Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lenge varer en festeblødning?


Meflee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen ekspert på området (da må det nok jenter som har erfaring med å være gravide til) men en festeblødning kommer gjerne noen par dager før forventet menstruasjon (altså 5-10 dager etter eggløsning) og det er ofte betydelig mindre enn en "vanlig" mens. Varigheten er jeg ganske usikker på gitt, noen opplever jo at man blør litt sånn uregelmessig flere uker i svangerskapet, men det er nok ikke helt vanlig.

 

Tror du vil finne en del om dette dersom du søker også. ;)

 

EDIT: sikkert noe brukbart her

http://www.google.com/search?client=opera&...=utf-8&oe=utf-8

EDIT2: eneste konkrete jeg fant sånn i farta

"hei! jeg fikk festeblødning noen dager før jeg skulle ha mensen. hadde blødninger i fire dager, men i veldig små mengder."

http://debatt.sol.no/show.fcgi?category=35...500000001389287

 

Vet ikke helt om man bør fortelle hva en festeblødning er her på forumet, paranoiaen kommer vel til å ta helt av. Men here goes:

Festeblødning er utflod av blod som kommer selv om man har blitt befruktet og egget har festet seg til livmoren. Denne er ofte litt "anderledes" enn vanlig mens og kommer ofte noen dager før. Ikke alle har merkbar festeblødning.

Google vet mer! ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

NorthWave: Får man det ikke ca en uke etter befruktningen, da??

 

 

Edit:

 

"Festeblødning er en liten blødning som enkelte opplever i forbindelse med at det befruktede egget fester seg i livmoren. Det skjer ca en uke etter befruktningen (altså ca 1 uke etter eggløsningen) Denne uken har det befruktede egget brukt på å rulle seg ned igjennom egglederene og har kommet seg ned til selve livmoren. Der svever det litt rundt før det altså finner seg en plass, og graver seg ned i slimhinnen. Denne slimhinnen har mange små blodårer, og noen av disse kan sprekke og blø litt. Derfor festeblødning.

 

Tror ikke det er snakk om store mengdene blod. Men det kan sikkert variere."

 

Link

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
5-10 dager er da en grei uke, pluss minus?

Mulig en smule upresist, men jeg har ingen personlige erfaringer med dette. ;p

7878387[/snapback]

Forsåvidt ;)

 

Ikke jeg heller, heldigvis :)

 

Edit: Jeg leste (at du skrev) før eggløsning, ikke etter! He he.. Sånn kan det gå

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Gjeste-frøken

Jeg testet positivt for eggløsning på onsdag.. og har hatt sex noen ganger etter det. I dag, altså 4 dager etter onsdag blødde jeg plutselig litt når jeg gikk på do, altså rosa blod på papiret, ikke friskt rennende blod som f.eks ved mens.

Vi hadde sex i går kveld, og det kom bittelitt rosafarge også da.. så jeg vet ikke om dette kan være festeblødning så tidlig, eller om det kommer av sexen fra i går. Litt rart at jeg ikke har blødd noe siden i går, og at det plutselig kom nå i kveld, helt uprovosert.. Jeg har små stikkesmerter i underlivet/nedre del av magen, så jeg trodde egentlig at det var eggløsning som foregår.. men har aldri pleid å blø ved eggløsning..

 

Vi har forsøkt å bli gravide siden begynnelsen av august.. så det med festeblødning er kanskje bare ønsket som lurer meg til å tolke det slik...? Jeg kan jo ha blitt gravid nå, men det er jo litt for tidlig å teste det, siden jeg ikke skal ha mens før slutten av september...

 

Tror dere dette kan ha vært festeblødning, eller er det for tidlig..?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Guest_Ylva_*

Hei!

Vår erfaring fra tidligere svangerskap er at det mest gunstige er å ha samleie annenhver dag før og ette ventet eggløsning. Da vil det hele tiden være sædceller inni deg som er klare for egget som kommer ved eggløsning. Muligheten for å bli gravid øker og skulle man da bli gravid så kan det hende at du får en festeblødning i perioden mellom 1 uke før og dato for forventet mens. Ikke alle får festeblødning, så bekymre deg ikke hvis den uteblir. Det beste er å ta en graviditetstest når forventet mens ikke har kommet for å se om du er gravid.

 

Håper dere snart blir gravide!!!

 

Ylva

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

jeg er en jente på 15 år, å hadde samleie for 1 uke siden, igår merket jeg at det kom mørkemørke rødt blod nesten svart, ikke hele tiden men det kommer litt å litt, jeg har også hatt veldig smerter, lignende mensen smerter, lit svimmel og kvalm også.

er dette et tegn får å være gravid ?

trenger svar fort!

mvh

jente på 15 år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...