Gå til innhold

Hjelp? Oppløsning på flat-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo forsåvidt riktig det som sies. Forvent ikke å få et noe særlig bedre TV bilde med det første. Det er kun med ekte HDTV sendinger/HDDV/BluRay at kvaliteten økes.

Et problem er også at mange skjermer ikke engang oppfyller minstekravet til HDTV oppløsning (1280x720) da de har paneler på kun 1024x768. Pass på dette nå du kjøper skjerm.(Dette gjelder hovedsaklig kun plasmaskjermer, så kjøper du LCD slipper du dette problemet).

Lenke til kommentar

Veldig mye sant i det han skriver tror jeg også.

1366*768 er en litt "bastard" oppløsning på en TV. Skjønner ikke helt hvorfor, siden ingen TV-sendinger eller videoformater sendes i denne oppsløsningen. Hvorfor valgte de ikke 1280*720?

 

Derfor er det mye smartere å gå for en FullHD (1920*1280) etter min mening, siden denne oppløsningen stemmer med både PC og TV-standard. Da kan videoprosessoren i TV'et gjøre andre oppgaver enn å skalere.

 

Men han henger seg vel mye opp i oppløsning synes jeg. Det er jo ikke det viktigste med en TV.

Lenke til kommentar
Det viktigste med en TV, er at du er fornøyd med kvaliteten. Bildeprosessor og signalkvalitet er vitkigere enn oppløsning ditt og datt.

Enig der, oppløsning alene gjør ikke en TV bra.

Eneste teknologiske bemerkninger jeg hadde sørget for å få med, er hva slags HD-Ready TVen er.

Hva mener du? HD Ready er et bestemt sett med krav til spesifikasjoner, og det finnes jo bare en "utgave" av dette?

 

Edit: Fyren med bloggen har for så vidt et poeng her og der, men han henger seg alt for mye opp i dette med oppløsning.

Lenke til kommentar
Det viktigste med en TV, er at du er Eneste teknologiske bemerkninger jeg hadde sørget for å få med, er hva slags HD-Ready TVen er.

Hva mener du? HD Ready er et bestemt sett med krav til spesifikasjoner, og det finnes jo bare en "utgave" av dette?

7875639[/snapback]

Det jeg mente var at det er greit å bemerke seg om du kjøper en 720p eller 1080p flatTV

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
...

Et problem er også at mange skjermer ikke engang oppfyller minstekravet til HDTV oppløsning (1280x720) da de har paneler på kun 1024x768. Pass på dette nå du kjøper skjerm.(Dette gjelder hovedsaklig kun plasmaskjermer, så kjøper du LCD slipper du dette problemet).

7874824[/snapback]

Bare for å pirke litt. HD-Ready sier ikke noe om antall linjer i bredden. Det er kun høyden (720).

 

Derfor oppgis alle standardene i 720p/i og 1080p/i, ikke 1280 x 720p/i og 1920 x 1080p/i

Lenke til kommentar
Bare for å pirke litt. HD-Ready sier ikke noe om antall linjer i bredden. Det er kun høyden (720).

 

Derfor oppgis alle standardene i 720p/i og 1080p/i, ikke 1280 x 720p/i og 1920 x 1080p/i

7891484[/snapback]

Ja, men feks. 720p er kortform av 1280x720p. "HD-Ready" er mer en "tulllemerking" som ikke sier noe om TV'n faktisk har et ekte HDTV panel.

Lenke til kommentar

Jo, en AV/überinteressert teknonerd bryr seg sikker veldig mye om disse "villedende" spesifikasjonene som f.eks "HD-Ready", dynamisk kontast osv. men ikke glem at dette har blitt laget for den ordinære tullingen i gata og ikke de som er bevisst på slike ting. Foreslår at du egentlig lager et eget emne for å "advare" mennesker med alt det du mener er "feil" og heller hendvise folk til dette emnet dersom du ser noen som tar feil i en tråd fremfor å avspore trådens kjerne og starte samme diskusjon på nytt :)

Lenke til kommentar
Foreslår at du egentlig lager et eget emne for å "advare" mennesker med alt det du mener er "feil" og heller hendvise folk til dette emnet dersom du ser noen som tar feil i en tråd fremfor å avspore trådens kjerne og starte samme diskusjon på nytt :)

7891688[/snapback]

Tja kan ikke se så mye galt i å bringe det opp i andre tråder så lenge det holder seg innenfor trådens emne. De gangene jeg har nevnt det viser det seg jo at det er mange/noen som ikke er klar over slike ting... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...