Gå til innhold

Selvlaget viftestyring


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Satt opp en god stund igår og loddet ferdig viftestyringen min. Den er en 5 kanals trinnløs spenningsregulator, som hver kanal skal tåle opp mot 18W.

 

Kretsen har jeg desginet selv og så etset kretskort på verkstedet på universitetet. Samme sted kjøpte jeg komponenter.

 

Komponentliste:

kretskort: 13,6cm * 12cm (litt stort, kunne vært gjort en del mindre)

5 * 2,2kohm potmetere

5 * 240 ohm motstander

5 * 300 ohm motstander

5 * LEDs i ønsket farge (blå her)

5 * tre pins sokler til viftene

5 * 317t transistorer

 

Hadde en liten kretslayout feil som gjorde at jeg må bruke de ytterse ledningene i tre pins kontaktene fra viftene, men det er ikke så veldig vanskelig å bytte posisjon på dem.

 

Bilder av "dyret" kan du se her.

 

Er klar over at pinnene fra potene stikker langt ut, har kuttet dem med dremmel, men har ikke noe knotter ennå, så hvis noe har forslag til knotter bare si ifra :smile:

 

[ endret av hce den 2002-11-28 17:54 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


shebban skrev (2002-11-28 13:11):

meget bra hans cristian:) Dei diode lysene, lyser dei samme styrke hele tiden eller lyser dei sterkere når du skrur opp hastigheten på viften?


 

intensiteten fra LEDene varierer med spenningen jeg gir til viftene, slik at de fungerer som en indikator på støy/hastighet.

 

btw: takket være dremmel får jeg igjen døra nå :smile:

Lenke til kommentar

Typhon skrev (2002-11-28 14:21):

Du har vel ikke tegningene på detta også?

 

Jo, men den er veldig prototype, kretskortet kan nok reduseres ihvertfall til halvparten så dypt, kanskje mer.

 

kan laste opp .bmp av layouten. Når de evt. printes ut, så må de blåses opp så kortet blir litt over 13cm bredt, mitt endte opp som 13,6cm.

 

Kjøleribbene på transistorene (317t) er en gammel pentium2 ribbe jeg har kuttet opp.

 

Red: skriveleif

_________________

Stor boks, vannkjøling og veldig stille :smile:

 

[ endret av hce den 2002-11-28 14:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Dr.X skrev (2002-11-28 14:36):

Hvor mye kostet alt tilsammen da? Alle delene og alt liksom...?


 

kretskort: 70kr

potmetere: 5 * 16kr

motstander: gratis

LEDer: 5 * 10kr

317t: 5 * 7kr

 

totalt: 235kr

+ litt ymse ledninger, kontakter, loddetinn og diverse verktøy :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


CaNaBiS skrev (2002-11-28 17:26):

Hmmm. Jeg er ikke en elektro ekxpert eller noe, men slik det så ut på bilde så bruke du ikke bare det som stod i den første posten din!! DE småe 3pins, tingene med kjøleribber! (triac? eller ka det heter!) Bruker du dem for å være sikker på overspenning, eller "Kræsj"??? bare lurer!


 

De "tingene" med kjøleribber er transistorer, mer bestemt en spenningsregulator. Den kalles 317t, selges på elfa, de brukes for å regulere spenningen. De kan bli litt varme når det er mye last på kanalen, fordi den "brenner" av en del av spenningen, hvor mye styres vha. potmeteret som stikker ut i front.

 

Ser jeg glemte å skrive dem opp i første post, legger dem til nå :smile:

Lenke til kommentar

Transistorer, de er der for at potmeterene er såkallte "kullpotmeter"(antagelig) og de tåler nesten inger strøm i det hele tatt, man den klarer nokk til å styre en transistor, som igjenn kan tåle 2-3 ampere og med kjøleribbe kansje 4-5A..

 

BTW, såg helt profft ut det der.. må bare si gratulerer med en relativt billig og bra fanbus, og lykke til med utviklingen.. (hvor store er de potmeterene i Ohm?)

Lenke til kommentar

Quote:


Hjelper'n skrev (2002-11-28 17:53):

Transistorer, de er der for at potmeterene er såkallte "kullpotmeter"(antagelig) og de tåler nesten inger strøm i det hele tatt, man den klarer nokk til å styre en transistor, som igjenn kan tåle 2-3 ampere og med kjøleribbe kansje 4-5A..


 

Er kullpotmeter ja, lineære. De er spekket til å tåle 0,5A faktisk, så de er litt overkill, men de var de billigste jeg fant :smile:

 

Quote:


BTW, såg helt profft ut det der.. må bare si gratulerer med en relativt billig og bra fanbus, og lykke til med utviklingen.. (hvor store er de potmeterene i Ohm?)


 

Takker :smile:

 

Potmeterene er på 2,2kohm

 

PS! Står i første post...

Lenke til kommentar

Dr.X skrev (2002-11-28 18:03):

kretskort: 70kr

potmetere: 5 * 16kr

motstander: gratis

LEDer: 5 * 10kr

317t: 5 * 7kr

Kjøpte du alt på Elfa eller?

har VELDIG lyst til å lage en slik selv!!

 

Nope, jeg kjøpte komponenter på universitetet, linjeforeningen min har eget elektroverksted der vi kan handle komponenter og lage kretskort selv :smile: Verkstedet handler fra Farnell.

 

Men alle komponentene er mulig å kjøpe på elfa også, bare finne komponenter med samme spesifikasjoner.

 

Detaljert liste:

2,2kohm potmeter, lineær, 270graders turn, 0,25W (jeg brukte 0,5W fordi jeg ikke fant 0,25W billigere)

5 * 240 ohms motstander 0,25W (jeg brukte 0,5W, men 0,25W skal holde)

5 * 300 ohms motstander 0,25W (jeg brukte 0,5W, men 0,25W skal holde)

5 * LEDs, samme hva slags, mine er blå og drar ca 3,7V over seg.

5 * 317t

5 * kjøleribber som du fester på en eller annen måte til 317tene

1 stk kretskort

 

Loddebolt, loddetinn, litt ledningsrester, tang og tolmodighet :smile:

 

_________________

Stor boks, vannkjøling og veldig stille :smile:

 

[ endret av hce den 2002-11-28 18:11 ]

Lenke til kommentar

Har oppdatert kretsskjema litt, slik at kretskortet ikke skal bli så utrolig stort. Tror jeg klarte å kappe av ca 2,5 cm.

 

Titte?

 

Har lagt ut skjemaene i pdf format, så skal bare være å printe ut på en god laser skriver. Jeg anbefaler minst 1200dpi skriver. Pass på at bredden på kortet kommer ut litt over 13cm, mitt endte opp på 13,6mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...