Gå til innhold

Fra pirat til storkjøper


Tandamram

Anbefalte innlegg

Opptil flere her som synes at deres egen lille piratvirksomhet har vel ikke skadet noen... ringer ingen bjeller - at så godt som alle som piratkopierer faktisk resonerer på samme måten?

 

Selvfølgelig vanskelig å innrømme for seg selv og andre at man stjeler.

 

Men godt å se at det faktisk flertallet i tråden er enig med trådstarter. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid vært skeptisk til pirat kopiering, og kan derfor med hånden på hjerte si at jeg aldri har vurdert å chippe xboxen min. Som det er nevt 100 ganger allerede så får spillene en mye større spillglede når en har kjøpt dem selv :D

 

musikk er en annen sak da... :blush:

Lenke til kommentar
Jeg har alltid vært skeptisk til pirat kopiering, og kan derfor med hånden på hjerte si at jeg aldri har vurdert å chippe xboxen min. Som det er nevt 100 ganger allerede så får spillene en mye større spillglede når en har kjøpt dem selv :D

 

musikk er en annen sak da... :blush:

7795542[/snapback]

 

Æh... jeg har en chippa box... det har lenge vært den mest geniale innretningen i huset mitt. Kan anbefale det på det aller varmeste.

Kan gjøre mere enn å spille såkalte "backups" vettu...

Lenke til kommentar
Jeg har alltid vært skeptisk til pirat kopiering, og kan derfor med hånden på hjerte si at jeg aldri har vurdert å chippe xboxen min. Som det er nevt 100 ganger allerede så får spillene en mye større spillglede når en har kjøpt dem selv :D

 

musikk er en annen sak da... :blush:

7795542[/snapback]

 

Æh... jeg har en chippa box... det har lenge vært den mest geniale innretningen i huset mitt. Kan anbefale det på det aller varmeste.

Kan gjøre mere enn å spille såkalte "backups" vettu...

7795584[/snapback]

 

Stor forskjell på en chippa xbox1 og en xbox360 da..

 

Gamle boxen er jo ett underverk med f.eks XBMC.. Chippa 360 gjør jo ikke noe annet enn at man kan spille kopierte spill.

Lenke til kommentar
Dessuten: jeg har store problemer med å se at man skal ha "rett" til fritt å benytte det andre mennesker har brukt tid og krefter på å lage. For mange ansatte hos spillprodusenter er arbeidsplassene deres avhengige av om et spill gjør det bra eller ikke. Dette dreier seg ikke bare om gutta som kjører rundt i Ferrarier.

7795040[/snapback]

 

My point exactly!

 

Men jeg skal ikke stå frem som en som aldri har kopiert programvare. Helt siden C64 sine dager har jeg kopier spill, men har i likhet med trådstarter nå kun orginale spill til 360'n og er kjempefonøyd med det. Med tanke på alle kvalitetsspillene til 360 så er det verdt hvert eneste øre som jeg investerer i boxen og i spillene.

Endret av LarryDik
Lenke til kommentar
Jeg har alltid vært skeptisk til pirat kopiering, og kan derfor med hånden på hjerte si at jeg aldri har vurdert å chippe xboxen min. Som det er nevt 100 ganger allerede så får spillene en mye større spillglede når en har kjøpt dem selv :D

 

musikk er en annen sak da... :blush:

7795542[/snapback]

 

Æh... jeg har en chippa box... det har lenge vært den mest geniale innretningen i huset mitt. Kan anbefale det på det aller varmeste.

Kan gjøre mere enn å spille såkalte "backups" vettu...

