Gå til innhold

T-bane eller trikk? Hva gir mest "status"?


zyrex

Anbefalte innlegg

Sitter på t-banen nå avogtil og tenker.. Hva gir mest status av å kjøre t-bane, trikk eller buss?

 

Når jeg bodde på østkanten i Oslo før, så kjørte jeg mye trikk, som jeg følte var ganske stressende, fullt og slitsomt. Masse folk og lite plass.

 

Nå bor jeg på vestkanten og kjører t-bane hver dag. Føler liksom at det er en mye greiere reisemåte, mindre folk (ihvertfall banene jeg kjører, 06:30 og 17:00 hver dag), mindre stress og generelt greiere måte å reise på.

 

Dog, mye tagging og drit på t-banene, men kanskje mindre forsinkelser? Ikke noen hindringer av andre enn t-banen selv..

 

Med trikk så er det ganske litt "renere", men fullt og fælt, biler som parkerer litt langt ut fra fortauet slik at trikkene må stoppe..

 

Sånn sett er vel buss råest, kommer seg frem nesten overalt, kan ta omveier om det trengs og lite bråk?

 

Hva er deres mening og inntrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

både bussen og t-banen er det ganske god plass på når jeg reiser til jobben rundt 6 tiden ca...

men hjem igjen er noe annet... da er t-banen full og man må noen ganger presse seg på, da er det godt og komme seg inn på bussen etterpå... da er det god plass om man bare har tolmodighet til og vente 1 minutt ekstra på bussen som kommer rett bak...

 

så for min del så får vell bussen ett lite ekstra poeng tror jeg :)

Lenke til kommentar

Ok, jeg er fra Bergen sånn at det er klart fra begynnelsen av.

 

Hvorfor i helvete bryr du deg om hva som gir mest status? visst jeg snakker med andre om transport til jobben går det som oftest i hva som blir billigst..

Eg liker å ta bussen til jobben men atm har eg en jobb der det blir mest praktisk å ta bilen til jobb anyway, og sånn kommer det til å bli en stund framover.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er T-banen greiere, da den går såpass mye fortere. Men, både trikk og bane er nødvendig, og jeg tar begge to på vei til skolen.

 

På banen er det som regel sitteplasser (Linje 2 Ellingsrudåsen, kl. 07.30) og det samme gjelder trikken på den tiden. Dessuten går det som oftest så mange trikker, så med litt tålmodighet finner man en som ikke er full. :)

Lenke til kommentar

alt kommer jo an på hvor du skal. t-bane tar deg over lengre strekninger, men stasjonene har det med å ligge lengre fra hverandre. bor du litt utenfor byen, men i nærheten av en t-banestasjon er det såklart å foretrekke.

 

trikk blir en litt mer urban greie, for de gangene du skal reise kortere avstander, men ikke gidder å gå. trikken tar deg de fleste steder, og er grei nok dersom du holder deg unna rushtider.

 

bussen er litt mer av en allrounder, da det finnes både ekspressvarianter som er relativt kjappe, og de tregere bybussene som stopper for hver hundrede meter. selv sverger jeg til bussen, da den er mer kompatibel med min adresse, og gjennomsnittlig bruker kortest tid på å frakte meg dit jeg vil.

 

om hva som gir mest status, tror jeg at jeg setter en knapp på trikken. i mine øyne er den mest tradisjonell og elegant av de tre, og en fryd å sitte på dersom det ikke er mye trafikk og mennesker i byen. alt i alt vil jeg si at kombinasjonen av de tre gir generelt mer status enn bruk av bil, fordi kollektivtrafikken er den ideelle reiseform i "storbyer", og fordi det er en mer miljømessig og økonomisk reiseform, gitt at kollektivsystemet er effektivt og godt bygget ut.

 

en bør kanskje ta med sykkel også, dersom en ønsker å sette en reiseform over en annen rent statusmessig? sykling er gunstig for miljøet og helsa, og du slipper å måtte vente på at sykkelen skal komme. dessuten er det gøyere å se på sykkelkræsj enn bilkræsj. bilkræsj har det med å være mer hardtslående og dramatisk,mens sykkelkræsj innebærer flere kroppsdeler og sykkeldeler i fri flyt, og det er slik en mer estetisk form for kollisjon. jeg gleder meg til bysyklene settes ut igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...