Gå til innhold

Norge + Sverige = Skandinavia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så EU är en fantasi drømm om enighet o fri religioner? Folk må ju hålla ihop uansett nu, alla sitter under samma tak? Så då menar du att norden innte kan bli en stat/land før vi med är olika?

7805719[/snapback]

 

Jeg mener at EU snart gaper over for mye, ja. Norge har svært lite, om noe, til felles med Tyrkia, for å bruke et enkelt eksempel, så hvorfor skal norge og tyrkia være i et kulturelt, politisk og samfunnsmessig samarbeid..? Utover det rent økonomisk og politisk nødvendige..?

Lenke til kommentar

Rent politiskt och ekonomiskt en vinst men kulturelt tap før "oss" i väst europa? Men norden hade väl ändå tjänat massa då på att slå sig sammen..och är kulturelt relativt likt varandra? Då vill vi ännu mer hålla sammen i den nordiska måten att vara på, och influenser från utlandet som kommit till norden vara mindre påverkbar? Vi får en ny nation men med gamla vaner o traditoner som feires fritt i norden.

Lenke til kommentar
Rent politiskt och ekonomiskt en vinst men kulturelt tap før "oss" i väst europa? Men norden hade väl ändå tjänat massa då på att slå sig sammen..och är kulturelt relativt likt varandra? Då vill vi ännu mer hålla sammen i den nordiska måten att vara på, och influenser från utlandet som kommit till norden vara mindre påverkbar? Vi får en ny nation men med gamla vaner o traditoner som feires fritt i norden.

7806366[/snapback]

 

Vi har da den dag i dag et kulturfellesskap, økonomisk fellesskap til en hvis grad og generelt sett mye samkvem, hvorfor formalisere dette..?

Lenke til kommentar
Språkmessigt fattar inte svenskar vad normän eller danskar säger, danskar fattar inte norska..vad med finnar och samer o islänningar: ska man ha tolkar i regeringen då?

 

svensker, dansker og nordmenn forstår hverandre nok med litt innsats

 

 

Jeg tror det var noe snakk om dette på 1800-tallet også. Men det blir jo selvsagt ikke noe av.

7803900[/snapback]

 

Det er intet innlysende; de etnisk-språkmessige forskjellene har vært langt mindre i norden - historisk sett - enn i store nasjonalstater som Frankrike/Tyskland. Det har seg faktisk slik at man i Preussen lærte seg "høy-tysk" som et fremmedspråk - De linguistiske forskjellene var altså så store fra nor til sør i "Tyskland".

 

En annen ting er at Sverige/Norge/Danmark stammer hovedsakelig fra de samme nord-germanske stammene. Mens det samme kan ikke sies om Frankrike.. Og mye mindre om Spania.

Lenke til kommentar
Sjekk ut www.nordiskvision.org. En gruppe som arbeider for en forent nordisk stat. Jeg har lenge lekt med tanken at Norge og Sverige kunne vært slått sammen til ett land. De kulturelle, geografiske og politiske forskjellene er større innad i landene enn på tvers av landegrensene. Men denne gruppen ønsker visst at hele Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island) skal slås sammen. Spennende tema egentlig.

7803183[/snapback]

 

En form for etterkrigstids Balkanisering av nordområdene?

 

Hmmm, nå prøver de jo nettopp på det motsatte i disse områder, dvs gi hver enkelt region selvstyre.

Lenke til kommentar
Sjekk ut www.nordiskvision.org. En gruppe som arbeider for en forent nordisk stat. Jeg har lenge lekt med tanken at Norge og Sverige kunne vært slått sammen til ett land. De kulturelle, geografiske og politiske forskjellene er større innad i landene enn på tvers av landegrensene. Men denne gruppen ønsker visst at hele Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island) skal slås sammen. Spennende tema egentlig.

7803183[/snapback]

 

En form for etterkrigstids Balkanisering av nordområdene?

 

Hmmm, nå prøver de jo nettopp på det motsatte i disse områder, dvs gi hver enkelt region selvstyre.

7813537[/snapback]

 

Man kan heldigvis ikke sammenlikne Balkan med Skandinavia...

Lenke til kommentar
Jeg stemmer ja! Seriøst, tenk på det fotball-landslaget da  :love:

7817235[/snapback]

Hehe. Og vips så var vi supermakt i ishockey også :w00t: Mest nærliggende er det vel med en sammenslåing av Norge og Sverige og evt. Danmark. Å skulle implementere finsk og islandsk språk i samfunnet ville vært en utfordring i overkant tror jeg..
Lenke til kommentar
Ville nok heller si Norge (MINUS) sverige = skandinavia

7822068[/snapback]

Hva mener du med det?

7833903[/snapback]

Jeg mente det som står.

7838566[/snapback]

Ja, men jeg spurte hva du mente med det. Hvorfor ville du heller si det? Hva er bakgrunnen for at du sier det? Hva er det du vil frem til? Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Sjekk ut www.nordiskvision.org. En gruppe som arbeider for en forent nordisk stat. Jeg har lenge lekt med tanken at Norge og Sverige kunne vært slått sammen til ett land. De kulturelle, geografiske og politiske forskjellene er større innad i landene enn på tvers av landegrensene. Men denne gruppen ønsker visst at hele Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island) skal slås sammen. Spennende tema egentlig.

7803183[/snapback]

 

En form for etterkrigstids Balkanisering av nordområdene?

 

Hmmm, nå prøver de jo nettopp på det motsatte i disse områder, dvs gi hver enkelt region selvstyre.

7813537[/snapback]

 

Man kan heldigvis ikke sammenlikne Balkan med Skandinavia...

7817211[/snapback]

Noget mer enhetlig kultur her, ja. Selv om vi ikke forstår finsk, og svenskene ikke forstår dansk. :D
Lenke til kommentar
Ville nok heller si Norge (MINUS) sverige = skandinavia

7822068[/snapback]

Hva mener du med det?

7833903[/snapback]

Jeg mente det som står.

7838566[/snapback]

Ja, men jeg spurte hva du mente med det. Hvorfor ville du heller si det? Hva er bakgrunnen for at du sier det? Hva er det du vil frem til? Hva er poenget ditt?

7842242[/snapback]

 

Jeg vil frem til Norge minus sverige = skandinavia.

Poenget mitt er at Norge minus sverige = skandinavia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...