Gå til innhold

"Billig" telelinse til enkelt bruk.


Anbefalte innlegg

dette er vel litt off topic (pga pris), men om du gjør et varp på en brukt 70-200 F4L så vil du ALDRI angre på dette kjøpet (!). Det er nok over prisområdet du ser på, men kvaliteten er UTROLIG (!!).

 

7990025[/snapback]

 

Enig i objektivanbefalingen, men 4000,- er for optimistisk. Populære objektiv og de går mer for mellom 4500,- og 4700,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ventet anbefalinger av 70-200-linsen (derfor skrev jeg som jeg gjorde i første post). Men, er grunnleggende skeptisk til å kjøpe ting brukt da...og selv ved bruktkjøp så er den en god del over budsjettet...men, skal kjøpe meg et flax-lodd! ;)

7990572[/snapback]

 

Bruktkjøp er ikke noe problem så lenge du handler med en seriøs (amatør)fotograf eller forummedlem. Fungerer det når du kjøper det så er det liten sjanse for at det svikter etter kort tid. Kanskje du finner en i nærheten av der du bor, så kan du prøve det på ditt kamera før du betaler.

 

Som sagt så vet jeg at det er litt over prisområdet du snakket om, men det er mye mer objektiv for pengene (mener jeg). Autofokus, hastighet og kvalitet er SÅ mye bedre, og det holder sannsynligvis i 20 år etter du kjøper det (uten å miste så mye verdi som de rimelige variantene)

 

se forresten her:

http://cgi.ebay.co.uk/Canon-EF-70-200mm-70...1QQcmdZViewItem

dette er en veldig seriøs selger som jeg har benyttet mange ganger. Levering tar 4-5 dager, og de skriver gjerne "gift" på pakken...

 

Ellers så gir nok Sigma og Tamron litt mer for pengene når vi snakker om de "rimelige" variantene..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
dette er vel litt off topic (pga pris), men om du gjør et varp på en brukt 70-200 F4L så vil du ALDRI angre på dette kjøpet (!). Det er nok over prisområdet du ser på, men kvaliteten er UTROLIG (!!).

 

[KUTT, Quoten BLØØØØØR!]

7990025[/snapback]

 

Hva er det du annbelfaler? F4L ? Hva er det slags produsent?

 

Og foressten.. EF 70-300mm f4-5.6 IS USM Annbefaler dere denne? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Tamron 75-300 Di macro. Jeg er godt fornøyd mtp. prisen =) Har vært innom flere fotobutikker og de fleste anbefaler Tamron over Sigma. Fotobutikken neders på karl johan (fotoknudsen?) fører ikke sigma lenger da de har fått så mange klager tidligere. De sluttet riktignok med sigma for ca 10 år siden, så kan godt hende sigma har blitt bedre i dag.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt Tamron 75-300 Di macro. Jeg er godt fornøyd mtp. prisen =) Har vært innom flere fotobutikker og de fleste anbefaler Tamron over Sigma. Fotobutikken neders på karl johan (fotoknudsen?) fører ikke sigma lenger da de har fått så mange klager tidligere. De sluttet riktignok med sigma for ca 10 år siden, så kan godt hende sigma har blitt bedre i dag.

8030213[/snapback]

Sigma er bra. De, og Tamron har kommet seg mye de siste årene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Var innom Fotovideo en liten tur idag...selgeren anbefalte Sigma-linsen, og sa at han personlig synes Sigma lå jevnt over Tamron i kvalitet.

 

<snip>

 

7944890[/snapback]

Gjett hvem som importerer Sigma?

Den som svarer rett får gratis nøytral kunderådgiving hos nærmeste Foto&Video butikk.

 

Dette er ikke ment som kritikk av Foto&Video, jeg har god erfaring med dem.

Men det er ikke stedet jeg ville gått for å få nøytrale råd i en Sigma vs Tamron diskusjon.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Gjett hvem som importerer Sigma?
Behøver ikke tippe en gang. Det vet jeg er Fotovideo.

 

Min erfaring er at Tamron 70-300 det snakkes om her, er et utrolig solid objektiv. Første gangen jeg tok objektivet ut av esken, måtte jeg sjekke om jeg hadde tatt riktig produkt fra hylla, og om prisen stemte. Tyngde, og generell oppfatning av soliditet overgikk mine forventninger til et objektiv i 1500-kroners klassen til de grader. Optisk sett gir det veldig bra bilder og autofokusen er ikke av de verste heller. Jeg ville klart anbefalt Tamron.

