Gå til innhold

Nye sis655


Skallbaink

Anbefalte innlegg

Det virker fornuftig å kjøpe dette kortet da jeg skal selge min maskin om ikke lenge.Men når kommer dette kortet???????

 

Da kan jeg kjøpe noe rimeligere RAM PC2700 og likevel klokke en p4 2,4 til 2,9 på FSB 166 MHZ.

Og kjører Mem ratio 1:1 med CPU. (det er vel usannsynlig at p4 2,4 går over 3 ghz særlig stabilt og med dette oppsettet får den all minne den trenger right?

 

 

Tror dette er fornuftig siden jeg sparer endel på å unngå dyr PC3200 RAM osv med et PE kort fra Intel.

 

Eller??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Månedsskifte desember/januar. Rett etter Granite Bay, men man vet aldri med folka fra Taiwan, de kan plutselig holde tilbake i en ekstra måned.

Du bør nok ha veldig bra vannkjøling eller bedre for å klare 3Ghz på en 2.4Ghz vil jeg tro.

Dual PC2100 makser ut båndbredden på dagens P4, så du får litt overkill med dual PC2700, men det er bedre å ha litt å gå på.

Lenke til kommentar

Hallo granite bay gir jo nesten samme verdien,men kommer dette chipsettet til å koste flesk?? Northbridgen(minnekontrolleren ) er større enn en p3, litt kjedelig med 2000 kroner for et hk...

 

Uansett med en 2,4 P4 kan du klokke til 2.8-2.9 GHZ og da trenger du ikke så dyr ram kanskje bare vanli 266 RAM med og god cas. den greier kanskje en FSB på 160

 

har funnet ut at en

p4 1,8 GHZ går til 146 MHZ FSB

p4 2,4 GHZ går til 159 MHZ FSB

 

Det vil si hvor høyt kan granite bay klokkes?Jeg har lest et sted at de greide å ta ASUS utgaven til 145 stabilt, men dette er jo ikke noe særlig, men stemmer dette kan jeg likegodt kjøre en 1,8 GHZ for å få max bang for the buck

Greier derimot chipsettet helt opp mot 159 MHZ FSB trår jeg til med en 2,4 GHZ.. Hva er dillien her?

Vil granitebay greie å kjøre så høyt?

 

[ Denne Melding var redigert av: skallbaink på 2002-11-30 19:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-30 20:35, skrev mad_arab:

Intel chipsettene har hittil vært lett å presse opp mot eller over 200mhz fsb... mens SIS derimot sliter på 145-150mhz. Derfor ville jeg vært skeptisk helt til jeg har lest en test av SIS655.


 

Hvor har du dette fra?

 

Det er mange som har overklokket SiS 648 opp i 200MHz uten problemer. Dette gjelder blandt annet med AOpen AX45-8XN, Gigabyte 8SR667, og også nye utgaver av utskjelte Asus P4S8X.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-30 21:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-30 20:58, skrev rondespiret:

Quote:


Den 2002-11-30 20:35, skrev mad_arab:

Intel chipsettene har hittil vært lett å presse opp mot eller over 200mhz fsb... mens SIS derimot sliter på 145-150mhz. Derfor ville jeg vært skeptisk helt til jeg har lest en test av SIS655.


 

Hvor har du dette fra?

 

Det er mange som har overklokket SiS 648 opp i 200MHz uten problemer. Dette gjelder blandt annet med AOpen AX45-8XN, Gigabyte 8SR667, og også nye utgaver av utskjelte Asus P4S8X.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-30 21:02 ]</font>

 

alle tester jeg har lest så er alle det samme sis648 er vanskelig å få over 150 les dagens test på hw.no og.også har jeg enda ikke sett en p4 som kjører på 200fsb,190 er største jeg har sett.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-30 20:58, skrev rondespiret:

Det er mange som har overklokket SiS 648 opp i 200MHz uten problemer. Dette gjelder blandt annet med AOpen AX45-8XN, Gigabyte 8SR667, og også nye utgaver av utskjelte Asus P4S8X.


 

Det er minnet som yter 200MHz...

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-30 21:53 ]

Lenke til kommentar

http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=167

På denne linken har de sett på overklokkingsegenskpene til et ASUS kort og funnet en vannvittig ytelse på 190 MHZ

Men her har de en ulåst P4,(hvordan i helvet får man det???)

Men det viser at granite bay er god for omtrent det samme som de andre kortene kan kjøre av FSB selvom det er 266 FSB spesifisert. yiiahh gjett om jeg skal ha dette kortet!!

men hva mener de med en ulåst P4, trodde de var låst per def. de har

Intel Pentium 4 "Northwood" 2.53GHz som er 133*19

men kjører den på 190*15=2850

Hææææ??

