Gå til innhold

Bytte CPU fra Core Duo til Core 2 Duo?


Anbefalte innlegg

Altså kan jeg bytte til en Core 2 Duo i pc'en min?

PC'en og CPU'n min:

 

PC: Acer Aspire 5672WLMi

CPU: Intel Core Duo T2300 @ 1,66 GHz

 

Har lyst på litt mere futt i PC'en min, så jeg har drevet og surfet litt rundt på diverse nettsider og sett at folk har skrevet mye rart om at det går an å bytte å ikke bytte....så nå spørr jeg dere om jeg kan få et skikkelig svar for en gangs skyld? :)

 

Dette er det jeg lurer på:

- Kan jeg bytte problemfritt fra Core Duo til Core 2 Duo?

- Blir temperaturen høyere ved bytte av en Core 2 Duo med høyere frekvens enn den Core Duo'n jeg har nå?

- Er det noe problem med bytte fra 32-bit til 64-bit? Altså må jeg bytte OS?

- Kan jeg levere inn pc'en på et verksted for pc'er for å få dem til å bytte eller kan jeg gjøre det selv?

 

Linken til den Core 2 Duo'n jeg har lyst til å bytte til er her

 

Takker for skikkelig svar : :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg mener no at det skal gå ann (hvorfor skal det ikke gå ann?)

 

ja du kan sende pcen til en pc forhandler å la dem bytte deler.

men vær obs på at de kan bytte andre deler ( svindel/stjeling) så du burde vite hvilke pc deler du har forsikkerhetens skyld ;)

 

jeg er ikke sikker på om pcen din klarer c2d så det må du spørre noen andre om..

 

OG GI LINK TIL PCEN DIN FFS!! det er J***** irriterende å måtte søke på google å alt det der...

Lenke til kommentar

Det er ikke j**** irriterende å søke etter pc'en min på google, bare kopier navnet på pc'en min som står på den første posten min også setter du det inn i søkefeltet på google, deretter trykker du på den store tasten som heter "enter" på tastaturet ditt. Så trykker du på den første linken som kommer opp som linker til Dinside.no sin test av pc'en min. whola!

Jeg vil kalle deg for, hmm....LAT OG ATTER LAT!

Lenke til kommentar
Det er ikke j**** irriterende å søke etter pc'en min på google, bare kopier navnet på pc'en min som står på den første posten min også setter du det inn i søkefeltet på google, deretter trykker du på den store tasten som heter "enter" på tastaturet ditt. Så trykker du på den første linken som kommer opp som linker til Dinside.no sin test av pc'en min. whola!

Jeg vil kalle deg for, hmm....LAT OG ATTER LAT!

7804674[/snapback]

 

ja eg er et lat menneske.

mange sitter pris på at man legger link til evt. pcdel,pcen når du skal spøre/si noe om den.

men du fikk med deg navnet :thumbup:

Endret av bendik92
Lenke til kommentar

Bendik: Ensensielle ting som brikkesett kan gjøre at han ikke kan bytte, fysiske ting som sokler kan også sette en effektiv stopper for det, det er ikke bare å bytte en prosessor.

 

Om garantien på maskinen er gått ut eller om han ønsker å bryte den så kan han bytte selv, hvis ikke er det anbefalt å la det være eller å sende den inn til butikken du kjøpte den fra med ønsket ditt.

 

Per idag så støtter Intel 945PM Express brikkesettet Core 2 Duo, helt opp til T7600 modellen, så det er bare å kjøre på. I følge wikipedia that is, jeg skal søke litt mer rundt. Intels egen side sier at brikkesettet ikke støtter Core 2 Duo, men som sagt... jeg skal sjekke.

 

Edit: Ved litt mer googling så viser det seg at kjente produsenter som Asus og HP selger laptoper med Core 2 Duo prosessorer, laptoppene benytter seg av Intel 945PM Express brikkesett, så som sagt: kjør på.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Det er ikke j**** irriterende å søke etter pc'en min på google, bare kopier navnet på pc'en min som står på den første posten min også setter du det inn i søkefeltet på google, deretter trykker du på den store tasten som heter "enter" på tastaturet ditt. Så trykker du på den første linken som kommer opp som linker til Dinside.no sin test av pc'en min. whola!

Jeg vil kalle deg for, hmm....LAT OG ATTER LAT!

7804674[/snapback]

 

ja eg er et lat menneske.

mange sitter pris på at man legger link til evt. pcdel,pcen når du skal spøre/si noe om den.

men du fikk med deg navnet :thumbup:

7804779[/snapback]

 

 

Sorry for at jeg ble litt hissig, men jeg liker ikke late mennesker :hmm: That's it :!:

Lenke til kommentar
Bendik: Ensensielle ting som brikkesett kan gjøre at han ikke kan bytte, fysiske ting som sokler kan også sette en effektiv stopper for det, det er ikke bare å bytte en prosessor.

