Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går for tiden VK1. Jeg hadde planer om å studere medisin, men fant etterhvert ut at det ikke er helt min ting. Nå har jeg andre planer. Har sikla litt på spillprogrammerer eller spilldesigner, ettersom jeg interesserer meg for data og teknologi tenker jeg dette er et ypperlig yrke for meg.

 

Vi skal lære visual basic på skolen(tror jeg) og vil derfor være litt tidlig ute og kanskje lære meg andre språk.

Jeg har aldri programmert noe som helst før og har derfor noen spm:P

 

Hva kan man programmere?(noen enkle ting å starte med f.eks)

Har sett noen koder, men alt ser umulig ut, er det like umulig å programmere som det ser ut?

Hvilke språk kan jeg bruke for å lære meg å lage veldig enkle spill?

Kan hvem som helst lære seg å programmere, eller er det lurt å kunne f.eks matte?

 

Jeg er villig til å bruke tid på dette, for dette er hva jeg skal jobbe med, så ønsker særiøse svar;)

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal lage spill er ihvertfall ikke Visual Basic nok. De fleste store spill skrives i C++, og det er derfor en fordel å lære seg dette. Det er på ingen måte umulig å lære seg hvis man har tålmodighet, vilje og en god bok (f.eks. Accelerated C++). Dessuten finner du praktiske oppgaver i boka, som du burde gjøre.

 

Man trenger ikke automatisk matte for å lære seg å programmere, men etter hva jeg har hørt, kan det være greit å kunne litt matte når man beveger seg inn på spillprogrammering, og da spesielt 3D-programmering.

 

Håper dette var særiøst nok.

Lenke til kommentar

Ja, takk for svaret;)

 

Er det stor forskjell på visual basic og c++?

tenker siden vi skal lære visual basic på skolen.

går det fint å holde på med to språk samtidig? eller burde jeg sette meg litt inn i visual basic først?

 

*løper å kjøper bøker*=D

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefalt C++ til nybegynnere, det er språk som er utrolig omfattende, og litt utdatert, men har helt klart sine fordeler.

 

Jeg ville heller begynt med et språk som Visual Basic, eller helst C# eller Java.

Grunnen er at C++ har mange fallgruver, og bare å få til et enkelt brukergrensesnitt i C++ er en utfordring.

 

Selv bruker jeg C# til mitt daglige virke, og vil anbefale det på det varmeste.

 

Men hvis du skal lære VB på skolen, er det like greit å begynne med det, det hjelper alltid å ha en lærer.

 

Mye spillprogrammering er matte, men veldig mye enkel matte.

Det er først når du beveger det innefor teknisk grafikkprogrammering at det blir komplisert, da må du lære deg matriser og vektor regning.

Og til moderne grafikkprogrammering blir det mye shadere inne i bildet også.

 

Jeg viser noen eksempler fra hvordan de forskjellige språka sine Hello World! programmer ser ut:

C++ (STL):

#include <stdio>
int main()
{
 cout << "Hello C++ STL World!";
 return 0;
}

C:

#include <stdlib.h>
int main()
{
 printf("Hello C World!");
}

Visual Basic:

Public Sub Main()
 MessageBox "Hello Visual Basic 6.0 World!"
End Sub

Visual Basic.NET:

Public Class AppMain
 Public Shared Function Main() As Integer
   MessageBox.Show("Hello Visual Basic.NET World!")
   Return 0
 End Function
End Class 

C#:

public class AppMain
{
 public static int Main()
 {
   MessageBox.Show("Hello C# World!");
 }
}

Lenke til kommentar

For det første. Visual Basic kan ikke brukes til spill, da må du lære deg C eller C++ (staalezh, de fleste spill programmeres i C, ikke C++). Men du må også kunne assembly og java. Men det kommer ant på hva du skal programmere i spillet. Det er ikke en fyr som mekker hele greia, slik det var for 20 år siden. Noen programmerer gameplay, nettverk, AI, grafikk, u name it. Og hvert av feltene krever ikke at du kan alle språkene, men det er en fordel å ihvertfall kunne forstå de flese språk. Og det er ikke noe stress med flere språk. Holder selv på å lære meg LISP mens jeg leser en bok om java, ikke noe problem..

Lenke til kommentar
Hva kan man programmere?(noen enkle ting å starte med f.eks)

7867587[/snapback]

 

ikke start med spill, start med enkle programmer. Kjøp gjerne en god bok og følg den.

 

Har sett noen koder, men alt ser umulig ut, er det like umulig å programmere som det ser ut?

7867587[/snapback]

 

Alt ser umulig ut når man ikke kan det eller har nok erfaring. Forståelsen kommer med erfaring, som alt annet i verden.

 

Hvilke språk kan jeg bruke for å lære meg å lage veldig enkle spill?

