Anders Moen Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Skrevet 13. februar 2007 Tusen takk! 10000 linjer for å få en ball til å spinne er sykt mye:p Hadde noen spurt meg om å lage en ball som spiller i C++ da, skulle jeg hatt mye for det, hehe. Men uansett, takk, selv om jeg fant ut hva som gjorde det. Men det høres ut som du er flink i C++? Så du vet kanskje hvordan man lager spillet til å gå i fullskjerm, i stedet for i den CMD boksen? Uansett, vet du om noen tutorials eller noe sånt for C++? Skal på biblioteket senere en gang for å låne bøker (C++ bøker) Skal låne C++ For Dummies haha, og Grunnleggende C++. Husker ikke helt hva den andre boka heter
einaros Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 Man kan nok lage ett enkelt spill på ett par tusen linjer med kode, det jeg knoter med nå er på rundt 10 000 linjer kode, og det er bare en kube som spinner. 10k linjer bare for å få en kube til å spinne? Da kan ting tyde på at du har rotet deg litt bort "If we wish to count lines of code, we should not regard them as lines produced but as lines spent." Skrev Edsger Dijkstra i '88. Selv med dagens jumbobokser er det relevant, ikke minst på grunn av faktorer som kompleksitet i design og utvikling
Giddion Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 ...10k linjer bare for å få en kube til å spinne? Da kan ting tyde på at du har rotet deg litt bort ... 7933702[/snapback] Vel jeg har 25 KLOC og min modell spinner ikke engang men så er det jo mye som skjer utenfor skjermen da
einaros Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 ...10k linjer bare for å få en kube til å spinne? Da kan ting tyde på at du har rotet deg litt bort ... 7933702[/snapback] Vel jeg har 25 KLOC og min modell spinner ikke engang men så er det jo mye som skjer utenfor skjermen da 7936762[/snapback] LOC; et kjent triks for å forlenge kode-penis Det er virkelig ikke rare greia som skal til for å tegne, rotere, texturemappe og på annet vis kose med slike primitiver, så om det ligger titusenvis av linjer kildekode bak, bør det jaggu snart være et kuberoterende superspill :!:
Anders Moen Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Skrevet 16. februar 2007 Har prøvd å finne ut dette en stund nå...har til og med søkt rundt på Google, men finner ikke noe. Hvordan kan jeg gjøre slik at det blir fullskjerm i stedet for den svarte DOS/CMD boksen?
Gjakmarrja Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Du kan bruke OpenGL, det er "enkelt". En enkel beginner guide på nettet vil nok fortelle deg hvordan du kan få sort skjerm.
Anders Moen Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Skrevet 16. februar 2007 Har lett etter en nybegynner guide, men jeg finner ingen som forklarer hvordan man får fullskjerm =/ Men jaja...skal kanskje på biblioteket å låne alle C++ bøkene de har. hehe
Elenion Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Er det ikke lurt å lære seg å lage tekstbaserte program (som kjører i dos/cmd) først, også vente med grafikk til man er litt mer stødig på det grunnleggende? Eller er c++ annerledes enn feks java sånn sett? (kan ikke c++ )
Anders Moen Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Skrevet 16. februar 2007 Vet ikke...har lyst å kjøre fullskjermmodus med bilder og slikt. Så når jeg blir bedre om en laaaang stund, kan jeg lage litt mer "proffe" ting, haha.
siDDis Skrevet 16. februar 2007 Skrevet 16. februar 2007 Då bruker du SDL bibloteket. http://www.libsdl.org
Dead_Rabbit Skrevet 17. februar 2007 Skrevet 17. februar 2007 Men det er greit å ha kontroll på grunnleggende prinsipper som funksjoner, pekere, arrays, klasser, osv. før du lærer deg et tredjeparts-bibliotek. Så hvis du ikke har det på plass ennå, bør du få det på plass først.
siDDis Skrevet 17. februar 2007 Skrevet 17. februar 2007 Det er jo bare å hoppe i det, han vil jo fort oppdage at han mangler litt kunnskaper for å kunne teikne 'objekter' på skjermen
Anders Moen Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Skrevet 17. februar 2007 Det vet jeg fra før av, hehe. Men jeg vil bare ha det på fullskjerm i stedet for i den svarte DOS boksen. Har søkt og søkt og søkt, men finner ingenting! Er det noen som har noe 'funskjonabelt'?
siDDis Skrevet 18. februar 2007 Skrevet 18. februar 2007 SDL er eit multimedia biblotek for grafikk du kan starte og lese her: http://www.aaroncox.net/tutorials/2dtutorials/index.html Ellers kan du bruke wxWidgets, GTK, QT for å teikne eit meir vanleg vindubasert grensesnitt.
Anders Moen Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Skrevet 18. februar 2007 Der så det ut som at jeg kan få til noe! Hehe... Takk takk, har lagt sida til favoritter nå.
Jaffe Skrevet 18. februar 2007 Skrevet 18. februar 2007 Der så det ut som at jeg kan få til noe! Hehe... Takk takk, har lagt sida til favoritter nå. 7968713[/snapback] Du får ikke til noe av det der (med mindre du rekner copy & paste for å kunne noe) før du har lært deg C.
Anders Moen Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Skrevet 18. februar 2007 Nei, og så? Men jeg skal uansett prøve det...
Dead_Rabbit Skrevet 18. februar 2007 Skrevet 18. februar 2007 Andy-Pandy: hvor langt har du kommet m.h.t. C++ programmering? Hva har du lært deg? Blir litt lettere å foreslå ting hvis vi vet sånn omtrent hvor du ligger..
Anders Moen Skrevet 18. februar 2007 Forfatter Skrevet 18. februar 2007 Hmmm...vanskelig å si, men jeg kan lage en slik kode som skriver ut noe, som f. eks "Hello World" hehe. Men når jeg laster ned slike simple spill som tic tac toe, så skjønner jeg sånn omtrent hva som foregår og sånn. Men nja...er ikke noe sånn veldig god. Har bare lyst til å få til slik at det går på fullskjerm i stedet for den svarte lille boksen
Dead_Rabbit Skrevet 18. februar 2007 Skrevet 18. februar 2007 Åkey, skjønner tegninga. Hvis jeg var deg ville jeg fått tak i Accelerated C++ (eller noe sånt), lest den *ferdig*, og så lært deg SDL. Det er desidert det beste. Da får du en solid forståelse for selve språket før du setter deg inn i tredjepartsbiblioteker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå