Gå til innhold

Hvordan funker AF-C (autofokus)?


Anbefalte innlegg

Jeg skal på rally, og har også en hund som ikke er av den trege typen (Husky). Når jeg skal ta bilder er det vanskelig å fokusere manuelt mens objektet er i bevegelse, så jeg har forstått at det er lurt å ta på kontinuerlig fokus (AF-C). Kameraet er Fujifilm FinePix S9500.

 

Jeg har ikke teste det på noe i bevegelse, men når jeg skifter fokuspunkt fra sted til sted hører jeg at kameraet jobber mye, men når jeg skal ta bilde og trykker avtrekkeren ned så må den fokusere før den tar bilde, og denne fokuseringen tar lengere tid enn hvis jeg har på vanlig fokus. Er det en teknikk jeg ikke vet om, eller bruker jeg funksjonen feil :(

 

Hvordan brukes den på bildeserier? Skal jeg trykke avtrekkeren halveis ned, for så å la kameraet kontinuerlig fokusere :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert på dette, men min erfaring er at AF ikke fungerer så bra på ting som beveger seg raskt. spesielt vis det beveger seg mot deg, som om du roper på hunden din og skal ta bilder, så når kamera tar bildet har hunden løpt ut av fokus.

 

Men mulig jeg heller ikke har forstått hvordan denne slal brukes.

 

Jeg tror jeg ville i rally funnet meg et bestemt sted jeg ville tatt bilde av bilen, så folusert på dette omr og ventet i spenning.

Lenke til kommentar

Fribbern: Du har nok opplevd det de fleste andre har opplevd med "følgefokus" at fokusen ikke er rask nok. Denne typen fokus funker for meg kun når jeg tar bilde noe som drar til siden og ikke endrer så mye avstand, da klarer objektivet å følge etter....Det du kan gjøre er å holde utløser knappen helt inn så med det samme objektivet fokuserer rett blir bildet tatt. Så om objektet ikke kommer altfor fort mot deg skal du få ganske gode bilder.

 

Marius

Lenke til kommentar
Fribbern: Du har nok opplevd det de fleste andre har opplevd med "følgefokus" at fokusen ikke er rask nok. Denne typen fokus funker for meg kun når jeg tar bilde noe som drar til siden og ikke endrer så mye avstand, da klarer objektivet å følge etter....Det du kan gjøre er å holde utløser knappen helt inn så med det samme objektivet fokuserer rett blir bildet tatt. Så om objektet ikke kommer altfor fort mot deg skal du få ganske gode bilder.

 

Marius

7871046[/snapback]

 

Takker for svar :thumbup:

 

Hvordan fungerer dette med panorering? Skal jeg da bare fokusere manuelt ett sted, og så begynne å ta bilde rett før bilen/hunden/objektet er på det stedet? Hvordan får jeg objektet mest mulig i fokus ved lukker 1/60? Bare fokusere manuelt et sted i midten av der objektet kommertil å være mens bildet blir tatt?

Lenke til kommentar

Den enorme dybdeskarpheten et kompaktkamera gir kan av og til være en fordel - det er slett ikke sikkert du trenger å tenke noe særlig på fokus - den kan være ganske omtrentlig når du jobber med så store utsnitt som en hel bil med litt omgivelser.

 

Det bør funke fint om du forhåndsfokuserer på sånn omtrent midt på veibanen, og så tenker du ikke mer på det. Det forutsetter naturligvis at bilen i all hovedsak beveger seg horisontalt i forhold til deg.

 

En grei teknikk for å panorere er å følge bilen litt i søkeren før du trykker ned utløseren. Da har du bevegelsen inne, og så bare fortsetter du bevegelsen mens bildet tas.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...