7867587[/snapback]

 

vb funker helt fint til enkle spill.

 

Kan hvem som helst lære seg å programmere, eller er det lurt å kunne f.eks matte?

7867587[/snapback]

 

Det spørs hva man skal programmere, men du kommer langt med de 4 vanlige.

Det er vanskelig å komme med et konkret spørsmål på et så vagt spørsmål.

Det er alltid lurt å kunne matte.

 

Jeg er villig til å bruke tid på dette, for dette er hva jeg skal jobbe med, så ønsker særiøse svar;)

7867587[/snapback]

 

GameDev.net er en veldig bra side for spillprogrammere og har enorme mengder med informasjon også for folk som lurer på å starte, lurer på utdannelse og jobb muligheter.

Siden er nå nede pga. angrep, men den kommer nok fort opp igjen.

 

EDIT: skrivefeil

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
For det første. Visual Basic kan ikke brukes til spill, da må du lære deg C eller C++ (staalezh, de fleste spill programmeres i C, ikke C++). Men du må også kunne assembly og java. Men det kommer ant på hva du skal programmere i spillet. Det er ikke en fyr som mekker hele greia, slik det var for 20 år siden. Noen programmerer gameplay, nettverk, AI, grafikk, u name it. Og hvert av feltene krever ikke at du kan alle språkene, men det er en fordel å ihvertfall kunne forstå de flese språk. Og det er ikke noe stress med flere språk. Holder selv på å lære meg LISP mens jeg leser en bok om java, ikke noe problem..

7870028[/snapback]

 

Jeg har da vitterlig laget et spill i Visual Basic 6.0 (Direct Draw)

Jeg har laget et spill i C++ (OpenGL)

Jeg har laget et spill i C# (OpenGL)

 

Spør du meg, så funker alle tre utmerket til dette formålet.

C++ har mange ulemper, men en av fordelene er at du får full kontroll, noe som kan øke hastigheten betraktelig, hvis du vet hva du gjør, og gjør det grundig.

 

Men det vanskeligste å lære i programmering, er hvordan ting skal gjøres, og rammeverket for det språket du bruker, utenom det er de fleste mainstream språk veldig like.

Det finnes språk som skiller seg ut, Prolog og Assembly f.eks. men for meg er de helt utelukket til spillprogrammering, Prolog fordi det er et helt ubrukelig språk, og assembly fordi det er så utrolig mye jobb.

 

Jeg har sett artikler som sier at Javaprogrammer kan bli raskere en C++, jeg vil si dette er bare tull, men grunnlaget for at noen sier dette er grunnet at et Java program alltid vil være oppdatert til å funke med de nyeste prosessorene, siden bytecoden kan oversettes til SSE3 instruksjoner, selvom programmet ble skrevet under MMX tider.

Men jeg mener at et C++ program vil spare så mye tid på å unngå JIT at dette ikke vil merkes, pluss at "what you write is what you get" og mange C++ compilere støtter inline assembly. i motsetning til et Java program (eller et .NET program) er et C++ prgram klar til bruk når det ligger i minnet, og kan kjøres rett av operativsystemet.

 

Men fordelen JIT programmer har (java, .net) er at de er veldig enkle i bruk, noe som kan tale til fordel når en skriver spill, siden det sparer betraktelig ned på utviklingstiden, selvom dette betyr praktisk at brukeren som kjøpre spillet, må bruke mer penger på prosessor og ram.

 

Selv er jeg en forkjemper for Native Code, og skulle brukt D iherdig hvis det var mer utbredt.

 

Jeg har lest om den neste versjonen av Windows, der vil alle native code programmer(ikke .net programmer) kjøre i sandbox mode...argh!...

 

edit: beklager rant

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Hvis du kan bli lege, også velger spillprogrammerer kommer jeg til å jakte deg ned og dabbe deg. :wee:

7870581[/snapback]

 

Er ikke noe kult å gå til jobben hver dag hvis man ikke trives med det man driver med... ;) ville du gått til en lege som tenker på hvordan han skulle programmere sitt neste spill *spong, ojsann, der røk en tarm* :no:

Kan sikkert bli lege, men jeg vil heller ha en jobb som jeg interesserer meg for. Har mer og mer forstått at penger ikke er alt. Jeg tror ikke medisin er noe for meg :hmm:

Grunnen til at det var planlagt er vel mest fordi jeg har fått høre fra familie at jeg burde gå den veien, og at jeg har de kvalifikasjonene(karakterene o.l) som trengs, men nei takk :D

 

Takker for alle svarene! :thumbup:

 

I dag har jeg lært å lage kalkulator, klokke, netbrowser og div. småting :D

ikke værst til å aldri ha programert noe som helst før syns jeg :whistle: *stolt*

