Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Flasha feil bios


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
innholdet i disketten er som du sa ja... men det virker som at pcen ikke har kontakt med diskett stasjonen, vi har prøvd 2 forskjellige og flere forskjellige kabler.... altså det skjer ingen ting :(

7915181[/snapback]

Da er det nok ingen annen utvei enn å kjøpe nytt hovedkort og la hendelsen gå inn i samlingen av egne erfaringer...

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Siden du kan ta ut eprom brikken på hovedkortet kan du kan ta kontakt med hovedkort produsenten.

 

Som regel kan dei sende deg ein ny brikke mot betaling (porto + handeling), men dette kommer alt an på firmaets rutiner.

 

Deretter skifter du brikkene, NB bruk riktig verktøy når du tar ut eprom brikken, ellers vil du ødelegge socketen.

Lenke til kommentar
...

Jeg har

Intel Core 3 Duo E6700

...

7909111[/snapback]

 

 

Ikke rart at du får et slikt problem, dersom du bruker Core 3 Duo, som er kjent for det problemet :innocent:

 

Men for å være mer seriøs, derom boot floppyen din ikke virker, har du koblet flyppy kablen(e) riktig,

og testet med en floppystasjon som du _vet_ virker ?

 

Kan du se på BIOS chip'en din hva den heter (fabrikant, type, modell), og poste det her ?

Dersom den er av et "normalt" format, har jeg tilgang til programmerer, og kan kanskje hjelpe deg med

å reprogrammere den.

Lenke til kommentar

En metode som fungerer på noen kort er følgende, om man har to akkurat like kort i to maskiner:

 

- Last ned BIOS-oppdateringen til en diskett eller annet støttet medium for BIOSen-

- Start den maskinen med fungerende kort til flash-menyen

- Bytt om BIOS-brikkene mellom maskinene, mens den med fungerende BIOS kjører.

- Flash BIOSen over på den ikke fungerende-brikken.

- Slå av maskinen, og evt. bytt tilbake brikkene.

 

Etter dette skal man ha to fungerende brikker.

 

NB: Dette skal fungere på en del kort, men jeg kan ikke garantere for det, og jeg kan heller ikke garantere at dette ikke skader kortet eller BIOS-brikken(e).

 

Grunnen til at dette evt. fungerer, er fordi BIOSen lastes ut fra ROM-brikken og inn i RAM mens den blir kjørt. ROMen står da urørt under normal drift, og man kan derfor plukke den ut, og det skal ikke skje noe. BIOSen er da forhåndslastet, og man kan derfor putte inn en annen brikke og flashe den fra kjørende BIOS.

Lenke til kommentar

De fleste gode hardwaresjapper som er i stand til å teste et hovedkort, skulle være istand til å fikse bios din, ved hjelp av et identisk hovedkort. Slik som beskrevet over.

 

Men det spørs om ikke den enkleste og rimeligste løsningen er å bare få tilsent en ny bios chip, hva kan det koste, 2-300,- kroner? Jeg ville nå ihvertfall ikke kjøpt nytt hovedkort, ta har man jo liksom "tapt".

 

Er ikke litt av vitsen med å bygge pc selv at man skal lære litt, og få litt erfaring da? Om man bare gir opp og kjøper nytt hk, da burde man vel strengt tatt ikke bygget pc i utgangspunktet.

 

Dette er et typisk eksempel på en situasjon der man "hacker/fikler" komponentene/pc'en, og setter seg selv i problemer. Det er å komme seg ut av problemene, som er forskjellen på en en pingle og en mann. ;) :!:

 

Vel, du får det sikkert til...

Lenke til kommentar
...

Jeg har

Intel Core 3 Duo E6700

...

7909111[/snapback]

 

 

Ikke rart at du får et slikt problem, dersom du bruker Core 3 Duo, som er kjent for det problemet :innocent:

 

Men for å være mer seriøs, derom boot floppyen din ikke virker, har du koblet flyppy kablen(e) riktig,

og testet med en floppystasjon som du _vet_ virker ?

 

Kan du se på BIOS chip'en din hva den heter (fabrikant, type, modell), og poste det her ?

Dersom den er av et "normalt" format, har jeg tilgang til programmerer, og kan kanskje hjelpe deg med

å reprogrammere den.

7917107[/snapback]

 

 

På bios brikka står det følgende,

På klistremerket:

 

686

AMIBIOS

1999

TI03

4036

 

Under klistremerket:

 

WINBOND(Beklager glemte en "W")

W39V040FBPZ

4603435002

620GDFA

Endret av objeCt
Lenke til kommentar
Vil bare si at det kan hjelpe deg og ta kontakt med noen VK1 elektronikk klasser, eller VK2 Service Elektronikk.. De _SKAL_ ha utstyr som kan omprogrammere EEPROM'en.. Eventuelt så trenger du jo fortsatt det du skal programmere den med :)

7924042[/snapback]

 

TAkk for tipset, men Jeg tror kasnkje Bearcat skulle hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Tror du mista en bokstav, Winbond skal det nok stå.

 

Jeg skal _prøve_ å huske å sjekke opp på jobben i morgen, men det ser "kjent" ut :)

 

Glemte å spørre, sitter den på standard DIL sokkel ?

7930022[/snapback]

 

Tror den heter Inbond, kan sjekke når jeg kommer hjem!

 

Den sitter på en helt vanlig BIOS socket.. sånn firkantet greie!

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Firkantet greie? Alle brikker bruker å være firkantet.

 

En DIL-socket ser man ved at den har to rader med pinner (Dual Inline), altså gjerne en rektangular brikke med pinner på begge langsidene. Den må ikke forveksles med SO-socketer, som er overflatemonterte. Disse står normalt ikke i sokler, men er loddet rett på kortet. Disse gjenkjenner man ved at de har svært små og korte pinner, mens DIL har store, tykke og lange pinner, beregnet til å stikkes ned i hull.

 

Slik ser DIL-brikker ut: (merk at de varierer i størrelse og antall pinner, og ROM-brikker er gjerne mye større)

post-19072-1171380680_thumb.jpg

 

Bikken er produsert av Winbound forøvrig, og her er databladet for brikken:

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/...39V040FBPZ.html

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Ok...

 

Ja tror det er en DIL socket!

 

Men den er ikke helt lik den på bilde. Den er like lang på begge sider, men den heter vell kanskje DIL socket forde :)

 

Her er et litt dårlig bilde av BIOS brikka:

bios2ux0.jpg

 

Eidt: Har sjekket brikken det står det: WINBOUND

Endret av objeCt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...