Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Stabil, kablet ruter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Holder på å bestille en del nytt nettverksutstyr fra komplett, blant annet nytt trådløskort og trådløs basestasjon (ikke ruter). I samme runden skulle jeg gjerne også fått oppgradert ruteren min, da den er fæl til å krasje.

 

Denne sitter nede i en mørk kjeller og prater med resten av huset med kabler, så trådløs-funksjonalitet er uønsket/uinteressant. Det som derimot er ønsket, er:

 

MÅ ha:

1) Stabilitet stabilitet stabilitet. Den skal ikke tryne uten at strømmen har gått. Punktum.

2) En liten innebygget switch

3) Støtte for ADSL/PPOE (telenor)

4) DHCP

5) Alt-kan-gjøres-fra-webinterface (applikasjoner som kjører på pc'n for å styre det er utelukket, maskinene her i huset kjører enten Linux eller svært, svært strengt oppsatt Windows hvor installasjon av programmer utenfra er totalt utelukket)

6) Port-forwarding og firewall

 

BØR ha (disse kan kjøres på en maskin som "alltid er der"):

1) DynDNS-klient

2) Mulighet for å kjøre lokal DNS-cache med mulighet for å legge inn "egne" hostnames, slik at jeg slipper å styre med hosts-filer

 

HADDE-VÆRT-KJEKT

1)QoS slik at Bittorrent-jobber el. ikke treiger ned HTTP, SSH etc. for andre brukere på nettet

 

Pris: Under tusenlappen

 

Det er ikke et absolutt must at den ikke har trådløs-mulighet, men det er ikke interessant. Og dersom det egentlig bare er en ekstra vei inn i nettet mitt, så er det egentlig heller en ulempe.

 

Det er vel egentlig det jeg kommer på. Skal bestille de andre greiene på Komplett i morgen eller overimorgen, så dersom noen vet om noe slikt utstyr der, så hadde det vært det greiste (samme sendingen). Er hovedsakelig ute etter folks erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 mbit, dersom jeg skulle trenge gigabit så skaffer jeg en gigabit switch og skrur opp ved siden av - men det er for øyblikket overhode ikke aktuelt.

 

Den linksys'en ser fin ut - linksys er Cisco sitt "consumer"-merke er det ikke?

 

Har relativt bra peil på linux, ettersom jeg har kjørt det på skrivebordet i...tenke... 3-4 år nå, så det burde ikke være noe problem.

 

Hvordan er stock-firmwaren på den? DD-WRT? Webgrensesnittet på begge? Er det mye jobb å sette opp? Er ikke interessert i "gaming"-funksjonalitet, men en dønn solid ruter jeg helst glemmer at eksisterer.

 

Så forøvrig at dnsMasq kjørte på den - har brukt denne før på dedikerte maskiner og som dns på små-mellomstore nettverk - det funker nyyyyydelig.

 

Rent fysisk: Hvordan funker det å henge den på vegg?

 

Og stabilitet: Hvor ofte krasjer den?

 

De har den ikke på lager "just nu", men det skulle komme inn 127 stk. på fredag (ubekreftet) :) Kan se ut til at Komplett får en halvstor ordre da ja :)

Lenke til kommentar

Har en d-link 11mbit AP sak - den er grei nok den, og dønn stabil - men itt'no mer å si om den egentlig. Egentlig slik det skal være...

 

Men jeg ble litt tent av mulighetene samt prisen på den linksys'en... Spesielt DNSmasQ og QoS... Hva med DYNDNS? Er dette støttet "ut av boksen" med et greit webgui?

 

EDIT: dlink'en kommer til å bli byttet ut i samme runden, antagelig med denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313252

 

Samt dette nettkortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302506

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Tror jeg går for den 3Com-saken likevel - inntrekkbar antenne veier opp for en del dårligere dekning - det er vel neppe SÅ ille...