7795584[/snapback]

joda, men skeptisk :!:

 

Kompisen min kjøpte min gamle xbox slik at jeg fikk litt mer penger for kjøp av 360. Han har chippa den med en hd på 200gb, så jeg er jo over til han og spiller litt da ;)

 

Er litt redd for garantisaker og krasjinger :blush:

Endret av anolop
Lenke til kommentar

Haha, så bra. Kjenner meg selv igjen i trådstarter. Spiller bare på pc'en i.o.m at jeg ikke har konsoll, men har de siste årene kjøpt fler og fler spill, og jeg liker det. Kan ikke huske sist jeg piratkopierte eller lasta ned et spill. Også er det alltid like hyggelig å ta en titt på spillsamlingen sin i hylla :-] Gir en litt godfølelse..

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Dette skjønner jeg ikke så veldig mye av, Niskivara. "Se litt dypere enn sin egen hunger etter penger?" For mange mindre utviklere dreier det å få inn penger for det man lager, rett og slett om å sørge for at virksomheten går rundt - du er jo selv inne på det i det første avsnittet av innlegget ditt. Mulig at det for noen kan virke forlokkende med en verden uten immaterialrettigheter, men realiteten i det ville bli at færre utviklere ville tatt sjansen på å sette igang kostnadskrevende utviklingsprosjekter, og det villle bli produsert langt færre gode spill. Personlig har jeg null tro på at jeg ville bli underholdt i samme grad av spill som ble laget av f.eks. et eller annet slags idealistisk spillkollektiv et eller annet sted.

 

Dessuten: jeg har store problemer med å se at man skal ha "rett" til fritt å benytte det andre mennesker har brukt tid og krefter på å lage. For mange ansatte hos spillprodusenter er arbeidsplassene deres avhengige av om et spill gjør det bra eller ikke. Dette dreier seg ikke bare om gutta som kjører rundt i Ferrarier.

7795040[/snapback]

Igjen, se litt dypere. Lovene om intellektuell eiendom har store konsekvenser.

 

All intellektuell eiendom, fra en sang til en tegning til et spill til et OS til et trademark til en medisinpatent, er informasjon.

 

Utbygging av informasjon er en kannibaliserende prosess der man uansett jobber på et grunnlag av tidligere informasjon. Dette kan være et direkte grunnlag(Bygge et program oppå et open source program) eller indirekte(lage en sang oppå et grunnlag av skalaer, eller lage en film\tegneserie oppå et grunnlag av tidligere verker og egne opplevelser mikset i skaperens hode).

 

Når det kommer til de kunstneriske yrkene så er effektene små, men skadelige likevel. Det er absurd at f.eks Willie Nelson eller Judas Priest må betale for å gi ut noen av sine mest populære sanger, som de har skrevet selv. Og i tillegg er det skadelig for mange flinke musikere at de må betale for å utgi de låtene de spiller best, fordi noen andre har skrevet dem. Finnes ingen grunn til at Elvis impersonatorer ikke skal kunne gi ut CDer for å spe på inntektene.

 

Men når man kommer inn på teknologi, vitenskap, og medisin, så går det fra å være adsurd til hazard. Patenter på medisin fører til at livsviktige medisiner ikke kommer til de markedene de skal, og at utviklingen av medisiner går blir hemmet. Lover om intellektuell eiendom skader konkurranse, utvikling, levebrød, fremskritt, og liv.

 

Idéen om eiendom av en idé hører ikke hjemme i en rettferdig verden, og er at av de store hindere for å kunne skape en rettferdig verden.

 

Alle trenger en inntekt. Men det finnes andre måter å få inntekten på enn å putte sine verker inn under lovene om intellektuell eiendom. Man må bare være mer kreativ.

 

EDIT: Og forresten, jeg bruker tusenvis av kroner på å lovlig kjøpe ting beskyttet av disse lovene hvert år. Fordi jeg synes det er verdt å gi penger til folk som gjør godt arbeid. Men dette er et valg jeg gjør, selvom lovene prøver å få det til å bli tvang.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Men når man kommer inn på teknologi, vitenskap, og medisin, så går det fra å være adsurd til hazard. Patenter på medisin fører til at livsviktige medisiner ikke kommer til de markedene de skal, og at utviklingen av medisiner går blir hemmet. Lover om intellektuell eiendom skader konkurranse, utvikling, levebrød, fremskritt, og liv.

