Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påstår at jeg må i avhør, må jeg vitne?


El-Deno

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rettighetene dine er vel som sagt over at dersom du blir innkalt til avhør kan du avslå, men dersom du blir innkalt som vitne i en rettsak er det straffbart å ikke møte.

7852990[/snapback]

 

Altså, jeg kan bare si nei vis de kaller meg inn til avhør og that's it?

Lenke til kommentar
Men nå påstår han at jeg + de 2 kompisene må vitne til politiet, fordi vi sa vi vet som laget filmen. Og det jeg mener er det mest latterlige, han påstår at vi må ta skylden for det vis de ikke finner ut av det.

 

7852901[/snapback]

Det høres ikke ut som han mener at dere "må" vitne eller "ta skylda" rent juridisk sett, men mer på gangster-plan, if you catch my drift ...

Lenke til kommentar
Altså, jeg kan bare si nei vis de kaller meg inn til avhør og that's it?

7853000[/snapback]

Nesten... Du må møte opp og si at du ikke ønsker å forklare deg.

7853007[/snapback]

 

Ok takk :)

 

Men nå påstår han at jeg + de 2 kompisene må vitne til politiet, fordi vi sa vi vet som laget filmen. Og det jeg mener er det mest latterlige, han påstår at vi må ta skylden for det vis de ikke finner ut av det.

 

7852901[/snapback]

Det høres ikke ut som han mener at dere "må" vitne eller "ta skylda" rent juridisk sett, men mer på gangster-plan, if you catch my drift ...

7853015[/snapback]

 

Hehe. Du kan se på disse gangsterne som mer mobbeofre enn tøffinger. Så han og venna sine tørr nok ikke noe sånt.

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som han mener at dere "må" vitne eller "ta skylda" rent juridisk sett, men mer på gangster-plan, if you catch my drift ...

7853015[/snapback]

 

Hehe. Du kan se på disse gangsterne som mer mobbeofre enn tøffinger. Så han og venna sine tørr nok ikke noe sånt.

7853034[/snapback]

Så dere har altså mobbet dem, sånn å forstå eller?

:no::thumbdown:

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Neinei. De kom å tøffet seg, banket flere personer (15 mot 1). Så kom de en helg på "byen" og der var flere av kompisene mine. Og gangsterne yppet opp mot bråk med en gang. Så de lærte gangsterne en lærepenge. Senere hadde kommet med en hel gjeng av gangstere, da gikk bare en å smelte "lederen" dems i nesa, vips så stakk de. Har fremdeles ikke deltatt i noe av dette.

 

De få som fremdeles er frekke og ypper opp mot alle inkl. meg. Er veldig lite likt.

Endret av DennisV
Lenke til kommentar
Neinei. De kom å tøffet seg, banket flere personer (15 mot 1). Så kom de en helg på "byen" og der var flere av kompisene mine. Og gangsterne yppet opp mot bråk med en gang. Så de lærte gangsterne en lærepenge. Senere hadde kommet med en hel gjeng av gangstere, da gikk bare en å smelte "lederen" dems i nesa, vips så stakk de. Har fremdeles ikke deltatt i noe av dette.

 

De få som fremdeles er frekke og ypper opp mot alle inkl. meg. Er veldig lite likt.

7855621[/snapback]

ok, bare misforstod deg litt da :)

Lenke til kommentar
Rettighetene dine er vel som sagt over at dersom du blir innkalt til avhør kan du avslå, men dersom du blir innkalt som vitne i en rettsak er det straffbart å ikke møte.

Edit: Søkte litt og fant bla.a. dette: http://www.judicium.no/index.php?option=co...id=34&Itemid=84

"Ingen har plikt til å forklare seg for politiet."

7852990[/snapback]

Søket ditt sier:

Politiavhør

Ingen har plikt til å forklare seg for politiet. Som mistenkt eller siktet i en straffesak har du full anledning til å avslå å avgi forklaring.

Dette er en rett mistentsiktet har (skal slippe å komme med uttalelser som kan bli brukt mot manselv). Det står ikke noe om at andre har rett til å avslå å svare på spørsmål fra politiet.

Lenke til kommentar
Søket ditt sier:

Politiavhør

Ingen har plikt til å forklare seg for politiet. Som mistenkt eller siktet i en straffesak har du full anledning til å avslå å avgi forklaring.

Dette er en rett mistentsiktet har (skal slippe å komme med uttalelser som kan bli brukt mot manselv). Det står ikke noe om at andre har rett til å avslå å svare på spørsmål fra politiet.

7856014[/snapback]

Nei men vi som har vært i avhør noen ganger vet det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...