Gå til innhold

Hvordan bør jeg ta proteiner?


Anbefalte innlegg

Har netopp startet å ta proteinpulver. hvordan og når bør jeg ta det?

Jeg veier ca. 67 kg.

 

slik var programmet i dag:

 

20 gram proteinpulver

Trening

2 bananer

40 gram proteinpulver

Som regel pyt i panne eller grandiss til midag

 

-Burde jeg ta mer proteiner?

-er det slik at jeg må ha ta raske karbs både før trenining og etter?

-har vell ikke så mye å si hvor usunn maten er så lenge jeg tar proteinpulver?

-må jeg ta proteinpulver rett etter trening, eller kan det vente i ti min? ( siden det tar så lang tid å gå hjem :!: )

 

Trener for å bli stor ;)

Endret av St.Anders
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105476

Trener du for å bli stor bør du iallefall ikke spise grandis til middag! Få i deg kjøtt av noe slag i stedet, mye mer proteiner, ferre tomme kalorier osv. Husk at proteinpulveret bare er for å supplere den mengden med protein du ikke får i deg via den vanlige kosten.

Lenke til kommentar

Men er ikke proteinpulver for å få i seg proteiner vis en ikke får det via maten? en grandiss hjelper kanskje ikke på å få muskler men den bryter vell heller ikke ned proteinene eller musklene?

 

Må bare si at målet mitt IKKE er å bli noen bodybuilder.. bare bli litt større :yes:

Endret av St.Anders
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
nei jeg sa ikke det.. jeg sa at jeg ikke får i meg mat med proteiner

7751339[/snapback]

Da er det bare å få i seg mat med proteiner :thumbup: Pulveret er som sagt bare et suplement, det skal ikke erstatte den vanlige kosten.

Lenke til kommentar
nei jeg sa ikke det.. jeg sa at jeg ikke får i meg mat med proteiner

7751339[/snapback]

Da er det bare å få i seg mat med proteiner :thumbup: Pulveret er som sagt bare et suplement, det skal ikke erstatte den vanlige kosten.

7751371[/snapback]

 

ok.. men vis jeg ikke har lyst til å spise proteinrik mat. men spiser istede f.eks. grandiss.. da kan jeg vell bare ta en ekstra dose med proteinpulver?

 

har foresten ikke fått sar på noen av spørsmålene mine :ermm:

Endret av St.Anders
Lenke til kommentar

Hehe, ok :)

 

Ikke at jeg prøver å mobbe eller noe, men prøver å fremprovosere deg til å vurdere ting og tang litt selv 8-)

 

Istedenfor å spise grandis til middag burde du heller se å få i deg ordntlig mat (Her i huset regnes ikke grandis som mat engang og frossenpizza generelt er no-no - har andre "reserverløsninger"). Er unødvendig å begynne å ramse opp noe siden så godt som ALT av hjemmelaget mat er bedre enn en grandis. (ikke nødvendigvis pga. det er usunnt, men pga. manglene på visse næringsemner)

Du vil aldri kunne bli stor på en proteinshake; Dessuten er fokuseringen på proteiner feil - For å bygge muskler trenger du nemlig ikke bare proteiner men også et kalorioverskudd. Proteinene bør dessuten tilføres kroppen utover hele dagen; ikke bare rundt treningen. Kan du er det faktisk vel så greit å holde seg unna shaker i det hele tatt.

 

 

-

edit:

 

For å svare på spørsmålene dine (selv om alt egentlig har blitt besvart ovenfor)

-Burde jeg ta mer proteiner?

Aner ikke, du sier ikke noe om kostholdet ditt totalt. At du spiser grandis hver middag gjør ikke akkurat saken bedre.

-er det slik at jeg må ha ta raske karbs både før trenining og etter?

fordelaktig pga. det øker blodsukkernivået som fremmer muskeloppbygning

-har vell ikke så mye å si hvor usunn maten er så lenge jeg tar proteinpulver?

spiser du et usunt måltid er det vel ett for mye

-må jeg ta proteinpulver rett etter trening, eller kan det vente i ti min? ( siden det tar så lang tid å gå hjem laugh.gif )

kan uten problem vente i 10 min. Og siden du alikevel skal hjem vil jeg anbefale deg å spise et proteinrikt måltid istedenfor.

 

 

 

og bare for å hive inn en ting: Med proteinrikt mener jeg bare at du får i deg en viss mengde proteiner. Egentlig så er alt over 10 gram supert, og alt over 50 gram litt overdrevent (meaning at kroppen uansett ikke får bruk for så mye - i.e. du trenger ikke få i deg så mye)

Lenke til kommentar
ok så at en grandiss inneholder 12 gram proteiner og 20 gram karbs på 100 gram.. grandissen er nesten 600 gram.. er vell egentlig mer en nokk proteiner i den?

7751570[/snapback]

Det er dårlig proteiner i grandiosaen som ikke egner seg spesielt bra til å bygge muskler.

 

De fleste tenker sikkert: "Kylling er ikke så godt at jeg kan spise det nesten hver dag" f.eks. Men skal love deg at du får mye god og sunn mat som f.eks: Kylling og pasta med pastasaus :love:

Lenke til kommentar
ok så at en grandiss inneholder 12 gram proteiner og 20 gram karbs på 100 gram.. grandissen er nesten 600 gram.. er vell egentlig mer en nokk proteiner i den?

7751570[/snapback]

 

 

Avhengig av hvor mye du spiser så er proteininnholder helt ok, men det betyr ikke at det er et godt måltid. Næringsemner ++ Dessuten er ikke proteinene mest fordelaktig og råvarene kunne vært bedre (ikke minst det faktum at grandis er en matvare som blir behandlet røft som gjør at mange av næringsmenene som faktisk er der 'forsvinner).

Les hva jeg skriver og du burde ha grunn nok til å holde deg unna Grandis og heller vurdere et sunt kosthold (Jeg ber deg ikke å kun spise salat og drikke vann: Det er selvpining. Det jeg ber deg om er å skaffe et sunt og variert kosthold basert på ordntlige råvarer.)

Lenke til kommentar
De fleste tenker sikkert: "Kylling er ikke så godt at jeg kan spise det nesten hver dag" f.eks. Men skal love deg at du får mye god og sunn mat som f.eks: Kylling og pasta med pastasaus :love:

7751608[/snapback]

Gjelder dette også slik frossen ferdigmarinert kylling i aluminiumsform som man hiver i ovnen..? Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...