 

Om garantien på maskinen er gått ut eller om han ønsker å bryte den så kan han bytte selv, hvis ikke er det anbefalt å la det være eller å sende den inn til butikken du kjøpte den fra med ønsket ditt.

 

Per idag så støtter Intel 945PM Express brikkesettet Core 2 Duo, helt opp til T7600 modellen, så det er bare å kjøre på. I følge wikipedia that is, jeg skal søke litt mer rundt. Intels egen side sier at brikkesettet ikke støtter Core 2 Duo, men som sagt... jeg skal sjekke.

 

Edit: Ved litt mer googling så viser det seg at kjente produsenter som Asus og HP selger laptoper med Core 2 Duo prosessorer, laptoppene benytter seg av Intel 945PM Express brikkesett, så som sagt: kjør på.

7804833[/snapback]

 

Oj, takker for svar :) Det var det jeg har funnet ut litt ved hjelp av egen hånd i det siste å, men måtte ha noen som kunne bekrefte det på en måte hvis du skjønner :) Takker for svar :)

Lenke til kommentar

en bios oppdatering fikser gjerne kompatibilitet (se Revision History til din bios), du trenger ikke å bytte OS, du vil sannsynligvis få høyere cpu temperatur, du kan mest sannsynlig gjøre det selv (se servicemanual til maskinen din), dette blir dyrt!

Endret av mandela
Lenke til kommentar
du trenger kanskje en bios oppdatering, du trenger ikke å bytte OS, du vil sannsynligvis få høyere cpu temperatur, du kan mest sannsynlig gjøre det selv (se servicemanual til maskinen din), dette blir dyrt!

7805098[/snapback]

Det er veldig smart å kjøre en BIOS-oppdatering før du fjerner den gamle prosessoren ja.... Svært sannsynlig at du må oppgradere bios før du kan benytte den nye prosessoren, jeg har vært borti dette problemet flere ganger.

Lenke til kommentar

Det er alltid en fordel å reinnstalere operativsystemet, noe jeg kom på når du først nevner OS. Altså, alltid en fordel når du bytter ut komponenter. OEM lisensen skal fortsatt være gyldig.

 

Core 2 Duo vil faktisk føre til mindre varme om du kjøper ULV versjonen(5watt). Jeg er usikker på om den er lansert, men jeg vet at det skal være en ULV versjon. Ellers bruker den bare 10watt mer enn Yonah(Core Duo), så det skal gå greit. Core 2 Duo vil gi deg mer ytelse, samtidig som den bruker omtrent like mye av batteriet som Yonah(Core Duo) gjør.

 

BIOS-oppdatering finner du på produsentens hjemmeside(Det skal ligge der), ellers kan du gå til Intel sin side og hovedkort produsentens side.

Intel sin side fordi det er lurt med brikkesett oppdatering også.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Det er alltid en fordel å reinnstalere operativsystemet, noe jeg kom på når du først nevner OS. Altså, alltid en fordel når du bytter ut komponenter. OEM lisensen skal fortsatt være gyldig.

 

Core 2 Duo vil faktisk føre til mindre varme om du kjøper ULV versjonen(5watt). Jeg er usikker på om den er lansert, men jeg vet at det skal være en ULV versjon. Ellers bruker den bare 10watt mer enn Yonah(Core Duo), så det skal gå greit. Core 2 Duo vil gi deg mer ytelse, samtidig som den bruker omtrent like mye av batteriet som Yonah(Core Duo) gjør.

 

BIOS-oppdatering finner du på produsentens hjemmeside(Det skal ligge der), ellers kan du gå til Intel sin side og hovedkort produsentens side.

Intel sin side fordi det er lurt med brikkesett oppdatering også.

7805140[/snapback]

 

 

På Acer sin side så er den bios versjonen som de legger ut der, gamlere enn den jeg har på min bios :!: Acer er treig med å legge ut oppdaterte drivere..... :no:

Lenke til kommentar
Core 2 Duo vil faktisk føre til mindre varme om du kjøper ULV versjonen(5watt). Jeg er usikker på om den er lansert, men jeg vet at det skal være en ULV versjon.

ULV og LV kommer dessverre kun i FCBGA, det betyr at det er loddet på hk...

 

Dyrt etter min mening fordi cpu prisen i % er høy i forhold til ny bærbar

Lenke til kommentar
har du spenn så er det bare å peise på da  :!:  har du tenkt å selge cpu som står i din maskin? har ikke sett noen slike på bruktmarkedet ennå

7805256[/snapback]

 

Har heller ikke sett slike på bruktmarkedet ennå jeg heller, kanskje prøve å selge ja :D Er det noen som kan være interessert i en brukt laptop prossessor da mon tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...