Gå til innhold

Hva er best WinXP eller nyeste Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er fan av Linux men syns nok Windows (2000 og XP) er det operativsystemet som gir best brukerfleksibilitet. Ikke dermed sagt at Windows er bedre på f.eks. sikkerhet og stabilitet. Hvis du skal bruke PC til mye spill og lydredigering vil jeg anbefale Windows. Dersom behovet hovedsaklig er e-post, internettlesing og kontorapplikasjoner ville jeg valgt Linux - pga. lavere pris.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 20:33, skrev durabit:

Jeg er fan av Linux men syns nok Windows (2000 og XP) er det operativsystemet som gir best brukerfleksibilitet.


Litt uheldig valg av ord syns jeg :wink: Fleksibilitet og windows i en og samme setning. Jeg har i mange år prøvd å få diverse windows OS til å fungere slik JEG vil. Det skal jeg love deg er ingen enkel sak. Jeg regner forørig med at vi ikke legger helt samme mening i ordet fleksibilitet her.

Lenke til kommentar

Svaret er ganske enkelt! Bruker du maskinen din til å spille!?! Da velger du ikke Linux. Skal linux brukes til spilling, må du ha rendering pipe's til skjermkortdriveren. Da blir det like ustabilt som Windows. I tilleg er ikke så veldig mangen spill kompatibel med Linux. Da må du kjøre de gjennom Wine, og det er ikke alltid like lett.

 

Bruker du maskinen din til arbeid, programering, web-designe e.l. da er Linux perfekt. Stabilt all programvare gratis (mesteparken følger med de "brukervenlige" distribusjonene)

 

Selvsagt anbefaler jeg å kjøre multiboot, eller å kjøre VMWare om du bare vil "teste" linux eller Windows. Har du aldri brukt Linux, så ikke test ut Slackware eller Gen Too, kjøre noe enkelt som RedHat eller Mandrake, Debian er heller ikke så verst!

 

Windows, bruk NT basert velg da 2000 eller XP (Professional fremfor Home)

Lenke til kommentar

Nå finnes det "mange" spill til Linux også (kommersielle), men disse er vanskelige å få tak i + at de er dyre. Er det noen som vet hvor man finner spill til en grei pris i norske butikker/websjapper?

 

Nå er jeg rimelig fersk innenfor Linux, men å si at Linux med de såkalte "rendering pipelinene" blir like ustabilt som Windows har jeg vanskelig for å tro (første gang jeg har hørt ordet i denne sammenhengen :grin: ). "Før i tiden" var støtten for aksellerert 3d-grafikk laber for Linux, nettopp pga. at disse 3d-APIene "snakket" direkte med maskinvaren. Hvis softwaren var buggy ville maskinen kræsje (som i Windows). DRI (heter det?) endret på dette . Nå kunne programvaren "snakke" med maskinvaren på en sikker måte (uten innblanding fra X serveren). Nå er støtten for 3d-grafikk like god i linux, som i Windows (men i Linux fuxer ikke resten av systemet når app'en tryner.)

 

Men som sagt tidligere: Du bruker ikke Linux BARE for å spille spill, men mange spill finfint i en emulator. Det er tom. rapportert at spillene går raskere i en emulator i linux enn i Windows :lol:

 

Når det gjelder nettverk, knuser, les: K-N-U-S-E-R Linux lille Windows XP, både hva det gjelder stabilitet og fleksibilitet. Jeg regner med at Linux også er "litt" bedre egnet til clustere (men det går vel langt forbi denne trådens område).

 

jeg synes det er et dårlig argument å si at Linux nå er like enkelt å bruke som Windows. Såklart det virker mer forlokkende, og Linux er virkelig svært enkelt å installere. Men jeg som nybegynner føler meg lite tilfreds med å gjøre livet så enkelt. Jeg vil vite hva som ligger bak disse prosessene, hvordan OSet er bygget opp. Det er bare på denne måten at man kan utnytte kraften i Linux...

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Linux til alle oppgaver. De som fortsatt hevder at Linux bare er for servere, har ikke tittet ut av Vinduet de siste årene.

 

Om du forventer at alt i Linux skal være nøyaktig likt som i Windows, blir du nok skuffet. (Hva i all verden er vitsen med alternativer som er like?) Vil du ha et program som ser 100% ut som Microsoft Word, ja da er Word tingen for deg. Hvis det du vil ha derimot er et program for redigering av formatering av tekst for utskrift på printer, så vil du finne alt du har drømt om, og mere til, i fri programvare.

 

"Renderings pipeline" er forøvrig et prinsipp for 3D-grafikk som brukes av Direct3D, OpenGL, m.fl. og har fryktelig lite med denne saken å gjøre. OpenGL er forøvrig implementert for både Windows og Linux, men så lenge spillprodusentene benytter Microsofts hemmelige DirectX, er det ikke Linux sin feil at spillene ikke fungerer der.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...