Gå til innhold

Relansering av bruktmarkedet?


Anbefalte innlegg

Med SMS registrering blir det med et langt mer ansvar tilknyttet bruktmarked. Da med tanke på lagring og behandling av informasjon. Det kreves resurser til å opprettholde kravene slik at man ikke får Datatilsynet på nakken. :)

7906165[/snapback]

Jeg vet ikke hva slags resurser det er snakk om, men vil tippe at det ikke er snakk om mye. Det er jo uansett bare til å utrede. Først når man har utredet det så vil man kunne ta en avgjørelse på det. Å ikke gjøre det fordi man tror det er for vanskelig eller krevende blir dumt..

7907836[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt noe imot, jeg sier bare at kravene til nettverket da vil bli skjerpet grunnet lagring av personopplysninger. Det er et strengt regelverk og nettverket må da bruke nødvendige ressurser på at kravene som stilles kan opprettholdes fordi behandlingsansvarlig med et kan bli hold juridisk ansvarlig om kravene ikke holdes.

 

Herr Brun: Fordi nettverket lager et register og lagrer det.

 

Hva Datatilsynet sier:

 

<hw.no> vil ha et ansvar for å behandle personopplysninger som lagres i tråd med

loven (her: telefonnumre). Opplysningene skal kun være tilgjengelig for personer

med saklig/tjenstlig behov for dem, og skal skjermes for uvedkommende. Man har

rett til innsyn i egne opplysninger i tråd med lovens § 18. Loven gir ikke

rett til å få vite hvilke konkrete, navngitte personer som har tilgang til

opplysningene, men du skal få vite litt om sikkerheten så sant dette ikke går ut

over sikkerheten i seg selv.

 

Om sikkerheten ikke er god nok eller informasjonen misbrukes så blir nettverket, med behandlingsansvarlig, juridisk ansvarlig. Man kan ikke bare sette noen på måfå til slikt. Her må det være brukt tilstrekkelig med ressurser slik at kundene av denne tjenesten blir skikkelig ivaretatt.

 

Hvor mye resurser nettverket er villig til å bruke vet ikke jeg, som en simpel brukermoderator. Jeg bare påpeker en viktig faktor og viser til at forslaget vil medføre økt ansvar og nok også kostnader for bruktmarked. Så det kreves mer av nettverket for å innføre noe slikt.

 

Så får de som drifter nettverket avgjøre om det er en investering man anser som verdt å ta. For personvern kan man ikke ta lett på. Ansvaret kan man ikke ta lett på. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...