Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg ADSL linje, hva er problemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjekket for spyware, fant noe uten at dette ga noen ressultat.

Linjen er kun koblet til en PC (om ingen har sju koblet seg inn da, om det går?)

Ingen programmer som bruker nette. Dette er kun en kontor pc, som brukes til dukumenter, e-post osv.

Å sende en e-post med vedlegg (5x bilde ca. 6MB tilsammen) tar i allefall 15min, å da overdriver jeg ikke heller.

 

 

NB: Det er jeg som postet over, bare med en annen bruker.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet er at du kjøper ADSL fra StjeleHor .

Een gang for Leenge siden da ADSL var nytt , kjøpte jeg et abonnement på ca 1,5 MBit og fikk det jeg betalte for 24/7 .

Sånn er det ikke lengre , for nå skal alle på nett og dra båndbredde.

Nå betaler jeg for en faktura som pålyder 4Mbit - noe jeg i praksis ikke får tilgang til fordi StjeleHor ikke ser seg "råd" til å dele den ut . I stedet driver de kreativ struping mot nettstder de ikke tjener penger på og trikser med hastigheten på oppkoblingen din for at du ikke skal "sløse bort" båndbredden deres . I den verste rushtiden "får" jeg 60 KiloBit (!!) å surfe for , og midt på natta og i ferietida kan jeg touche 50-70% av min pålydende hastighet - og dette er slett ingen feil .

Jeg har opplevd utallige tilfeller av "uforklarlige" voldsomme hastighetstap (800 kB på 30 Sek) under nedlasting og fått speedometeravlesing som tilsvarte den lusne hastigheten jeg hadde akkurat da (Itavisens speedometer i 2006) . Jeg har også fått målt "resthastigheten" for mitt abb på speedometre som bruker andre porter som ikke har fått låst hastigheten .

 

På meg virker det som om StjeleHor både setter fartsgrense på nettsteder de ikke tjener penger på (jeg lastet ned fra et "ufiltrert" nettsted i mellomjula , det ble utilgjengelig dagen etter og kom siden tilbake med sneglefart) og setter midlertidig hastighetsbegrensning på de portene som tas i bruk når jeg starter en nedlasting eller surfer : Et eller annet robotprogram måler hastigheten jeg oppnår de første 30 sekundene og setter den som tak for minst 40 minutter - dermed unngår de å sløse med kapasiteten og jeg blir sittende i klemma .

Særlig går dette ut over P2P / BitTorrent - trafikk der mange forbindelser med ulik hastighet kommer og går hele tida .

 

Så hvorfor selger StjeleHor "Bredbånd" ? Jeg tipper de gir full uttelling mot betalingstjenester de selv eier (iCanal) eller har kommersielle avtaler med , og kanskje noen av speedometertestene .

Dere kan klage til dere blir blå - Statsmonopolisten StjeleHor har hevd på å spise norske borgere til frokost .

 

Så hva er det vi betaler for ? vi finansierer norges fremste eksempel på organisert økokrim .

Lenke til kommentar

I så fall er det bare å reklamere. Dokumenter så godt det lar seg gjøre. Etter 6 mnd med utallige reklamasjoner fikk jeg plutselig tilsendt en kreditnota på 1800 kr.

 

Anbefaler at du bruker det riktige navnet på ISP`en om du ønsker å bli tatt seriøst - selv om jeg er av den oppfatning av at du har mye rett i det du skriver i innlegget. Dette basert på egne erfaringer.

Lenke til kommentar

petvar, det er omtrent den verste konspirasjonsteorien jeg noen sinne har hørt!

 

Det foregår ingen struping av trafikk på enkelte porter mot enkelte nettsteder, du skal ha det du betaler for, til enhver tid. Får du ikke det er det noe galt, og det skal rettes på. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

I dette bygget er det kun en leilighet, nærmeste hus ligger ca. 300meter unna.

 

For å legge til noen nye opplysninger/historie:

>Det er først og fremst ikke jeg som har problemer, men min far (uten at det betyr noe).

 

>Det er ca. 2år siden jeg flyttet hjemmefra og den tiden jeg bodde hjemme hadde også jeg nett. (2Mbit) Dette var en egen abonnement utenom hans pga. jeg ville ha en separat regning osv. (altså: jeg 2Mbit - Min far: Husker ikke, men den minste pakken)

 

>Den gang gjennomførte jeg en speedometer test på min egen linje, husker ikke nå hva jeg kom ut med, men det var omtrent som lovet (1850 eller noe).

 

>Min far har tidligere snakket med Telenor (da han ønsket å vite hva de kunne tilby), de hevdet da at han ikke kunne få den raskeste linjen. Han konfronterte med at jeg (hans sønn) hadde blitt levert en 2MBit's linje da jeg bodde hjemme og lurte på hvorfor han ikke kunne få det samme nå, da dette var i samme leilighet. Han fikk tilsvar at det aldri hadde blitt levert noen 2MBit's linje til denne adressen.

 

>Så noe rart er det... Det forteller min far at han ikke kan få raskere linje, men gir meg den raskeste og fakturerer meg for det også.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

At det var to forskjellige adsl-abo, så må det ha vore to separate linjer inn i huset, det er ikkje mulig å ha to adsl-linjer over same linje.

 

Dermed kan den finnes begrensninger/utstyr på linja som ikkje gjer det mulig å levere noko raskare linje på den fysiske linja faren din har, mens den du hadde var ein anna linje.

Dette skal vere mulig å kunne sjekke i telenors Kapaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...