Gå til innhold

problemer med DOS-baserte programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når konsoll programmer ikke kjører så pleier det å komme en feilmelding. Men hvis du bare starter programmet ved å dobbeltklikke fra utforsker så ser du ikke meldingen, fordi konsollet lukkes igjen med en gang.

Trikset er da at man selv åpner et CMD vindu, navigerer til folderen med programmet, og starter det ved å skrive navnet på filen.

 

Men problemet ditt er muligens UAC. Prøv først å høyreklikke på programmet og velge å kjøre som Administrator. Eller slå av UAC.

Lenke til kommentar
Når konsoll programmer ikke kjører så pleier det å komme en feilmelding. Men hvis du bare starter programmet ved å dobbeltklikke fra utforsker så ser du ikke meldingen, fordi konsollet lukkes igjen med en gang.

Trikset er da at man selv åpner et CMD vindu, navigerer til folderen med programmet, og starter det ved å skrive navnet på filen.

 

Men problemet ditt er muligens UAC. Prøv først å høyreklikke på programmet og velge å kjøre som Administrator. Eller slå av UAC.

7886662[/snapback]

Ok, takk, skal prøve det :)

Lenke til kommentar

Det hjalp ikke å skru av UAC.

Og hvordan kjører jeg en .exe fil i et nytt DOS vindu?

For når jeg kjørte den, kom bare teksten opp med instruksjoner, jeg får jeg ikke tastet noen av kommandoene programmet ber om.

 

den hopper rett tilbake til linjen:

C:\Documents and Settings\.......

 

Noen ideèr?

Lenke til kommentar

Først må du finne ut om det er en DOS-programfil, eller om det er bare du som kaller CMD (Windows command interpreter) for DOS. DOS som i MS-DOS er død og begravet siden forige årtusen og skal du kjøre et DOS-program er dine beste alternativer dosbox eller freedos på Virtual PC.

 

Hvilket program er det du prøver å kjøre?

Lenke til kommentar
Først må du finne ut om det er en DOS-programfil, eller om det er bare du som kaller CMD (Windows command interpreter) for DOS. DOS som i MS-DOS er død og begravet siden forige årtusen og skal du kjøre et DOS-program er dine beste alternativer dosbox eller freedos på Virtual PC.

 

Hvilket program er det du prøver å kjøre?

7888927[/snapback]

Cryptex.exe som er et krypteringsprogram som hører til boken reverse engeneering

Endret av glucchip
Lenke til kommentar

Da høres det ikke ut som et DOS-program i det hele tatt, men heller et kommandolinjeverktøy for vanlig 32-bit Windows.

 

Hvis programmet ligger på c:\program files\cryptex\cryptex.exe kjører du :

 

Start->Run->cmd

 

cd\

cd program files

cd cryptex

cryptex /?

 

Om du skal bruke switchene a b og f med filnavnsparameter kan det se ut som dette:

 

cryptex /a /b /f c:\fil.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...