Gå til innhold

"24" (Jack Bauer) inspirerer til tortur?


Anbefalte innlegg

Ja, denne nyoppdagede greiene som kalles tortur er forferdelige saker. Dette må virkelig være inspirert fra tv-titting.....v :whistle: For slike ting har jo aldri hendt tidligere...

 

Kremt....hekseprosessene...

Host......den Spanske inkvisisasjon

Hark.....Asiatiske torturmetoder

Spytt....avhørsmetoder i middelalderen a la strekkbenk, jernjomfrue+++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt gjør jeg det. Jeg er i mot tortur under en hver omstendighet. Da er nyansene i Dershowitzs argumentasjon uinteressante. Hvis andre vil ha mer innsikt har jeg lagt ved en link som burde nok bakgrunnsmateriell til å forstå saken.

7947426[/snapback]

 

Linken din fungerer ikke, videre kan det virke som du aldri har LEST intervjuet eller sett det. Dershowitz' poeng er at USA outsourcer tortur slik det er i dag, og at det er hyklersk å forby tortur, samtidig som man tar det i bruk under teppet, langt unna. Dette er et fullstendig legitimt ståsted etter min mening. Det at du idealistisk nok er mot tortur under enhver omstendighet er prisverdig nok, men Dershowitz har nok en langt mer pragmatisk og realistisk tilnærming.

Lenke til kommentar

I gamle Romerske republikk så var det vel påbudt med tortur for at en tilståelse fra slaver skulle være gyldig. Skal si tidene forandrer seg, eller?

 

Det er nå helt klart mange som er tilhengere av tortur. Man stiller jo ofte spørsmålet i 24 a al "om din familie ville blitt drept innen ti minutter og informasjon fra en person kunne redde dem, ville du gjort alt overhodet tenkelig for å få personen til å gi denne informasjonen?"

 

Jeg tror mange her ville svart ja. Men det legitimiserer ikke at en lands myndighet skal synke til slike nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...