 

Idéen om eiendom av en idé hører ikke hjemme i en rettferdig verden, og er at av de store hindere for å kunne skape en rettferdig verden.

 

Alle trenger en inntekt. Men det finnes andre måter å få inntekten på enn å putte sine verker inn under lovene om intellektuell eiendom. Man må bare være mer kreativ.

 

EDIT: Og forresten, jeg bruker tusenvis av kroner på å lovlig kjøpe ting beskyttet av disse lovene hvert år. Fordi jeg synes det er verdt å gi penger til folk som gjør godt arbeid. Men dette er et valg jeg gjør, selvom lovene prøver å få det til å bli tvang.

 

Du skriver mye som sikkert høres veldig fint ut i en forelesning på Blindern. Og jeg kan si meg enig på noen av punktene, f.eks medisiner..

 

Men når vi kommer til Spill-utvikling er det da vitterlig lite sammenheng mellom spill som blir laget og ett rettferdig verdens-samfunn.

 

Det er ingen barn i afrika som sulter fordi det koster penger å kjøpe spill. Det er ingen kriger som starter pga at noen ikke hadde råd til ett spill... ETC ETC ETC

 

Spill-selskaper lager spill kun med ett formål og det er å tjene penger.. Jeg har i hvert fall ikke hørt om noen idealistiske spill-selskaper som faktisk har laget ett interessant spill. Hvor mange spill-selskaper tror du hadde brukt millioner av kroner på å lage ett spill hvis det ikke hadde eierskap over sluttproduktet?

 

At rettighetslover har negative konsekvenser på ett område som f.eks medisin er ikke det samme som å si at rettighetslover er negativt per definisjon. Som i alt annet finnes det nyanser og jeg vil påstå at spill er ett av de områdene som rettigheter til det man har laget er mest på sin plass.

Lenke til kommentar

Jeg ser argumentasjonen din, og er til dels enig. Hørte på nyhetene i dag at Apple har blitt saksøkt av et firma som mener de har rettighetene til klikkelyden på iPoden. Og for et par år siden var det jo snakk om at drosjesjåfører måtte betale royalties til artister fordi passasjeren kunne være så uheldig å høre på musikk som ble spilt på bilradioen. Dette er jo selvfølgelig absurd.

 

Men jeg mener også at at jeg skal få betalt for jobben jeg gjør ved å utvikle programvare, og hvis det ikke er de som bruker programvaren er de som skal betale så blir jeg litt usikker på hvem jeg skal sende fakturaen til. Og selvfølgelig skal en musiker få betalt for den jobben han/hun har gjort ved å lage musikk som gleder flere millioner mennesker.

 

Det er ikke selve konseptet det da er noe feil med, men loven(e). Det er lovene som må definere på et mer detaljert nivå hvilke rettigheter og plikter de forskjellige partene har.

Lenke til kommentar
1. Du skriver mye som sikkert høres veldig fint ut i en forelesning på Blindern. Og jeg kan si meg enig på noen av punktene, f.eks medisiner..

 

2. Men når vi kommer til Spill-utvikling er det da vitterlig lite sammenheng mellom spill som blir laget og ett rettferdig verdens-samfunn.

 

Det er ingen barn i afrika som sulter fordi det koster penger å kjøpe spill. Det er ingen kriger som starter pga at noen ikke hadde råd til ett spill... ETC ETC ETC

 

3. Spill-selskaper lager spill kun med ett formål og det er å tjene penger.. Jeg har i hvert fall ikke hørt om noen idealistiske spill-selskaper som faktisk har laget ett interessant spill. Hvor mange spill-selskaper tror du hadde brukt millioner av kroner på å lage ett spill hvis det ikke hadde eierskap over sluttproduktet?