 

Ang. linksys-basestasjonen med DD-WRT: Stod noe på wikien om at dersom det ble ekstremt mange forbindelser - f.eks. dersom noen på nettet (som meg) kjører bittorrent med DHT - så kunne det få ruteren til å gå tom for RAM og knele. Jeg bruker Azureus og DHT, og har tenkt å fortsette med det. Er det ett problem?

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale WRT-54GL + OpenWRT eller DD-WRT. Dette gir deg en veldig søt liten linux-router som har ca 200mHz + 4 MB flash + 16 MB ram. Med ordentlig tilgang til linux-oset som kjører på boksen (de fleste base-stasjoner kjører alt linux) så er det null problem å få til DynDNS, DNSMasq for caching eller QOS på lik linje med en hvilken som helst linux boks enten man går får firmwaret med eller uten fancy GUI.

 

OpenWrt: gir deg et ganske basic linux-system med en søtt liten pakke-manager, ipkg, som minner veldig om apt-get og du kan stort sett gjøre alt du forventer å kunne gjøre med en linux-router. Kommer med en veldig enkel webinterface.

 

DD-WRT: mye av det samme som OpenWRT men satser mye mer på å få til et bra webfjes (noe de har virkelig har fått til). Man kan forsatt få SSH tilgang på lik linje med OpenWRT. Skal såvidt jeg vet også støtte pakkene til OpenWRT.

 

Husk å sjekke table of hardware for å være sikker på at modelen du kjøper er støttet.

 

edit: typo

Endret av adamcik
Lenke til kommentar

Forøvrig: Ruteren støtter kryptoformatene

128-bit WEP, 64-bit WEP, WPA

kortet støtter

AES, 128-bit WEP, 64-bit WEP, PEAP, TTLS, TKIP, 256-bit WPA

 

Hvilken anbefales? Bør være støttet av NetworkManager - WPA tror jeg skal funke?

 

Forøvrig: På UIO bruker vi et system hvor vi logger inn med det vanlige brukernavnet/passordet vårt, tror man på linux bruker et dyr ved navnet "wpa_suplicant" til dette (NetworkManager skal vist kunne styre med de greiene der "behind the scenes"). Burde dette funke med kortet?

 

Og eeen siste ting: Kortet bruker en standard ved navnet "super-G" for å gi 108 megabit. Jeg vet det finnes i allefall en variant til (afterburner er ett navn på det, som linksys'en støtter) - men jeg aner ikke om de faktisk er kompatible. Litt kjipt å ha gitt ekstra penger for 108 megabit, og så "bare" få 54 (skal kjøre mythTV, wireless :p )

 

Er ikke helt inne i alle trådløs-ting...

Lenke til kommentar
Linker til riktig ruter:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314078

 

Da blir det den. De skal vist få inn ny ladning på fredag, så da blir det vel bestilt i helgen. Gledeseg til å bli kvitt det !"#!"³²¼¢¼³¢⅝²³¢@@! zyxel-tullet (ZyAIR B-2000 v.2, den hvite som leveres av Telenor, i allefall tidligere).

7837580[/snapback]

 

de skulle laget en løsning der det blei litt billigere, men man måtte gått til innkjøp av router selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Linker til riktig ruter:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314078

 

Da blir det den. De skal vist få inn ny ladning på fredag, så da blir det vel bestilt i helgen. Gledeseg til å bli kvitt det !"#!"³²¼¢¼³¢⅝²³¢@@! zyxel-tullet (ZyAIR B-2000 v.2, den hvite som leveres av Telenor, i allefall tidligere).

7837580[/snapback]

 

de skulle laget en løsning der det blei litt billigere, men man måtte gått til innkjøp av router selv :thumbup:

7837640[/snapback]

 

Vel. Den har egentlig bare blitt værre med åra (bortsett fra at trådløsen har aldri funka) - men sånn er det nå en gang.

 

Eeeen ting til: Nevnte plastdings (zyxel'en) har dyndns klient innebygget. Dette hadde også smootwallen jeg kjørte i mine ISDN-dager. Men har DD-WRT det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...