Gå til innhold

Hva vil du si er en bra årslønn i dag?


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hva som blir definert som en bra årslønn i dag. Vil en jobb som girr ca 350 000 pr år uten overtid kvalifiseres som bra betalt?

 

Nå vil jeg ikke ha deres personlige meninger med at 1 mil er bra betalt osv, men vil vite hva som er realistisk i dagens Norge med stander utdanning på 3 års høyskole/universitet.

 

Håper noen har noe fornuftig å komme med her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å svare på hva en "bra" lønn er - det kommer an på om du mener en vanlig årslønn eller årslønn fordelt på et livsløp; om man er nyutdannet eller midt i en karriære; i det private vs det offentlige; eller om du ser på ren lønnsutbetaling eller om du inkluderer andre aspekter som (statlig) tjenestepensjon, arbeidstid eller andre betingelser.

 

Så vidt jeg kan se ut fra SSBs statistikk (som Joddleif pekte på), er den gjennomsnittlige årslønnen i Norge på rundt 350.000 (29200*12). Så jeg tør påstå at en lønn mello 350k og 400k er godt betalt (ikke svært godt).

 

Startlønn i staten med hoved/masterfag ligger vel på i overkant av 300k, antageligvis noe lavere med bachelor/3årig ingeniørgrad. Avhengig av utdanning og yrke kan du nok som nyutdannet forente noe mer i det private.

Lenke til kommentar

Jeg har ca 400k i Oslo med alle tillegg, og det er vanskelig å klare seg med den lønnna når man er ny i boligmarkedet og bor alene. Så jeg vil si i oslo er 450+ bra betalt.

 

Hadde jeg hatt 400k og IKKE bodd i Oslo, men foreks i Bergen så hadde jeg vært fornøyd :)

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...