Gå til innhold

Hdd tok kvelen, sjangsen for å hente ut filer?LØST


Thelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en "server" der min os disk tok kvelden ikveld. Den inneholder ca 50gb med bilder som er svært viktige for meg, og også den hel haug med andre filer som er greie å ta med seg videre.

 

Disken er partisjonert, c: og d: De viktige filene ligger på d: og den skadde sektoren ser ut til å ligge på c: delen.

 

Hva er sjangsene for at jeg kan snike ut filene mine vha eksternt kabinett? Vil jeg få disken til å starte?

 

-Thelle-

 

*Takker for alle svar, saken løste seg enkelt. Hdd oppførte seg bra og lot meg hente ut all informasjon uten problemer. Alle mine viktige filer er reddet ut av 200gb disken og lagt over på en ny 320gb disk. Sender den ødelagte disken til seagate i nederland i morgen*

Endret av Thelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt umulig å vite når hva du legger i "HD Tok kvelden". Det kan være så enkelt som en ødelagt boot sector, eller noe så ille som at drevet har gått i stykker.

 

Det som er viktig er at du ikke kjører disken mer enn nødvendig og overskriver data. Det finnes mange tråder her på forumet om software for å hente ut data. Sett disken i ett eksternt kabinett, men kjør den BARE opp etter at du har funnet programmet du vil bruke og skal prøve å kjøre recovery.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Hei,

 

Pakket ut en isofil, og maskinen begynnte å gå treigt. Hdd lagde noen pipelyder som gjorde vondt i øret. De var nesten ikke til å høre, men irriterte ganske bra i ørene.

 

Siden maskinen ikke lengre reagerte på mus eller tastatur komandoer så restartet jeg den og da startet den ikke igjen. Kom opp at bios ikke fant primary disk.

 

Vel, det var det som skjedde. Håper jeg får ut det som er på d: partisjonen relativt enkelt og smertefritt.

 

Sendt inn en bestilling på ny disk hos komplett. Så nå må dette gå greit. Ellers bader jeg. Har ingen backup av mine bilder, og akkurat mistet alle filmene jeg har filmet og redigert i en annen diskkræsj.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Det har jeg liggende på den nevnte disk :D

 

Hehe. Jeg får se om jeg får ordnet meg det på ny.

Så jeg har stor tro på det programmet. Men blir ufattelig lei meg om det ikke virker denne gangen.

 

Men problemet er ikke hvilket program, men hvor stor sjangsen for at jeg får startet opp hdd'en og hentet ut infoen når ikke engang bios finner hdd'en under oppstart. Akkurat som om den er ute av systemet.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Jeg tror du sliter litt når disken ikke engang dukker opp i bios.

 

Hva med å kjøpe en helt identisk disk og ta platene fra den gamle disken og sette de inn i den nye disken. Vet ikke om det går da men.

Kanskje andre vet om det er mulig?

Som oftest er jo platene i en disk i orden. Det er mekanikken som bruker å ta kveld.

Lenke til kommentar

maken finnes ikke mer. har maken i maskinen, men vil jo ikke ødelegge en fullt fungerende disk bare for å "prøve" det.

 

Så jeg satser på at det ekstrene kabinettet får liv i den.

 

 

Hører forresten disken jobbe og maskinen søker en del før den hopper videre til primary slave. Så jeg tenker positivt foreløpig.

 

 

-Thelle-

Endret av Thelle
Lenke til kommentar
Jeg tror du sliter litt når disken ikke engang dukker opp i bios.

 

Hva med å kjøpe en helt identisk disk og ta platene fra den gamle disken og sette de inn i den nye disken.  Vet ikke om det går da men.

Kanskje andre vet om det er mulig?

Som oftest er jo platene i en disk i orden. Det er mekanikken som bruker å ta kveld.

7835998[/snapback]

 

 

Hva du enn gjør, ikke ta platene ut av disken, da går disken ivertfall i stykker.

 

 

maken finnes ikke mer. har maken i maskinen, men vil jo ikke ødelegge en fullt fungerende disk bare for å "prøve" det.

 

Så jeg satser på at det ekstrene kabinettet får liv i den.

 

 

Hører forresten disken jobbe og maskinen søker en del før den hopper videre til primary slave. Så jeg tenker positivt foreløpig.

 

 

-Thelle-

7836069[/snapback]

 

Det du kan prøve siden du har en makan disk er å ta printkortet av den

friske disken å sette over på den som har klikka, mulig det vil fungere.

Så bruker du en annen disk (som fungerer naturligvis) til å kopiere alt over på.

Lenke til kommentar

Dette er jo selvfølgelig os disken da. Så må jo da ha en ny disk å legge inn os på.

 

Jeg får gjøre som jeg delvis har planlagt.

Sette inn den nye disken, legge inn os og partisjonere den.

Putte den ødelagte disken i det eksterne kabinettet og håpe på at den starter med eller uten get data back.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Ikke at det har så fryktelig mye med saken å gjøre, men hvilken disk er det snakk om her? Western Digital 120 GB SE?

 

Vet ikke om du har tenkt på det allerede, men sjekk om du fortsatt har garanti på den (sjekk her). Får du en ny disk tilbake på garantien, burde du bruke denne som backup-disk -eller kjøpe enda en for den saks skyld. Ellers risikerer du jo at historien gjentar seg.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Har en "server" der min os disk tok kvelden ikveld. Den inneholder ca 50gb med bilder som er svært viktige for meg, og også den hel haug med andre filer som er greie å ta med seg videre.

 

Disken er partisjonert, c: og d: De viktige filene ligger på d: og den skadde sektoren ser ut til å ligge på c: delen.

 

Hva er sjangsene for at jeg kan snike ut filene mine vha eksternt kabinett? Vil jeg få disken til å starte?

 

-Thelle-

7835774[/snapback]

Du kjenner sikkert noen som har en maskin, hvis du ikke har andre maskiner i huset da. Monter nevnte disk inn der, som slave.

Eller så kan du jo prøve å legge inn OS på nytt igjen, på C:, hvis du ikke har noen viktige filer der da.

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar

Jovi60: Så du mener at å montere den som slave i samme maskin, evt vha ett eksternt hdd kabinett ikke vil gjøre samme nytte? Det mener jeg at det vil.

 

Kjenner ikke så mange her at det gjør noe. New in town.

 

Håper det holder med eksternt kabinett. Minst mulig skruing er min mening akkurat nå. Nok med å få orden på bilen før eu-kontrollen.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Før du begynner bør du bruke en tom Master HDD og installere recovery program-ene der for analyse og backup.

 

Først ville jeg prøvd R-Studio deretter Getdataback og siste løsning SpinRite 6.

 

Du kan også prøve Hiren's BootCD selv om det ikke er heltstuerent :innocent: , hvis du finner den. Uansett recovery program er hvert hver krone så kjøp et du er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at det er en disk som er gåen. det er heldigvis ikke disken med OS partisjonen på.

 

Det er en 200gb disk, men den inneholder de aller viktigste filene mine.

Uendelig godt at det ikke var os disken uansett.

 

 

Disken er en Seagate Barracuda 7200.7 disk. Mener å huske at denne ikke er så gammel. Har Seagate en bra garanti ordning?

 

-Thelle-

Endret av Thelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...