 

4. At rettighetslover har negative konsekvenser på ett område som f.eks medisin er ikke det samme som å si at rettighetslover er negativt per definisjon. Som i alt annet finnes det nyanser og jeg vil påstå at spill er ett av de områdene som rettigheter til det man har laget er mest på sin plass.

7796330[/snapback]

1. Takk. Godt å høre for en som såvidt fullførte ungdomsskolen.

2. Det har jeg aldri påstått, men rettighetslovene har en del negative effekter for en del folk som jobber med f.eks spill.

3. Jeg håpet folk som lagde spill lagde dem fordi de ville lage gode spill.

4. Intellektuelle rettigheter på kunstneriske produkter er en del av et større system. Når det gjelder spesifikt for kunstneriske produkter har lovene både positive og negative aspekter. Det positive er at man i viss grad kan beskytte seg mot utnytting fra større selskaper. Det negative er at det også kan ødelegge levebrød for mange, skade utviklingen av selve mediet, og utnyttes på det groveste av selskap med store nok ressurser.

Jeg ser argumentasjonen din, og er til dels enig. Hørte på nyhetene i dag at Apple har blitt saksøkt av et firma som mener de har rettighetene til klikkelyden på iPoden. Og for et par år siden var det jo snakk om at drosjesjåfører måtte betale royalties til artister fordi passasjeren kunne være så uheldig å høre på musikk som ble spilt på bilradioen. Dette er jo selvfølgelig absurd.

 

Men jeg mener også at at jeg skal få betalt for jobben jeg gjør ved å utvikle programvare, og hvis det ikke er de som bruker programvaren er de som skal betale så blir jeg litt usikker på hvem jeg skal sende fakturaen til. Og selvfølgelig skal en musiker få betalt for den jobben han/hun har gjort ved å lage musikk som gleder flere millioner mennesker.

 

Det er ikke selve konseptet det da er noe feil med, men loven(e). Det er lovene som må definere på et mer detaljert nivå hvilke rettigheter og plikter de forskjellige partene har.

7796341[/snapback]

Så lenge du jobber for noen, så skal du sende fakturaen til dem du jobber for, og få betalt. Helt klart. Men dette har med kontrakter å gjøre, ikke intellektuell eiendom. Men hvis du f.eks jobber for et stort firma, så synes jeg personlig at det er viktig at du skal kunne ta med deg arbeidet ditt og bygge videre på det selv, noe veldig få som jobber for store selskap har lov til.

 

Og ja, jeg prøver ikke å si at lovene bør forsvinne på ett øyeblikk, siden dette ville vært katastrofalt for mange, men jeg sier at det bør jobbes med å gjøre dem gradvis mer rettferdige og det endelige målet bør være å få dem vekk når man har kommet så langt at det kan gjøres uten katastrofale konsekvenser.

 

Akkurat nå jobbes det mest med å gjøre lovene strengere og mer urettferdige, og det er en veldig gal utvikling.

Lenke til kommentar
Helt enig med trådstarter. Føler det akkurat på samme måte. Synes Live-delen er så utrolig bra at jeg gladelig betaler for spill og abonnementet. Det ville vært forferdelig om jeg hadde moddet maskinen og mistet muligheten til å spille over Live :(

 

 

7793451[/snapback]

sitter her med kopiene mine og live jeg :) eid?

7793655[/snapback]

Er fullt klar over at Live foreløpig fungerer glimrende med piratkopier, men hva den dagen det ikke fungerer lenger, og serialen din er sperret på Xbox Live? Hva da? Er det fremdeles verdt det?

7793779[/snapback]

 

med tanke på at jeg da har spart titusenvis av kroner, ja.

 

tviler forresten sterkt på at live noengang vil bli piratfritt, dette er nok mer skremselspropaganda fra microsoft sin side.

