Gå til innhold

Førsteinntrykk av Pentax 18-55mm "kit-objektiv"


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt et Pentax K100D med kit-objektivet SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL i bare et par dager, er det litt for tidlig å si så veldig mye om selve kamerahuset og om objektivets optiske egenskaper, men jeg har noen observasjoner og meninger om objektivets konstruksjon:

 

Den mekaniske konstruksjonen er betydelig bedre enn tilsvarende fra Canon og Nikon:

 

- Metall-bajonett.

 

- Front som ikke roterer. Det betyr bl.a. at bruk av polariseringsfilter er mindre besværlig, og at solblenderen er av den mer effektive "kronblad-typen" (engelsk: petal-shaped).

 

- Solblenderen er faktisk inkludert. (Hos Canon og Nikon må du kjøpe den i tillegg, og for det krever de en ublu overpris for en plastbit.) Den har dessuten et avtagbart "lokk" nederst som gjør justering av polariseringsfilter enklere, og det gjorde det også mulig, med litt plunder, å bruke mitt gamle 58mm pola-filter med step-up-ring sammen med solblenderen. Men den har ikke noe innvendig fløyelsbelegg, som det ofte er på solblendere til litt dyrere objektiver.

 

- Fokus-ringen har avstandsskala. Det er ca. 90 graders vinkel mellom ytterposisjonene, som er ganske bra for et slikt objektiv. Det har dessuten "quick focus", som innebærer at man kan endre fokus manuelt selv om bryteren på kameraet står i AF-posisjon. Det siste svarer sånn noenlunde til FTM (full time manual), som Canon har på objektiver med ring-USM og på noen få andre, men på Pentax-objektivet roterer fokus-ringen under autofokus.

 

Av negative sider kan det være verdt å merke seg at det blir en del støy under fokusering, særlig hvis det er stor endring av fokus-avstanden. Jeg er ikke sikker på om støyen kommer fra motoren i kameraet eller fra selve objektivet, men her har i hvert fall kit-objektivene fra Canon og Nikon et fortrinn, siden de har motoren i objektivet.

 

Jeg prøvde også å montere objektivet på en gammel film-speilrefleks fra Pentax. Det ser ut til å fungere over ca. 24mm. Under 24mm blir det synlig vignettering i søkeren. Dette betyr at man kan bruke et filmbasert speilreflekskamera som backup, uten å måtte dra på et ekstra objektiv. (Hvordan skarpheten i hjørnene blir, vet jeg ikke, men i nøden spiser fanden fluer.) Men vær oppmerksom på at siden objektivet ikke har blenderring, så må man bruke et kamerahus som kan styre blenderen. Det utelukker eldre MF-kameraer med kun blenderprioritet og/eller manuell lysmåling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Solblenderen er faktisk inkludert. (Hos Canon og Nikon må du kjøpe den i tillegg, og for det krever de en ublu overpris for en plastbit.)

Nå har jeg ingen av kitobjektivene til Nikon, men det ser ut til at det er bare 18-55 objektivet som ikke blir levert med solblender, både 18-70 og 18-135 blir levert med solblender.

 

Hva Canon leverer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt et Pentax K100D med kit-objektivet SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL i bare et par dager, er det litt for tidlig å si så veldig mye om selve kamerahuset og om objektivets optiske egenskaper, men jeg har noen observasjoner og meninger om objektivets konstruksjon:

 

Den mekaniske konstruksjonen er betydelig bedre enn tilsvarende fra Canon og Nikon:

 

7858044[/snapback]

 

Og en annen viktig egenskap er at frontelementet er i _glass_. Jeg vet at Canon sitt billigobjektiv har frontelement i et eller annet plastmateriale. Glass er sannsynligvis langt mer motstandsdyktig mot riper enn plast. Pentax sitt objektiv er ganske greit, men helt uten lyter er det nok desverre ikke. Det har nok litt for mye vignettering på 18mm etter min smak.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ingen av kitobjektivene til Nikon, men det ser ut til at det er bare 18-55 objektivet som ikke blir levert med solblender, både 18-70 og 18-135 blir levert med solblender.

7858282[/snapback]

Godt å høre. For kit-objektiver med roterende front kan man jo spørre seg om hvor nyttig solblenderen egentlig er, siden den er svært grunn for å dekke største vidvinkel. Et pola-filter stikker nesten like langt ut som en slik solblender.

 

Hva Canon leverer vet jeg ikke.

Såvidt jeg har forstått, leverer de kun L-objektiver med solblender. Heller ikke EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM eller EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, som ytelsesmessig visstnok skal være i samme klasse som L-objektiver, har solblender inkludert. Grådige jævler!

 

(Edit: Fikset stavefeil.)

Endret av LazySod
Lenke til kommentar
Lurer på om ikke Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM også leveres med solblender. Husker ikke sikkert, men tror det.

7859161[/snapback]

Det har jeg vondt for å tro, da min EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM, altså et betydelig dyrere objektiv, ikke ble levert med solblender. Det ble riktignok kjøpt i USA, og for flere år siden, så det kan jo tenkes at Canon har en annen politikk i Norge, eller at de har tatt noe av kritikken til etterretning og begynt å levere solblender med flere objektiver.

Lenke til kommentar
Lurer på om ikke Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM også leveres med solblender. Husker ikke sikkert, men tror det.

7859161[/snapback]

Det har jeg vondt for å tro, da min EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM, altså et betydelig dyrere objektiv, ikke ble levert med solblender. Det ble riktignok kjøpt i USA, og for flere år siden, så det kan jo tenkes at Canon har en annen politikk i Norge, eller at de har tatt noe av kritikken til etterretning og begynt å levere solblender med flere objektiver.

7859491[/snapback]

 

Som sagt, jeg husker ikke. Men de to andre jeg nevner kommer i alle fall med solblender.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ingen av kitobjektivene til Nikon, men det ser ut til at det er bare 18-55 objektivet som ikke blir levert med solblender, både 18-70 og 18-135 blir levert med solblender.

7858282[/snapback]

Godt å høre. For kit-objektiver med roterende front kan man jo spørre seg om hvor nyttig solblenderen egentlig er, siden den er svært grunn for å dekke største vidvinkel. Et pola-filter stikker nesten like langt ut som en slik solblender.

 

Ingen av disse kit-objektivene har front som roterer. Av Nikons objektiver er det kun 18-55 objektivet som har roterende front.

Lenke til kommentar
Ingen av disse kit-objektivene har front som roterer. Av Nikons objektiver er det kun 18-55 objektivet som har roterende front.

7862639[/snapback]

Jeg tror du har misforstått hva jeg ville frem til. Poenget mitt var at det ikke er så mye hjelp i solblenderen til Nikons 18-55mm, og at det kan være grunnen til at den ikke følger med.

Lenke til kommentar
Nåja. Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM leveres med solblender, og det samme gjør 50mm f1.4. Ingen av de er L-objektiver.

 

Hvor/når kjøpte du 50mm f1.4 og fikk med solblender? Jeg kjøpte min hos JapanPhoto nå i januar, og fikk ikke med...

7862233[/snapback]

 

50/1.4 leveres i alle fall definitivt ikke med solblender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...