Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli syk ?


TanglewoodD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann !

 

Kan noen _forklare_ meg hvordan man blir syk ?

 

Feks at man begynner å nyse pent - grunn ?

 

Ikke nok med forkjølelsen , men hvordan man får det igjen, jeg vil finne smitte oppghavet, og hvordan det kom seg gjennom.

 

Noen som kan ?

7790646[/snapback]

Det at man nyser er kroppens måte å "avstøte" bakterier på. Vet ikke helt hvorfor man blir syk og hva som skal til. Men immunforsvaret blir jo sterkere av det :)

Lenke til kommentar

spør på nærbutikken din om de har noe mat som har gått ut på dato, så takker du gladelig ja til alt sammen. deretter går du rundt og samler sneiper, bananskall og brukte plastposer. det hele puttes i en blender og blandes sammen til en fin og jevn mix, for så å styrtes snarest. gå deretter ned til nærmeste strand/vann og ta deg et bad, for så å sove med vinduet oppe. så lett kan det være.

 

hvorfor vil du bli syk?

 

om du rett og slett bare lurer på hva forkjølelse kommer av, så er det en virusinfeksjon som overføres ved nysing og hosting. sjekk wikipedia.

Endret av simenn
Lenke til kommentar
spør på nærbutikken din om de har noe mat som har gått ut på dato, så takker du gladelig ja til alt sammen. deretter går du rundt og samler sneiper, bananskall og brukte plastposer. det hele puttes i en blender og blandes sammen til en fin og jevn mix, for så å styrtes snarest. gå deretter ned til nærmeste strand/vann og ta deg et bad, for så å sove med vinduet oppe. så lett kan det være.

 

hvorfor vil du bli syk?

7790741[/snapback]

 

 

Jeg har ikke sagt jeg _vil_ bli syk. Jeg spørte om hvordan jeg blir syk, men en aldri så liten glipp av din side.

 

Forrestne, nei, skal ikke mye til for å bli syk, klar over det.

 

Jeg har et prosjekt som jeg egentlig har hatt 7-8dager på , begynte nå.

 

Fikk 4 bilder. 1 som nyser, 1 som nyser igjen, og 2 til som nyser. Jeg skulle trekke parareller mellom det å forebygge smitte og faktisk bli syk. Fokuset skulle ligge på immunforsvaret.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

da, så. alt kommer an på hvilken sykdom det er snakk om. forkjølelse kommer av virus, og de har sannsynligvis vært på jorda like lenge som det har finnes dna. virus er ikke noen ordentlig organisme da de ikke har noen egen metabolisme og er sterkt avhengige av andre, men de videreføres og utvikler seg allikevel. de "forplanter" seg ved å utnytte andre organismer, dette skjer ved at de infiserer celler og bruker disses mekanismer for celledeling for å selv bli kopiert opp og spredd videre. forkjølelse er en av mange finurlige mekanismer de bruker for å spre seg.

 

edit: prøv å finne noe stoff om immunforsvar, hvite blodceller, antistoffer, fagocytter, osv. det burde finnes noen lettleste bøker om dette på biblioteket ditt. mye bedre å oppsøke stoffet på den måten enn å bruke forumet som kilde. vet ikke hvilke krav din lærer stiller til kildebruk, men det er nok lettere uansett å bruke litteratur eller websider på området.

 

How your immune system works

the common cold

How to fight common cold

Endret av simenn
Lenke til kommentar

Når man blir syk av type smittbare sykdommer, dvs virus eller bakterier har man vært i kontakt med noe som har gjort at disse har kommet inn i kroppen. Dette kan feks. være å puste inn luft, spise mat eller feks ta på et dørhåndtak for deretter å pirke seg i tennene.

 

Nys er et symptom på at du kan være syk, at luftveiene dine blir overfølsomme. Nysign er en refleks på at det finnes noe i luftveiene som irriterer og kan forårsakes av mange ting, også ting som ikke er relatert til sykdom.

 

Grunnen til at man får forkjølelse om og om igjen, mens man får feks. meslinger bare en gang er slik jeg har skjønt at det finnes mange ulike forkjølelsesvarianter. Den forkjølelsen du har nå er ikke den samme som du hadde for et år siden, men en "slektning" som kroppen enda ikke har lært seg å forsare seg mot.

 

Å finne smittekilden og hvordan den kom seg igjennom er vel langt på vei et sannsynlighetsproblem. Dersom du har satt i et rom med en syk person over lengre tid er det mest sansynlig at han smittet de, men det kan ha vært han som nøs like ved fruktdisken før du gikk for å kjøpe epler igår.

