg ser til å kunne gi meg og mine ca 50 brukere alt det jeg er på jakt etter. I enterprise versionen så er det og støtte for webmail og det vil jeg teste.

Er det noen som har testet dette?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt enterprise versionen i vel ett par år nå, og kan ikke si annet enn at den fungerer utmerket. Webmail funksjonen er også en av de bedre jeg har vært borti da den har kalender funksjon m.m. Flere av kundene som bruker den aktivt er ihvertfall meget fornøyd med den. Du trenger forresten bare pro versjonen for å få webmail funksjonen, og denne holde til de fleste.

Er det noe konkret du lurer på så får du heller spørre...

Lenke til kommentar

Ikke meningen å starte en full krig om emnet, men ettersom du beskriver så er all programvaren du kjører egentlig utviklet for Linux (Eller en variant av Unix).

 

Så spørsmålet mitt er da - Hvorfor ikke kjøre det på plattformen det er ment på? Det skal godt gjøres å argumentere for windows server kontra linux server, med mindre man har spesielle behov for domenekontrollere/exchange server og ikke orker å hacke med samba og exchange-lignende systemer for linux.

 

Isåfall vil jeg anbefale postfix som MTA da dette antakelig er den sikreste på markedet (Uten å si noe ondt om dere qmail-fans). For IMAP/POP3 er Courier eller dovecot et godt valg.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt enterprise versionen i vel ett par år nå, og kan ikke si annet enn at den fungerer utmerket. Webmail funksjonen er også en av de bedre jeg har vært borti da den har kalender funksjon m.m. Flere av kundene som bruker den aktivt er ihvertfall meget fornøyd med den. Du trenger forresten bare pro versjonen for å få webmail funksjonen, og denne holde til de fleste.

Er det noe konkret du lurer på så får du heller spørre...

8040306[/snapback]

 

 

takk for det, skal nå kjøre en testversion for ett av mine domener. Har til nå brukt Open webmail men ser klare ulemper med den , blant annet spamfilter støtte altfordårlig. Vi får ca 5000 spam mail iløpet av en normal dag. Synes du spamfilterløsningen til Mailenable er god?

Lenke til kommentar
takk for det, skal nå kjøre en testversion for ett av mine domener. Har til nå brukt Open webmail men ser klare ulemper med den , blant annet spamfilter støtte altfordårlig. Vi får ca 5000 spam mail iløpet av en normal dag. Synes du spamfilterløsningen til Mailenable er god?

8046540[/snapback]

 

 

Spamfilterløsningne til mailenable funger tilfredsstillende. Langt ifra dårlig, men ikke noe ypperlig god heller. Men jeg har en sterk mistanke om at det skyldes måten jeg har konfigurert den opp på siden jeg vet om flere som har betraktelig bedre restultater på spamfilteret enn det jeg har. Jeg burde strengt tatt satt meg ned og tatt en gjennomgang på det der, men som med alt annet så strekker ikke tiden helt til. Og så lenge det ikke er ett videre problem så blir det bare utsatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
squirrelmail funker jo fett. Men aner ikke hvordan det er (om mulig) å bruke på windowsplattform. Hva med 2003 server og exchange?

8143552[/snapback]

 

Det er skrevet i PHP da burde det vel virke på windosw plattfrom?

2003 server har jeg aldri vært borti.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Exchange er ufyselig vanskelig å håndtere og konfigurere, og når det først tryner, vel da tryner det som regel skikkelig også :)

 

Vet ikke helt hvor du har dette fra. Det var riktignok en del problemer tidligere hvis Exchange trynte. Var med på å recovre en Exchange 4.0 for ca 8 år siden (trynte pga full systemdisk) og det var ikke bare moro, men siden 5.5 (utgitt februar 1998) har recoverymulighetene vært rimelig bra.

 

At Exchange er vanskelig å konfigurere kommer vel også an på nivået til han/hun som konfigurerer det ;)

 

Det er er mange instillinger der og det er fordi det er mye funksjonalitet der, men så er jo Exchange mye mer enn bare epost også da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ønsker heller ikke å starte noen Windows/Linux/Unix-debatt. Det kan være helt ok å kjøre mail-tjenester på en Windows-server. Derimot finnes det så veldig mange flere alternativer til Linux og andre Unix-liknende systemer. Flesteparten er fri programvare, mange har webmail i tillegg og noen er enkle å sette opp. Men behøver du å bruke en hel maskin til mail? Kanskje du kan installere vmware server, som er gratis programvare (sjekk Virtualisering på forum forsiden) og bruke et ferdig konfigurert system? Det finnes nokså mange av dem. VMWare har en markedsplass for sånt her; http://www.vmware.com/vmtn/appliances/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...