Gå til innhold

Kronisk bluescreen, feil med hk?


Enviro

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg kjøpte meg et Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket 939, PCI-E for litt over et år siden. Alt har fungert bra, men det siste halve året har jeg gradvis blitt mer og mer plaget av bluescreen og i det siste har det blitt stort sett umulig å bruke pcen.

 

Det litt merkelige er at om jeg tester med en kompis` minne (2x1GB Crucial PC3200) så fungerer det fint, men når jeg bruker mitt 2x1GB Crucial PC4000 BallistiX er det til tider håpløst.

 

Jeg har ikke turt å sende inn minnet til k.no da problemet ikke er konsekvent, altså pcen kan enkelte dager fungere fint.

Noen her som har forslag til hva jeg bør gjøre?

 

Jeg har prøvd følgende uten hell:

Utskifte av systemdisk, samt en rekke format c:.

Reset av cmos og bios. Ny og gammel bios.

Nye og gamle drivere.

 

Mitt oppsett:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Asus A8N-SLI Premium s939

AMD 64 X2 3800+ 2,0GHz

Gainward GeForce 7800GT 256MB GoldenS

2x 1GB Crucial BallistiX PC 4000

Creative Soundblaster X-Fi Platinum

Dell 2407 24" LCD

WD Raptor

Northq 4001 PSU

Endret av Enviro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj d var kjapt svart :cool:

 

Jeg skal teste minnet etter jobb slik som du foreslår Halfedge.

 

Ang timings og det så har jeg resatt bios, slik at alt står som default-instillinger vil jeg tro. Men jeg kan gå inn i bios og finne dette ut og poste her i tråden i kveld.

 

Jeg justerte litt timings og overklokka cpu tidligere, men alt dette er nå tilbakestillt i håp om å få slutt på problemene. Om det er overklokkinga som har ført til problemene vet jeg ikke, men jeg har ikke klokka mer enn "anbefalt". Kan også poste oc-instillingene jeg brukte her i kveld.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@trådstarter:

Du skriver du har resatt Bios.

Har du husket på å sette VDimm tilstrekkelig høyt, dvs. max?

Crusial Ballistix skal ikke kjøres på default VCimm (2.55), men på 2.8 (eller høyere).

Gjør du ikke det vil du få ett ustabilt system (faktisk har jeg opplevd at det går i BSOD ved boot).

Lenke til kommentar

Nå har jeg justert opp DDR Voltage fra default (2,55) til 2,70 den har vært stabil et par timer nå :D Gjenstår å se om det vedvarer. Hadde vært vanvitti bra om d gjør det :dribble: .

 

For å svare på oysfaergs spørsmål:

 

Standard er disse settingser:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
CPU freq: 200,0

PCI E Clock: 100Mhz

DDR Voltage: 2,55V

Chipset: 1,5V

HT Voltage: 1,20V

Multiplier: Auto (10)

CPU voltage: Auto

PCI Sync Mode: Auto

Hyper Transport Freq: Auto

 

Timings:

Memclock: 400Mhz

CAS#: 3

Tcl: 8T

Tras: 8T

Trcd: 3T

Trp: 3T

Trc: 11T

Trfc: 14T

Trwt: 5T

Twr: 3T

Memory timing: 2T

 

Ved overklokking brukte jeg følgende:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

CPU freq: 240,0

PCI E Clock: 100Mhz

DDR Voltage: 2,70V

Chipset: 1,6V

HT Voltage: 1,25V

Multiplier: Auto (10)

CPU voltage: 1,55

PCI Sync Mode: 33,33Mhz

Hyper Transport Freq: 4x

 

Timings:

Memclock: 400Mhz

CAS#: 3

Tcl: 8T

Tras: 8T

Trcd: 3T

Trp: 3T

Trc: 11T

Trfc: 14T

Trwt: 5T

Twr: 3T

Memory timing: 1T

 

Jeg vet dette ikke er rett forum å diskutere dette i, men hadde vært veldig takknemlig for kommentarer på OC-settingsene mine. Spesielt lurer jeg på om timingsene kan tunes, samt om Chipset- og HT-voltage er noe jeg bør la være å stille på? :blush:

Edit:

Har også hørt om å kjøre minnet synkront, hvordan gjør jeg det?