Lenke til kommentar
Så lenge du jobber for noen, så skal du sende fakturaen til dem du jobber for, og få betalt. Helt klart. Men dette har med kontrakter å gjøre, ikke intellektuell eiendom. Men hvis du f.eks jobber for et stort firma, så synes jeg personlig at det er viktig at du skal kunne ta med deg arbeidet ditt og bygge videre på det selv, noe veldig få som jobber for store selskap har lov til.

7796514[/snapback]

 

Vi begynner å bevege oss litt off topic her, men gjen så er jeg uenig med det du skriver her. Jeg jobber i et firma og får ikke betalt direkte av de som bruker programvaren. Men det er arbeidsgiveren som betaler meg penger for å gjøre jobben, så selvfølgelig er det de som eier det som er resultatet av det jeg gjør. Slutter jeg så kan jeg ta med meg ideene, men selve kildekoden er ikke min.

 

Og selv om det hadde vært fint om en som forsker på vaksine mot kreft bare skulle kunne ta med seg alle testresultater og diverse prøver fra sin tildligere arbeidsplass til sin nye, så hadde aldri det fungert. Den nye arbeidsgiveren vil gi ut medesinen og få all æren (og pengene), mens det er den gamle arbeidsgiveren som har betalt for all forskningen sitter igjen med nada. Hadde dette vært realitetene hadde ingen tatt risken i å investere i å forske frem en vaksine.

Lenke til kommentar

Har aldri lastet ned spill til mine gamle PS2\Xbox eller nåværende 360!

Liker følelsen av å fysisk gå ut å handle ett spill, glede seg til å komme hjem å så sette seg ned i sofa'n!

 

Men jeg er ingen saint heller, laster ned TV serier ukentlig.. men det er fordi jeg som regel aldri har tid til å se på seriene når de går på TV, liker å ha de på disk å se når jeg har tid.. dårlig unnskyldning, men sånn er livet mitt!

 

Men har kopiert PC spill i mine yngre dager.... Carmageddon, Duke Nukem 3D & Jones Life In The Fast Lane var vel blandt de mest populære i nabolaget ;)

Lenke til kommentar
Så lenge du jobber for noen, så skal du sende fakturaen til dem du jobber for, og få betalt. Helt klart. Men dette har med kontrakter å gjøre, ikke intellektuell eiendom. Men hvis du f.eks jobber for et stort firma, så synes jeg personlig at det er viktig at du skal kunne ta med deg arbeidet ditt og bygge videre på det selv, noe veldig få som jobber for store selskap har lov til.

 

Du sier at man skal få betalt for arbeidet. men firmaene skal ikke få eie, og ha rettigheter på produktet de har laget.

Hvordan skal firmaet kunne betale de ansatte, hvis alle får ta og forsyne seg fra det de har laget gratis? Store firmaer, er kun store så lenge de har noe å tjene penger på. Hjelper ikke med arbeidskontrakter i mellom ansatte og selve firmaet da.

Lenke til kommentar
Helt enig med trådstarter. Føler det akkurat på samme måte. Synes Live-delen er så utrolig bra at jeg gladelig betaler for spill og abonnementet. Det ville vært forferdelig om jeg hadde moddet maskinen og mistet muligheten til å spille over Live :(

 

 

7793451[/snapback]

sitter her med kopiene mine og live jeg :) eid?

7793655[/snapback]

Er fullt klar over at Live foreløpig fungerer glimrende med piratkopier, men hva den dagen det ikke fungerer lenger, og serialen din er sperret på Xbox Live? Hva da? Er det fremdeles verdt det?

7793779[/snapback]

 

med tanke på at jeg da har spart titusenvis av kroner, ja.

 

tviler forresten sterkt på at live noengang vil bli piratfritt, dette er nok mer skremselspropaganda fra microsoft sin side.

