Gå til innhold

Gud er lik godt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da hadde det ikke vært nødvendig å finne opp fabler rundt dette. Om budskapet ditt er "tro på det gode!", så kan du si dét og ikke referere til en bok på tusen sider som sier en hel masse annet også.

7866644[/snapback]

Hva om det ikke var så enkelt å si dét da dette ble "funnet opp"?

Endret av Liar
Lenke til kommentar

Du spurte om det ikke kunne være vanskelig å fremme et poeng av typen "tro på godheten" uten å pakke det inn i masse annet. Jeg påpeker at for eksempel de greske filosofene ofte brukte dialoger for å understreke poengene sine, men disse dialogene er oppfunnet og det er ingen som hevder at de er transkripsjoner av virkelige samtaler. Det var slett ikke vanskelig på den tiden å komme med et poeng uten å begrunne det i Gud eller andre myter.

Lenke til kommentar
Jeg påpeker at for eksempel de greske filosofene ofte brukte dialoger for å understreke poengene sine, men disse dialogene er oppfunnet og det er ingen som hevder at de er transkripsjoner av virkelige samtaler.

7866754[/snapback]

Må spørre deg, da jeg ikke kjenner til disse dialogene og poengene du snakker om, hva du skriver om?

 

Det var slett ikke vanskelig på den tiden å komme med et poeng uten å begrunne det i Gud eller andre myter.

7866754[/snapback]

Hvordan kan du være så sikker på det?

 

Edit: Forstod ikke påstanden.(leste feil)

Endret av Liar
Lenke til kommentar
Da hadde det ikke vært nødvendig å finne opp fabler rundt dette. Om budskapet ditt er "tro på det gode!", så kan du si dét og ikke referere til en bok på tusen sider som sier en hel masse annet også.

7866644[/snapback]

Hva om det ikke var så enkelt å si dét da dette ble "funnet opp"?

7866661[/snapback]

Og hva hvis de mente at menneskene ikke visste hva som er godt og hva som er galt? Og ut i fra det skrev de ned disse historiene om negative og positive utfall om hendelser og sånt slik at menneskene kunne forstå bedre?

Endret av Liar
Lenke til kommentar

Dersom meningen var å fremstille gud som god i det gamle testamentet, burde de gjort det annerledes. Utdrag:

 

2. Mos 19, 29: "Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen."

 

Sam 15, 2-3: "Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!»"

 

2. Kongebok 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

 

Kanskje det er på tide for de kristne å se at dette mest sannsynlig er den eneste måten de hadde å forklare sykdom, vold, makt og lidelse på den tida?

Lenke til kommentar
Dersom meningen var å fremstille gud som god i det gamle testamentet, burde de gjort det annerledes. Utdrag:

 

2. Mos 19, 29: "Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen."

 

Sam 15, 2-3: "Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!»"

 

2. Kongebok 2, 23-24: "Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

 

Kanskje det er på tide for de kristne å se at dette mest sannsynlig er den eneste måten de hadde å forklare sykdom, vold, makt og lidelse på den tida?

7867341[/snapback]

Det jeg mener er at man ikke egentlig fremstilte Gud som god men at Gud engang kanskje hadde den samme betydelsen som godt.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller gud alltid har vært en måte å forklare noe man ikke ellers kunne forstå. Se for eksempel på forskjellige cargo cults, som har tilbedt amerikanske soldater fordi de snakket inn i en boks og på den måten påkalte forsyninger. Den dag i dag venter de på gjenkomsten til John Frum. Er det noen god grunn til å anta at andre religioner er annerledes?

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes én enkel forklaring på Bibelen. Enten var det bare en fiktiv historie som ble misforstått (Da Vinci-koden, noen?), eller et verktøy som bevisst ble konstruert og brukt for å forvirre og skremme folk.

 

Folk som er forvirret og redde lar seg lett kontrollere. Det er alltid noen som faller for fristelsen og prøver å "ta over verden" (om ikke riktig så ekstremt :p).

 

Men dog, hvis jeg forsøker å misforstå det du sier på en litt annen måte, så kan det være at kristendommen og alle rotete religioner oppsto, eller ble "grunnlagt", i den hensikt å spre det virkelig gode budskap - overbevise folk om å være snille - men på et tidspunkt ble offer for grådighet og maktmisbruk.