 

Jeg har ikke personlige erfaringer med Sigma, men ut fra hva jeg har hørt fra personer her på forumet, så har Sigma større andel av objektiver med fokusfeil. Vi førte, i likhet med Fotoknudsen, også Sigma før, men i følge de som jobbet der på den tiden, så ble de kuttet ut etter at de til tider fikk inn 50% av visse partier med objektiver som hadde rett og slett gått i oppløsning. Mange på forumet har også problemer med at deres 2-3 år gamle Sigma-objektiver ikke fungerer på nye speilrefleks, og det nyeste tilfellet var noen relativt nye Sigma objektiver som ikke fungerte 100% med Nikon D200. Dette har aldri vært et problem med Tamron. Grunnen er at Sigma ikke har lagt like mye omtanke i såkalt "back-engineering" for å lage objektiver som er mest mulig lik originalobjektivene som det Tamron har gjort, og da kan det oppstå kompatibilitetsproblemer med fremtidige kamerahus.

 

Tamron har over 50 års erfaring i å lage optikk, og ville ikke vært der de er i dag om de lagde middelmådige produkter.

 

Men nå er jeg like inhabil til å svare på dette som Fotovideo, ettersom vi ikke fører Sigma der jeg jobber. Men det er nå hva jeg har hørt etter 4,5 år i fotobutikk, og like mange år her på forumet :)

Lenke til kommentar
Gjett hvem som importerer Sigma?

 

<snip>

 

Jeg har ikke personlige erfaringer med Sigma, men ut fra hva jeg har hørt fra personer her på forumet, så har Sigma større andel av objektiver med fokusfeil. Vi førte, i likhet med Fotoknudsen, også Sigma før, men i følge de som jobbet der på den tiden, så ble de kuttet ut etter at de til tider fikk inn 50% av visse partier med objektiver som hadde rett og slett gått i oppløsning.

<snip>

 

8143093[/snapback]

En liten personlig betrakning rundt Sigma vs Tamron.

 

Alle disse rapportene om byggekvalitet og mangelfull produktkontroll fra Sigma skremmer meg litt. Det skremmer meg vekk fra billig Sigma, men ikke nødvendigvis de litt tyngre produktene. Resonnementet er at siden prisen er høyere så bør det da være rom for å legge litt mer kjærlighet i produktet.

Tamron greier tilsynelatende dette bedre enn Sigma, også på de rimeligste produktene.

 

Dette er mer spekulasjoner fra min side. Noen kommentarer?

 

Mvh Tim Typo.

Lenke til kommentar
Alle disse rapportene om byggekvalitet og mangelfull produktkontroll fra Sigma skremmer meg litt. Det skremmer meg vekk fra billig Sigma, men ikke nødvendigvis de litt tyngre produktene. Resonnementet er at siden prisen er høyere så bør det da være rom for å legge litt mer kjærlighet i produktet.

8143917[/snapback]

P.g.a. Sigmas historie med dårlig tilbakoverkompatibilitet, ville jeg vært mer skeptisk til å kjøpe en dyr Sigma enn en billig en, spesielt til Canon (hvor det har vært mest kompatibilitetsproblemer). Om et objektiv til noen få tusenlapper ikke kan brukes (og heller ikke oppgraderes) på nye EOS-modeller om 5-10 år, er det ikke så farlig, selv om det selvfølgelig er irriterende. Men det ville vært veldig trist om man kjøpte f.eks. Sigmas nye 200-500mm f/2.8, og den om noen år ikke virker på den nye EOS 8D med bl.a. 40 megapiksler, øye-styrt fokus, 250 fokuspunkter, og tilnærmet støyfri bilder inntil ISO 6400.

Lenke til kommentar
Alle disse rapportene om byggekvalitet og mangelfull produktkontroll fra Sigma skremmer meg litt. Det skremmer meg vekk fra billig Sigma, men ikke nødvendigvis de litt tyngre produktene. Resonnementet er at siden prisen er høyere så bør det da være rom for å legge litt mer kjærlighet i produktet.

8143917[/snapback]

P.g.a. Sigmas historie med dårlig tilbakoverkompatibilitet, ville jeg vært mer skeptisk til å kjøpe en dyr Sigma enn en billig en, spesielt til Canon (hvor det har vært mest kompatibilitetsproblemer). Om et objektiv til noen få tusenlapper ikke kan brukes (og heller ikke oppgraderes) på nye EOS-modeller om 5-10 år, er det ikke så farlig, selv om det selvfølgelig er irriterende. Men det ville vært veldig trist om man kjøpte f.eks. Sigmas nye 200-500mm f/2.8, og den om noen år ikke virker på den nye EOS 8D med bl.a. 40 megapiksler, øye-styrt fokus, 250 fokuspunkter, og tilnærmet støyfri bilder inntil ISO 6400.