 

 

Det er antydet ca 1750 kroner for ASUS og 1500 kroner for Gigabyte

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skallbaink på 2002-12-01 02:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 01:48, skrev Skallbaink:


På denne linken har de sett på overklokkingsegenskpene til et ASUS kort og funnet en vannvittig ytelse på 190 MHZ


 

De skriver også: "ASUS also provides a very decent bunch of overclocking options with FSB speeds as high as 400MHz and VCore up to 1.95V." Er det noen som lukter brent Pentium? De skriver videre at det var stabilt ved; "195MHz with one module at fully aggressive timings". Ingen andre har meldt om slike egenskaper. Altså, ingenting er bedre enn at det er sant, men... kan det være sant?

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-12-01 02:39 ]

Lenke til kommentar

Ok har fått litt klarhet idette: de bruker en ulåst P4 siden dette er en CPU de ikke har kjøpt i retail markedet, men sikkert fra en eller annen mafia boss i Moskva. Dvs for oss vanlige dødlige må vi nøye oss med FSB opp mot 166 noe alle Granite Bay chipsettene( såvidt jeg har skjønt utifra testene) tåler sålenge de har støtte for det i bios.

 

Så var det prisene MYGOD! de kommer til å ligge på gigabyte sitt er 299 euro =2000 kroner og ASUS sitt blir dyrere....

 

Ankommer markedet om 10 dager menes det også.. men bestemora mi mener også mye rart så lytt til din indre stemme og sjekk nettet...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 02:41, skrev Skallbaink:

Ok har fått litt klarhet idette: de bruker en ulåst P4 siden dette er en CPU de ikke har kjøpt i retail markedet, men sikkert fra en eller annen mafia boss i Moskva. Dvs for oss vanlige dødlige må vi nøye oss med FSB opp mot 166 noe alle Granite Bay chipsettene( såvidt jeg har skjønt utifra testene) tåler sålenge de har støtte for det i bios.


 

Det kan jo forklare saken... FSB 166 høres mer sannsynlig ut. Skal SiS ha noen sjanse med sitt 655-chipsett må det snart komme noen hovedkort på markedet, de må være billigere enn de med Intel-chipsett, og de bør være bedre...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-01 12:00, skrev rondespiret:

Quote:


Den 2002-12-01 07:06, skrev Hurley:

Hva skjer når jeg trykker 2 PC2700-brikker i et GB?


 

Da setter de seg fast i hovedkortet
:grin:

 

Det er dette alle kommer til å bruke fremover to stk pc2700 eller bedre i en granite bay, overklokker hovedkortet og får en bedre ytelse. Minnedividerene 1:1 kan en ikke gjøre noe med siden dette er fastsatt i Northbridgen til intel. Det er vel tvilsomt om det hadde økt ytelsen noe også siden P4 ikke greier å svelge mer minnebåndbredde..så det vil si sis655 er tullete hvis det skal ha minne dividere for å kjøre minne på høyere frekvens enn FSB.

 

På Tbreak.com går det frem at de vanligvis kan presse sin P4 (ulåste) over 235 MHZ FSB, er ikke helt sikker på begrensingen her northbridgen eller P4: Uansett viser dette at Intel per dags dato kunne lansert Canterwood. Hadde vi fått lov til å underklokke CPU ene for å dra fordel av hurtigere minne hadde resultatene/ ytelsen gått rett iværet. Så dette er kun en markedsgimmick fra Intel der de etterhvert kommer til å bruke høyere FSB for å få bedre ytelse.

 

Tenk deg 12*230 MHZ = 2760....i en Granite bay setting

 

Dvs Intel burde implementere en setting i P4 som gjør det mulig for folk å stille multipieren ned. Men de kan fortsatt ha en begrensing i for å stille den opp. Eller hur??

Lenke til kommentar

Quote:


Dvs Intel burde implementere en setting i P4 som gjør det mulig for folk å stille multipieren ned. Men de kan fortsatt ha en begrensing i for å stille den opp. Eller hur??


 

Jeg er litt sein, men joda, jeg er enig med deg der.

 

Men for oss vanlig dødelige(uten ulåst cpu og fasekjøling), så skal det godt til å klokke opp bus til 166(som da blir lik DDR333). Så noe raskere enn DDR333 er vel ikke nødvendig. Man kan jo overklokke minnet litt også.

Jeg har en P4 2.53GHz med vannkjøling. Jeg må da klokke opp bus fra 133 til 166 for at DDR333 skal få kjøre på sin skapte hastighet.

Resultatet blir da 3.154GHz, hvordan er sjangsene mine? Skal jeg kjøre på for fullt, eller ta litt om gangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...