Gå til innhold

Telemarkski - hvor lange?(relativt ny på telemark)


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er relativt ny på telemarkkjøring, men har kjørt et par ganger i vinter og funnet ut at dette er tingen for meg. Jeg har kun lånt tidligere, men har nå funnet ut at jeg skal kjøpe eget utstyr. Spørsmålet mitt i første omgang er da hvor lange skiene burde være? Jeg har skjønt at man ligger ca. +-5cm <kroppslengde>. Jeg er 180, og skiene jeg har sett meg ut (Rossi Bandit B3) kommer i enten 176 eller 184. Jeg er fristet til å velge 176 skiene da de er noe lettere å starte med, men hva mener dere?

 

Hva støvler angår, tror jeg at jeg kommer til å gå for Scarpa T1 thermo freerider m/ R8 bindingen.

 

Noen som har noe erfaring med utstyret, og/eller som kan gi meg noen tips til hva jeg burde se etter osv.?

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med korte ski er at du kan risikere å krysse tuppen bak skoen, men jeg tror ikke det skal være noe problem med 176. Test svingestillingen din i butikken og sjekk om tuppen kommer langt bak for-foten.

 

Jeg begynte med fjellski på 165 (altfor korte, selv om jeg var kortere da). Gikk over til K2-ski på 170 (litt korte), Elan-ski på 195, og nå Atomic-ski på 190.

(Jeg er ca. 185 høy)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Fordi han som hadde god peiling i butikken anbefalte meg 184 ski (jeg er 180). Har stått på 170 (!) telemarkski før (lånt av en kamerat), så er litt redd for å kjøpe for lange :s

 

Hva syns du om skiene? Rossignol bandit b3... Har ikke hørt om dem :s Men er jo ikke så veldig inni dette enda. Har fått et bra tilbud så lurer på om jeg skal slå til..

 

Andre som har meninger/erfaringer?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å kjøpe for lange ski. Du vil venne deg til skiene uansett. 4 cm lenger enn kroppslengde er nesten ingenting, selv for en nybegynner. Jo lengre ski du har, jo bedre blir du. Hvis du er helt fersk blir det knall og fall uansett.

 

Som sagt, så stod jeg en stund på 195 da jeg var yngre. På den tiden var det kanskje 15 cm lengre enn kroppslengden min. Da lærte jeg mye god teknikk som har kommet til nytte seinere. Før carwing-tiden var 195 en fin og vanlig lengde for alle på 180-185.

 

Forresten så er fjellskiene mine nå 205 cm, og de går fint an å kjøre i løssnøen på fjellet. Det går selvfølgelig ikke like fort som i bakken, men det sier litt om hvor liten rolle lengden på skiene spiller.

 

Ski-merker har jeg ikke peiling på. Jeg står på det jeg får og er veldig fornøyd med det. Hvis du har fått et godt tilbud på ski som ser gode ut, ville jeg slått til. Du får som oftest det du betaler for.

Lenke til kommentar

Hei. jeg har kjørt telemark i en del år nå, og jeg har hatt ski som er lengre enn meg og kortere enn meg.. Men går definitivt for det siste alternativet.

 

Kjøpte selv Rossignol Bandit B1 med cobra r8 i fjor, og har ikke angret ett sekund. Jeg bruker de til alt og de er knall i bakken (sitter som ett skudd) bra i løssnø, og bra i parken.

 

Jeg er 180, og kjører på 176cm ski. Jeg synes det er helt herlig å kjøre med, men kjentes ufattelig rart ut de første gangene jeg kjørte. Jeg trodde nesten det var noe gærnt, fordi det er stoor forskjell fra de forrige skiene mine som var 185cm.

 

 

 

Så lykke til med valget, og jeg er glad for at flere og flere endelig har innsett sannheten om at ja det ER telemark som er the sport

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg skal stå på telemarkski for første gang neste uke og har tatt meg ut et par 169cm twintip-ski. Er 182 selv. Blir det for lavt da? Kan også ta ut et par 175 cm, men ikke høyere. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

175 høres fint ut.

169 blir nok litt kort. Det er lett for å krysse tuppen bak skoen, og da bærer det rett på trynet (noen gang prøvd slalåm med beina i kors?).

Twin-tip er ikke nødvendig, og baktuppen lager bare ekstra krøll hvis skiene kommer oppå hverandre i det du bytter fot (hvis det er stor tupp).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Satt og lurte om jeg skulle kjøpe meg Telemark ski, men jeg hakke peiling på hvor lange de bør være. Men jeg kan jo sjekke diskusjon.no tenkte jeg, og vips så endte jeg opp i denne tråden.

Jeg er 181cm (og 75kg hvis det har noe å si), og 175cm ski vil ikke være noe hindring leser jeg. +-5cm. Men hva er egentlig å anbefale? Hva er det optimale?

175cm? 180cm? 185cm?

Kommer vel an på hvordan du kjører og slikt, men hva er deres meninger...?

Lenke til kommentar
Kommer vel an på hvordan du kjører og slikt, men hva er deres meninger...?

8931463[/snapback]

Jeg er 185 og liker ikke å ha skiene kortere enn 180. 175 går, men jeg synes det er morsommere med 180-185.

Det kommer også an på hvilken type ski det er.

 

Men du skal vite at det ikke er verdens undergang hvis du kjøper for korte eller for lange ski. Det er faktisk bare en tilvenningssak, og jo mer forskjellig du kjører på, jo mer erfaren blir du (jeg har etter hvert merket at jeg ikke har noen problemer med å mestre verken fjellski, non-carving, fat-ski eller racingski). Etter et par dager på de nye skiene har du det gøy uansett.

Sånn pirkete perfeksjonisme med "optimal lengde", "optimal flex", "optimalt dragsug", "optimal stålkantskjøt-bredde" har stort sett ingenting for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...