Gå til innhold

4,9V - 5,32V kan det brukes om hverandre?


Anbefalte innlegg

hei.

 

har en gammel SE K700 som jeg har tengt å få bygget inn i pcen så jeg kan ringe til den, for å starte opp pcen..

 

så da lurte jeg på om jeg kan lade den fra 5V en eller 5V standbye og feste en usb kontakt på laderen til tlf og bruke den til å lade en mp3 spiller...

 

laderen er oppgitt til 4,9V og 450mA (ble målt til 5,09V)

 

på pcen er spenningene slike;

+5 V 5.32 V

+5 V Hvilemodus 5.02 V (er denne jeg har tengt å bruke da det er spenning her hele tiden selv om pcen er av... )

 

strømforsyningen kan levere 2,5A på 5V SB

 

vil disse spenningsforskjellene ha noe å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvilken type batteri er det i den saken? NiCa, NiMH, Li-Ion ?

spørsmålet er om ladekretsen er bygd inn i laderen eller i telefonen. feil lading av batterier kan føre til mye søl, og i verste fall eksplosjon.

7936343[/snapback]

 

er et Li-Ion batteri...

heter BST-30 hvis det hjelper...

men hvil det gå å bruke tlf laderen til å lade en usb "dings";) ?

 

om det forkorter levetiden på batteriet er ikke det så stort problem..

telefonen har ødelagy skjerm så hvis jeg ikke får brukt den ike dette er det bare søpplebøtta som passer ;)

 

edit:

kan se om jeg får skjekket laderen med osilscop på skolen...

Endret av Bowman
Lenke til kommentar

Li-Ion batterier ville jeg vært VELDIG forsiktig med! Disse skal ha veldig nøyaktige ladekretser samt en del beskyttelse. Kan fort ta fyr/eksplodere om noe er galt. Tror det var sony som hadde problemer med et par slike batterier. :p

 

Du må være 110% sikker på at laderegulatoren sitter i telefonen før du begynner å kople spenning rett på den.

Lenke til kommentar

Det er vel veldig lenge siden laderegulatorene til batteriet på mobiltelefoner IKKE satt i telefonen. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å lade telefonen slik.

 

Riktig som nevnt her hat Li-ion batterier er følsome for uriktig lading, men det er nettopp derfor laderegulatoren sitter i tlf og ikke i strømforskyningen (oftest kalt laderen).

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...