7797473[/snapback]

 

Kan ikke si det gleder meg noe spesielt å tenke på at jeg er med på å finansiere spillinga til piratnedlastere... :whistle:

Lenke til kommentar

En ting jeg mener er ille, er at hvis du kjøper spill, filmer eller musikk, så finner venner og andre, det rart at du velger å bruke penger på noe som er gratis. Det sier litt om hvor skadet samfunnet er.

 

Foreldre lærer barna sin hvor "gratis" musikken ligger, og folk flest bryr seg ikke, de mener at de har rett til å laste ned musikken, filmene eller spillene. unskyldinger om at man ikke har råd og slikt er ikke en grunn.

Det er ikke slik at du må ha det nyeste for å overleve, man kan forstå fattige som stjeler feks mat for å overleve. men den nyeste plata av favoritt artisten sin?....

 

Moralen til mannen i gata er ikkeeksisterende når det kommer til digitaltmedia, folk flest kunne aldri tenke seg å stjele i butikken, men når det kommer til stykket, så har de verdier for mangfoldige tusen, liggene på pcn som de bare har "kopiert" fra internett.

Lenke til kommentar
Vi begynner å bevege oss litt off topic her, men gjen så er jeg uenig med det du skriver her. Jeg jobber i et firma og får ikke betalt direkte av de som bruker programvaren. Men det er arbeidsgiveren som betaler meg penger for å gjøre jobben, så selvfølgelig er det de som eier det som er resultatet av det jeg gjør. Slutter jeg så kan jeg ta med meg ideene, men selve kildekoden er ikke min.

 

Og selv om det hadde vært fint om en som forsker på vaksine mot kreft bare skulle kunne ta med seg alle testresultater og diverse prøver fra sin tildligere arbeidsplass til sin nye, så hadde aldri det fungert. Den nye arbeidsgiveren vil gi ut medesinen og få all æren (og pengene), mens det er den gamle arbeidsgiveren som har betalt for all forskningen sitter igjen med nada. Hadde dette vært realitetene hadde ingen tatt risken i å investere i å forske frem en vaksine.

7797696[/snapback]

Går litt vel off-topic, så jeg skal la det ligge etter denne siste korte utdyping av mitt ståsted:

 

Det at folk lager kreftvaksiner for økonomisk profit og ikke menneskehetens profit er i mine øyne en av de mest fundamentalt gale tingene i verden i dag. Og ja, dette problemet er knyttet også til spill, siden de er beskyttet under samme lovkonseptet.

 

Og som sagt før, selvom jeg har disse meningene, så har jeg brukt utallige tusen kroner på spill og andre kunstneriske medier beskyttet av disse lovene. Shame on me.

Lenke til kommentar

Det handler også om tilgjengeligheten på spilla som man finner på nettet, og nettopp det er et viktig punkt!

Jeg har hatt FF XII på PS2 i mange måneder, og det har vel kanskje akkurat vært release på det i Eruopa, eller godt mulig det er det snart. Hvis ikke det er en god grunn til å piratkopiere så vet ikke jeg.

 

Om det virkelig må et originalt spill til for å kunne spille ferdig spillet så sier det vel litt mere om dere som person. Ser ikke poenget med å laste ned et spill fra nettet og ikke kunne fullføre det også. Men det er nå bare meg.

Men jeg skjønner jo selvfølgelig hva dere mener når det er noe med det å eie spillet, eller f.eks ha det i hylla. Er akkurat slik når det kommer til musikk og film :love:

 

Men pengemangel er og blir et problem for de aller fleste! Jeg skulle gjerne likt å hatt alle filmene mine originale, men det er noe jeg absolutt ikke har råd til, samme er det når det kommer til musikk.

Derfor kjøper jeg musikk og filmer som virkelig er verdt prisen man må betale for det!! For det er virkelig mye skit som pøses ut i både spill, musikk og film-verden.

 

Så jeg mener det er en sammenheng mellom kvaliteten til mediet man har lyst på og prisen man faktisk må betale for det =)

 

Flott tråd btw!

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...