Endret av Enviro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enviro:

 

Du kan godt "kneppe opp" VDimm enda ett hakk.. til 2.8 - 2.9.

 

Du kjører pt. på SPD-timings såvidt jeg kan se. Brikkene klarere helt sikkert 2.5-3-3-7 1T til godt over DDR400.

DDR "Memclock=400" betyr at du kjører "synkront" (1:1).. egentlig CPU/n.

I ditt "OC-eksempel" kjørte du da HTT=240 og RAM på DDR480 (240).

 

Har selv hatt litt blandet erfaring med Crusial (på AMD), men det var med to ulike brikker (samme type som dine dog dvs. PC4000 2x256MB) i S939.

Da jeg kjøpte brikkene hadde de ikke dual channel kit.. og jeg skulle dengang uansett ha de i ett S754-system (der de fungerte "gull"). :)

 

PS og edit:

Mine 2x256 brikker klarte ikke samme klokk hver for seg. Den ene brikka var klart bedre enn den andre (greide 275Mz @ 3-4-4-10 1T og 215Mhz @ 2-2-2-5 1T).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Flotte tips til OC :thumbup:

 

Foreløbig ser det ut til at jeg må se lagt etter å kunne overklokke. Jeg kjørte opp VDimm til 2,8 men når jeg prøvde å overklokke cpu og minnet så fikk jeg BSOD idet skrivebordet ble lasta inn. Og nå selv etter at jeg har klokka ned igjen får jeg BSOD ved oppstart (VDimm = 2,8). Og igjen, alt funker fint med 3200-minne.

 

Virker som minnet er i orden, så langt ser memtesten slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DSC03123.jpg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@enviro:

 

Hvor høyt satte du HTT nå (da du forsøkte å klokke opp)?

 

Husk å sette ned HTx til 3(600) evt 4(800) *før* du begynner å klokke (I tilfelle du glemte dette nå).

 

Dersom du skal finne ut om det er CPU eller RAM som er "synderen" må du sette Memclock til 333(166) før du øker HTT.

 

Får du BSOD da kan du være rimelig sikker på at det er CPU som er en dårlig klokker.

 

I motsatt tilfelle kan du senke MP ett par hakk og øke HTT for å finne ut hvor langt minnet går (da kan det hende du må slakke litt på timings).

 

Les forøvrig guiden til Unokai.. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nå får jeg bsod også med 3200-minne :no: .

 

Tror den beste (og eneste løsning) er å sende inn hk til k.no og krysse fingrene for at de får feilen de også. Ser de har inne 7 demobrukte kort av samme type. Håper de sender meg et av de.

 

@TL1000S:

Glimrende, håper bare jeg får systemet opp og kjøre slik at jeg kan få klokka litt.  :thumbup: .

7797927[/snapback]

 

Ballistix minnene gir altfor ofte BSOD's på MSI hovedkort. Måtte bytte ut samtlige på K8N Diamond, Diamond Plus og K9N-serien. Kjører nå Corsair. De gir ingen problemer. Er ferdig med Crucial..........

Lenke til kommentar
Nå får jeg bsod også med 3200-minne :no: .

 

Tror den beste (og eneste løsning) er å sende inn hk til k.no og krysse fingrene for at de får feilen de også. Ser de har inne 7 demobrukte kort av samme type. Håper de sender meg et av de.

 

@TL1000S:

Glimrende, håper bare jeg får systemet opp og kjøre slik at jeg kan få klokka litt.  :thumbup: .

7797927[/snapback]

 

Ballistix minnene gir altfor ofte BSOD's på MSI hovedkort. Måtte bytte ut samtlige på K8N Diamond, Diamond Plus og K9N-serien. Kjører nå Corsair. De gir ingen problemer. Er ferdig med Crucial..........

Lenke til kommentar

Jeg har Asus, ikke MSI.

 

Siden sist jeg skrev her så har jeg gitt minnebrikkene litt mer spenning, noe som ser ut til å holde systemet mer stabilt. Ligger på 2,9 nå og får tom. klokka CPU litt :).

 

Jeg har fått returnr og greier fra k.no, men det ble ikke til at jeg sendte avgårde siden det har fungert ok nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...