Lenke til kommentar
I dag har jeg lært å lage kalkulator, klokke, netbrowser og div. småting :D

ikke værst til å aldri ha programert noe som helst før syns jeg :whistle: *stolt*

7873434[/snapback]

du kan jo kanskje poste programmene med kildekode. så noen kan komme med forslag til forbedring og andre tips. (ikke at den personen blir meg :p )

 

lykke til da! :)

Lenke til kommentar

GeirGrusom: Selvfølgelig kan man lage spill i VB, man kan lage spill i batch, men det er ikke den typen spill jeg forbinder med "spill", det er tidsfordriv. Og grunnen til at deler av spill er laget i feks masm er fordi skulle man laget loopen i feks C eller C++ ville det ta tre ganger så lang tid å utføre loopen, og når den skal utføres flere tusen ganger i sekundet er selv 1/1000 sekund viktig;)

Lenke til kommentar

Studer medisin du.

 

Programmering/programvareutvikling passer bedre som hobby, for en kjipere cowboy-bransje skal du lete lenge etter..

Jepp, tidene er ikke så verst akkurat nå, men det er bare et spørsmål om tid før nedturen kommer igjen.

Dessuten er det fortsatt alt for mange .com-ere uten snøring her, som du får gleden av å jobbe med/under.

 

Du blir også mye mer interessant som utvikler hvis du har kompetanse fra et annet fagområde (kanskje mer økonomi el.l. enn medisin, men skal ikke si noe bastant), så ta den andre utdannelsen _først_ , så kan du evt. bygge på med litt it om du gidder..

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke folk skal kommentere hva som er interessant eller gøy eller noe som helst. Som spillprogrammerer, eller bare generell programmerer kommer man over massevis av tverrfaglige problemer, hvilket jeg tror er en viktig ting for trivsel.

 

Å bli spillprogrammerer er ikke lett.

Da det er veldig få spill-jobber der ute, er en nødt til å være blant de beste i programmering. Men jeg tror mange av jobbene er ganske lukrative.

 

Jeg tror rett og slett du må gå for generell programmerer, i beste fall. Ikke alle som går data-linjer ender opp med å programmere på heltid. Og i alle fall ikke spillprogrammering.

 

På den annen side... en er ikke nødt til å kunne programmere for å jobbe med spill. Dagens spill krever så innmari mye av grafikk, lyder og annet innhold at selv i spillbransjen, jobber mange med helt andre ting enn programmering.

 

Jeg må poengtere at jeg ikke selv har vært med i noe spillfirma.

Men bare av å se på rulleteksten til "den lengste reisen", kan man se at det kreves både, komponister, skuespillere, designere i hopetall og kanskje til og med forfattere.

 

Hvis man sikter seg inn på denne bransjen, er det sikkert lurest å bli 3d-designer, grafiker eller programmerer.

Men som sagt, programmeringsjobbene krever mye interesse og erfaring.

 

 

Om hvilket språk du vil lære deg så tror jeg at valget bør falle på C++.

C++ er raskt, og det tar for seg nesten alle de avanserte temaene du kan komme over i programmering. Men... som folk sier, det er en del feller. Jeg sier at løsningen er å programmere med en bra bok og helst flere (feller er sunt!). Man finner ikke fallgropene ved å prøve og feile. Man har utrlolig mye igjen for å gå igjennom absolutt alt språket har å tilby av funksjonalitet.

Med grundig bakgrunn fra C++ vil du forstå alle de andre språkene så utrolig mye bedre.

 

Grunnen til at jeg sier at du trenger to bøker er... en avansert bok er alt for tørr til å begynne med og en enkel en hopper over for mye detaljer.

 

Obsobs! det finnes massevis av dårlige data-linjer der ute.

Lenke til kommentar

Var på utdanningsmessa i dag, på norges varemesse. Vurderer NITH. www.nith.no Noen som vet noe om denne skolen? ellers så har de skoler i trondheim og narvik, som blir de neste på lista.

 

På messa sa de at det var tilstrekkelig med arbeidsplasser innenfor IT. Jeg tenker, nå må jo den verste it revolusjonen være over, så det kan jo ikke være så sinnsykt stor etterspørsel? noen som vet noe konkret? :roll:

 

Jeg vil heller drive med noe jeg liker å interesserer meg for, så selv om jeg har karakterene og muligheten til å komme inn på medisin så syns jeg ikke det er verdt det hvis det blir 6 "kjedelige" år med utdanning, når jeg kunne gått noe som jeg interesserer meg for. Besides samfunnet trenger søppeltømmere selv om det er et "lavstatus" yrke. Mener ikke å si negative ting om noen yrker, fordi vi trenger noen innenfor de fleste yrker, men bare tok det som et eksempel.

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...