8144756[/snapback]

 

Akkurat når det gjelder det nye monsterrøret tror jeg nok de vil strekke seg litt ekstra for å sikre kompatibilitet også i framtida. Men, ja jeg ser poenget ditt.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte Tamron 70-300 F/4-5.6 Di idag til 999,- på Japan Photo. Dette må da være et godt tilbud? Har ikke fått testet den enda, men imorgen da jeg skal en tur på fjellet tenker jeg den får seg et par testrunder.

 

Edit: Typo, mente 70-300, og ikke 100-300...

Endret av Francesca_
Lenke til kommentar
Akkurat når det gjelder det nye monsterrøret tror jeg nok de vil strekke seg litt ekstra for å sikre kompatibilitet også i framtida. Men, ja jeg ser poenget ditt.

8145513[/snapback]

Da D200 ble lansert var det problemer med Sigmas HSM-objektiver. Dersom man brukte AF-ON-knappen (i stedet for å presse utløseren halvveis ned), så skar det seg. Sigma tilbyr derfor (fortsatt gratis?) oppgradering av firmwaren på HSM-objektiver.

 

Når det gjelder Sigmas legendariske monsterzoomer (hvor kanskje nettopp 300-800/5.6 "Sigmonster" er den mest legendariske), så illustrerer jo de at Sigma har en cutting edge kompetanse på optikk. Sigmonster regnes for å være jevngod med f.eks Canons 400 f/4 L, og omtalen på f.eks Luminous Landscape er ganske artig lesning. Bigmaen (50-500) får jo også udelt positiv omtale.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Kjøpte Tamron 100-300 F/4-5.6 Di idag til 999,- på Japan Photo. Dette må da være et godt tilbud? Har ikke fått testet den enda, men imorgen da jeg skal en tur på fjellet tenker jeg den får seg et par testrunder.

8211887[/snapback]

 

Hei Francesca, probably just a typing mistake, quite sure it was the 70-300mm, not 100-300mm. It is in special offer from tomorrow, so you were lucky to get this price today already ;-)

 

Hope you enjoy your new lens during the weekend

 

Stephan

Lenke til kommentar

(bah andre gang jeg må skrive dette innlegget..)

 

 

 

Jeg har (hatt) identisk problemstilling som tråd-maker, viktor.

 

Valget mitt har falt på Sigma sin 70-300 APO linse, til ca. 2200. Jeg vurderte den mot Canon sin 70-300 USM IS, til ca. 5000. Prisforskjellen er ikke til å komme bort fra, og det er også det som tippet det over til Sigma for meg. For samme pris som Canon sitt objektiv kan jeg da altså få Sigma sin 'utgave' pluss oppgradere mitt standard objektiv i 18-70mm-sjiktet (Jeg har EOS 400D). Jeg har dog ikke et klart og konsist bilde av mitt Tele Zoom behov, og syntes på den måten at jeg får mye mer å lære med for pengene. Etterhvert som behovet tilspisses vil jeg kanskje uansett gått for en enda bedre (og dyrere) Zoom linse enn Canon sin til 5000. Ettersom jeg har forstått det er optikken i de 'konkurrerende' objektivene ganske likt, og heller finessene som skiller seg.

 

Jeg skal uansett komme med erfaringer etterhvert som jeg har fått knipset :)

Lenke til kommentar
Valget mitt har falt på Sigma sin 70-300 APO linse, til ca. 2200. Jeg vurderte den mot Canon sin 70-300 USM IS, til ca. 5000.
Dette er objektiver i to forskjellige klasser. Canon sin har blant annet optisk bildestabilisator og USM. Det rette objektivet å sammenligne med er vel Canon sin 90-300 som koster omtrent det samme. Tamron 70-300 er også et alternativ.
Lenke til kommentar

Bare for å komme med en siste oppdatering...

 

...har brukt helgen til å teste ut objektivet mitt, og er ganske fornøyd. Smekker ut noen bilder som ikke er fantastiske, men gode nok til å gå i albumet mitt.

 

 

Under følger et par bilder jeg tror ville vært vanskelig å få til uten USM:

 

@280mm (+crop):

post-8809-1175078869_thumb.jpg

 

@100mm:

post-8809-1175078923_thumb.jpg

 

post-8809-1175078959_thumb.jpg

 

 

Har ellers tatt diverse bilder som jeg ikke hadde klart med min 17-70-linse (men sikkert med andre billige tele-linser):

 

@300 (+crop):

post-8809-1175079037_thumb.jpg

 

@300:

post-8809-1175079087_thumb.jpg

 

@100

post-8809-1175079124_thumb.jpg

 

@300 (+crop)

post-8809-1175079211_thumb.jpg

 

:)

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...