Gå til innhold

Brukervennlig server OS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke serveren til ? ftp, brannmur.. ?

Er grafisk grensersnitt viktig, elller klarer du deg uten ?

 

Som server er jeg personlig veldig glad i FreeBSD. Det er veldig

enkelt å vedlikeholde og ikke så fryktelig vanskelig å sette opp

hvis du har litt erfaring og bruker google en smule.

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til at ikke Ubuntu eller SUSE er gode nok?

7925447[/snapback]

Jeg bare lurer her.. :)

 

Det skal være noe liknende Windows Server. Jeg har ingen erfaring med det, så tenkte derfor å skaffe meg litt før jeg skal drive med dette på skolen. Kan selfølgelig bruke Windows Server 2003, men tenkte kanskje å prøve et alternativ..

 

Hva anbefaler dere som et alternativ?

Lenke til kommentar
Ubuntu er jo et greit alternativ. Greit om du kommer med litt mer informasjon om hva du skal bruke maskinen til =)

7930105[/snapback]

Har et prosjekt på skolen der jeg skal sette sammen en server pc ved hjelp av SCSI og ATA disker, og muligens RAID. Og da tenkte jeg og kanskje prøve linux istedenfor standard Windows Server 2003 som de andre kjører på. Jeg har ikke prøvd Windows Server før så veit ikke hvordan det fungerer.

 

Så hvordan er Ubuntu srver i forhold til Windows Server? Går de ut på det samme? Kan Ubuntu være en erstatter?

Lenke til kommentar

Det spørs litt hva man skal bruke den til, SCSI og ATA disker er ikke noe problem i linux, og støtten for software-raid er veldig god (mdadm er et bra verktøy). Egner seg bra til filserver, dns, dhcp, mail, brannmur etc.

 

Noen ting kan Windows være bedre på, f.eks Active Directory eller Exchange hvis man skal kjøre det.

 

Hvis du ikke har brukt linux før så må du regne med at det er litt tilvenning, men det er absolutt verdt å lære seg, og det gir deg ofte mer kunnskap om hvordan tingene du setter opp faktisk fungerer.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har brukt linux før så må du regne med at det er litt tilvenning, men det er absolutt verdt å lære seg, og det gir deg ofte mer kunnskap om hvordan tingene du setter opp faktisk fungerer.

7930536[/snapback]

Nettopp derfor jeg har lyst til å lære meg dette :) Går på elektronikk med allmennfag, så har bare to timer data i uka i år. Nå har vi et prosjekt sammen med IKT der vi nettopp skal sette opp en server.. Ingen der veit noe spesielt om det trur jeg så derfor hadde det vært litt morsmomt å vært en outsider og heller kjørt linux. :cool:

 

Skal vel være en DHCP, filserver og kanskje med mulighet for å logge seg på. I utgangspunktet en DHCP og filserver ihvertfall.. Hvordan er Ubuntu på det området?

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle ville jeg valgt Ubuntu hvis jeg hadde valgt Linux.

Både DHCP og filserver fungerer og det er bra med dokumentasjon på

ubuntu.com

 

Det virker som et flott initiativ å velge Linux fremfor Windows, men du må være forberedt på å lese en del på nette selv. Lærer på IKT trenger ikke å ha så mye kunnskap om Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...