Gå til innhold

Kjøp av nye minnebrikker


Christopher

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hardware som er beskrevet i signatur. Tenkte å kjøpe mer minne men er det noe poeng å kjøpe twin minnebrikker?

 

Er dual memory slot på hovedkortet men er bare to av sporene som har blå farge vil det si at det kun er to minnebrikker som kjører dual? Har som dere ser allered dual minnebrikker i de blåe sporene.

 

Hva bør jeg kjøpe? Samme Cas Latency? En eller dobble minnebrikker?

 

 

Min maskinvare:

Asus P4P800

Intel P4 2,6 ghz (HT)

Corsair TWINX512-3200LL

Endret av Christopher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange ram-slotter har du?

 

Har du dual-channel, så vil to sloter vær av en farge (f.eks blå) og to andre vær av en annen farge (f.eks rød).

 

Dual-channel er en fordell. Har du 2x512mb, burde du kjøpe 2x512 til, og aller helst av samme type (identiske). Dette behøver ikke ha noe og si, men man kan ikke si 100% sikkert hvordan hovedkortet/systemet vil reagere. Lureste er å kjøp identiske brikker.

 

Må beklage noe feilinfo.

 

Rettelse: kilde

 

2x1024 MB vil være en langt mindre belastning for systemet enn 4x512 MB, og kvaliteten på 1024 MB-brikker har blitt såpass god at de veldig ofte kan erstatte 512 MB-brikkene.

Sjekk også hva produsenten av hovedkortet ditt skriver om minnekompatibilitet, antall brikker, og hastighet på disse.

 

Størrelsen på brikkene kan du blande og mikse akkurat som du vil. Men ein god regel er å sette dei største brikkene i minneslot 1 og så jobbe seg nedover. Dette er fordi normale brikkesett begynner å fylle brikkene fra brikke nr1 og jobber seg utover.

 

Dual-channel går ut på at to parallelle minnekontrollere kjører hver sin minnebuss slik at bussbredden blir doblet (fra 64 bit til 128 bit). Dette gir teoretisk dobbel båndbredde til minnet. For å kjøre dual-channel må man som oftest kjøre parvis like brikker.

På AMD øker gjerne båndbredden med 100%, men systemytelsen blir sjeldent mer enn 2% høyere. På Intel er det en ganske stor fordel for systemytelsen at man kjører dual-channel.

Endret av RiFkinD
Lenke til kommentar

Har 4 ram-slotter, hvor to er blåe og to er sorte.

 

Har fra før to brikker på 256mb som kjører dual. Er det kun de blå sporene som kjører dual? Da trenger jeg jo ikke kjøpe nye dual sett med brikker siden de sorte slottene uansett ikke støtter dual?

 

Hvis jeg har fortsått dette riktig så ender jeg vel opp med en enkel brikkepå 512mb eller mer som kjører på samme hasstighet og Cas Latency?

 

Skal over til Windows Vista etterhvert og 512 er altfor lite.

Lenke til kommentar

Vistaa= 1,5->2gb minne.

Akkurat lagt inn vista selv, bruker 50% ved kun idle.

Office, firefox og cs oppe, så har jeg brukt 100%

 

Du må ikke nødvendigvis ha samme latency. Hastigheten vil automatisk bli det som den "tregeste" minne-brikken er.

 

Du har to blåe, og to sorte. ALså mulighet for å kjøre 2&2 i dual channel. Les quote mine.

Lenke til kommentar

Ikke får å stjele tråden men lurer på en ting: Har per dags dato et 939 system. Tenkte å kjøpe nytt AM2 system med nytt hovedkort og CPU. AM2 systemet støtter DDR2 ram. Fra før har jeg vanlig DDR 2GB ram. Kan jeg bruke DDR ramen i et DDR2 system? Vet selvfølgelig at ytelsen ikke blir det samme men vil det fungere?

Lenke til kommentar
Ikke får å stjele tråden men lurer på en ting: Har per dags dato et 939 system. Tenkte å kjøpe nytt AM2 system med nytt hovedkort og CPU. AM2 systemet støtter DDR2 ram. Fra før har jeg vanlig DDR 2GB ram. Kan jeg bruke DDR ramen i et DDR2 system? Vet selvfølgelig at ytelsen ikke blir det samme men vil det fungere?

7882546[/snapback]

 

DDR brikken vil ikke passe.

 

DDR ram er billig for tiden også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...