Gå til innhold

HDMI kabel, kvalitet/pris


Mythos

Anbefalte innlegg

Jeg har en HP dv9085 Mediacenter PC og en Dell TV med HDMI tilkobling og tenkte jeg skulle kjøpe en kabel for å koble de to sammen. Dro til Elkjøp og fikk hakeslepp da de skulle ha nesten 700 kroner for en 5m kabel. Jaja tenkte jeg og dro videre til Expert hvor de "bare" skulle ha 450 kroner for en tilsvarende ledning. Flere butikker for denslags har vi ikke her i byen.

 

Vrang som jeg er tenkte jeg det var litt drøyt å betale omtrent like mye som jeg betaler for en harddisk for en skarve kabel for digital overføring. Så jeg bestilte en 5 meter på Ebay for 105 kroner inkludert frakt, og får heller vente noen dager.

 

Jeg regner med at en HDMI kabel er en relativt ukomplisert sak hvor det ikke har noe for seg med monsterkabel eller andre former for lurium, og at det ikke kan oppleves noen forskjell i lyd og bilde på dyr og billig kabel. Lurer også litt på hva slags fortjeneste Elkjøp har på en kabel til 700 kroner.

 

Finnes det noen vettuge argumenter for å bruke mye penger på en HDMI kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes alltids noen som mener at en dyr kabel gir bedre bilder, men jeg skjønner ikke hvordan så lenge signalet er digitalt. Jeg mener enten så virker det eller så virker det ikke. En får jo ikke bedre bilder av å koble kameraet til maskinen med en rådyr usbkabel.

 

Fordeler med dyr kabel kan være:

1. Bedre kontakter som tåler mange omkoblinger.

2. Bedre skjerming mot støy

3. Mulighet til å overføre feks 1080p over større avstander som 10m+

Lenke til kommentar

Kort og godt er svaret at fordi det er "noe nytt" så legges prisene latterlig høyt. En helt vanlig scartkabel kostet jo også det samme den gang scart ble introdusert.

Hva kvalitet angår så er jo HDMI et digitalt interface med inkl. feilkorrigering av signal så i praksis vil det si at det ikke skal være nødvendig med en ekstremt bra kabel for å få perfekt kvalitet. Dvs. du kommer nok like langt med en HDMI kabel til 100kr som med en til 700. (Selv om jeg uansett tviler på at det er særlig kvalitetsforskjell på de to kablene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...