 

Kanskje var den opprinnelige tanken god, tross alt. Det er vel det du prøver å formidle, uten helt å kunne gi slipp på begrepet "gud"?

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Tror ikke det finnes én enkel forklaring på Bibelen. Enten var det bare en fiktiv historie som ble misforstått (Da Vinci-koden, noen?), eller et verktøy som bevisst ble konstruert og brukt for å forvirre og skremme folk.

 

Folk som er forvirret og redde lar seg lett kontrollere. Det er alltid noen som faller for fristelsen og prøver å "ta over verden" (om ikke riktig så ekstremt :p).

 

Men dog, hvis jeg forsøker å misforstå det du sier på en litt annen måte, så kan det være at kristendommen og alle rotete religioner oppsto, eller ble "grunnlagt", i den hensikt å spre det virkelig gode budskap - overbevise folk om å være snille - men på et tidspunkt ble offer for grådighet og maktmisbruk.

 

Kanskje var den opprinnelige tanken god, tross alt. Det er vel det du prøver å formidle, uten helt å kunne gi slipp på begrepet "gud"?

7869847[/snapback]

 

"Men dog, hvis jeg forsøker å misforstå det du sier på en litt annen måte, så kan det være at kristendommen og alle rotete religioner oppsto, eller ble "grunnlagt", i den hensikt å spre det virkelig gode budskap - overbevise folk om å være snille - men på et tidspunkt ble offer for grådighet og maktmisbruk."

 

Riktig, det er sånn jeg tenker at det kan ha vært.

Endret av Liar
Lenke til kommentar

"Men dog, hvis jeg forsøker å misforstå det du sier på en litt annen måte, så kan det være at kristendommen og alle rotete religioner oppsto, eller ble "grunnlagt", i den hensikt å spre det virkelig gode budskap - overbevise folk om å være snille - men på et tidspunkt ble offer for grådighet og maktmisbruk."

 

7881554[/snapback]

 

Eller så kan det ha vært et forsøk på å slavebinde hele verden -- eller så var gud ond, og trenger at mennesker tilber ham for at han skal få utløp for sine perverterte lyster...

Den kristne gud er den samme guden som hjalp Moses og mange israelere ut av Egypt; landet hvor guder var levende personer...

Mange ganger i gamletestamentet så "står" og "går" gud...

Kanskje det var "kongen" til Israelerene, helt til man ikonifiserte Gud fordi få trodde på en jordisk gud..?

 

ELLER så var religion forsøket på å svare på alle spørsmål uten svar på den tiden:

Hvorfor er vi her? Gud skapte oss

Hva skjer med verden? Gud vet

Hva skjer når vi dør? Gud bestemmer

Hvorfor skal vi ikke synde? Gud straffer oss

 

Guder fyller et hull -- er propper i det mennesklige sinn -- som skal tilfredstille vår nyskjerrighet og få oss til å holde godt kjeft og holde hendene oppå dyna når vi sover.

 

*Nå* er guder bare til hindring, da de har moralske forestillinger vi ikke kan si oss enig med når vi har dagens kunnskap...

Det er som om guder er laget med et middelaldersk menneskesyn... :whistle:

Lenke til kommentar
Et av Gud (a.k.a. Jesus) budskap var/ er nestekjærlighet (finnes i de fleste religioner), rent praktisk så forsoner man seg med sine dårligere sider gjennom å elske sin neste. Så var det tro vs. handling da..

7903950[/snapback]

 

En god forklaring, men en annen en kan være så enkel som at kristendommen sier "Gud elsker deg."

 

Ser på mange kristne jeg kjenner, når de misjonerer så prøver de å dra ned selvtilliten til folk slik at de må bli avhengi av jesus/gud for å holde den oppe.

 

Hører jo stadig kristne som sier "Jeg er intet, men jesus er alt" osv. Og som på en måte virker som de har så dårlig selvtillit og selvverdighet at de tar selvmord når som helst.... men så så gir troen deres dem en vanvittig selvtillit og selvverdighet. Ender med en slags rar dualisme... :S

 

(Vel, nå er det muligens litt vel generaliserende å si det på denne måten, men slik kristendom utarter seg her om kring.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...