 

Vet ikke om dette svarte på ditt spm, var litt vanskelig å skjønne hva du var ute etter.

(Jeg har ingen medisinsk utdannelse, dette er bare slik jeg har oppfattet at ting fungerer)

Lenke til kommentar
Jeg skulle trekke parareller mellom det å forebygge smitte og faktisk bli syk. Fokuset skulle ligge på immunforsvaret.

7790765[/snapback]

 

Forebygge smitte vil vel si å ta forholdsregler. Håndvask, generell hygiene er eksempler på forebygging av smitte. Isolasjon er et mer ekstremt eksempel.

 

Vaksinasjon er å smitte seg selv med en svak utgave av viruset for så å ta knekken på det. Neste gang man møter det samme viruset er man forberedt. Dette er vel egentlig ikke forebygging av smitte, men styrking av immunforsvaret.

 

I tillegg har man vel diverse vitaminer og midler som sies å styrke immunforsvaret slik at om man får smitten i seg er man bedre stilt. C-vitamin er jo en evig slager.

 

I tillegg så har vel immunforsvaret en litt bredere definisjon enn det de fleste tenker på når de hører ordet.

Huden er vel kroppens fremste beskytter mot smitte. I tillegg har man funksjoner som at kroppen selv forsøker å rense sår ved å tilføre mer veske til området. Flimmerhår, slimhinner, magesyre etc er også viktige bidragsytere for å holde smitten ute.

 

Når smitten først har kommet forbi alle disse hindrene er det blodceller og antistoffers tur.

 

Det blir litt "plapring" om det jeg har i hodet om emnet dette, er sikker på at noen kan presisere eller rette på meg om jeg skulle si noe feil.

Lenke til kommentar

i hvilken sammenheng er dette? høres ut som det skal ha noe med helsefag eller næringsmiddelsfag å gjøre... ville tro at de vil ha deg til å utdype viktigheten med god hygiene, og hva konsekvensene kan være i praksis. bakterieflora på hendene, ordentlig rengjøring av artikler som skal være i kontakt med menneskets smittesoner, ol.

 

ville nå egentlig tro at hygiene gikk under helsefremmende arbeid, og at det skulle være den åpenbare sammenhengen.

Lenke til kommentar

Ja.

 

Men jeg må ha et eksempel å trekke en pararell til. Feks sykdom hos eldrehjem, mtp at pleierne har dårlig håndhygiene ?

 

Som de fleste vet, er forkjølelse et virus. Kan man da bli syk av bakterier ? Hvordan blir man syk da ? Blir man fortsatt "forkjølet" ?

Når jeg stiller dette spørsmålet tenker jeg mest på feks de pleierne som gjør pasienter dårlige av dårlig håndhygiene, da sier det seg vel at det går ann og bli dårlig av bakterier, men hvordan legge dette ut på en rasjonell måte på svart og hvitt ?

 

 

Men på en annen side, kan man bli syk av bakterier, er bakterier sykdomsfremkallende mot lette forkjølelse sykdommer ?

 

wiki gir ingen tegn til at bakterier er farlige, men heller omvendt, feks at det brukes i matlaging.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bakterie

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Okey, du vil bli syk? jaja smaken er som baken :hmm:

 

Først kan du jo begynne med å svekke imunforsvaret ved å hoppe over et par dusjer, holde deg fastende og gå ut i kullen uten yttertøy ved gjevne mellomrom.

 

Når grunnlaget er lagt kan du fortsette med å spise en boks C-vitaminer! Det fine med C-vitaminer er at ved for høyt inntak virker de mot sin hensikt, og er svært lakserende! Hvilket vil si at du vil ha hyppige toalettbesøk, hvor du selvsagt lar være å vaske henda.

 

Når dette er gjort topper du det hele med 3 shots Jack Danniels og et par pils, og vips... Du er syk :whistle:

 

PS. Jeg tar ikke på meg noe som helst ansvar for denne bli-syk-kuren

Lenke til kommentar

jeg ville kanskje trukket et eksempel til semmelweis, mannen som oppdaget hvor viktig hygiene er i diverse medisinske settinger. han fant ut at det kanskje ikke var så lurt å gå rett fra dissekering av avdøde mennesker til fødselshjelp og behandling av pasienter, og etter at han innførte en policy på håndvask sank dødstallet dramatisk.

 

wikipedia: semmelweis

 

det går kanskje ikke nok i detaljer, men det bør duge som et litt classy eksempel i tillegg til endel annet. ville tro at du finner mye relevant stoff ved googling etter medisinsk hygiene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...