karakas Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Kjøpte mitt første videokamera i går. JVC GR-D346E Måtte ha ett kamera i går kveld, men hadde abre 4000kr på bok, så tenkte jeg skulle benytte meg av 30 dagers returrett og bruke dette, og oppgradere til ett noe dyrere kamera, da kanskje helst ett med harddisk? Eller hva er egentlig det beste lagringsmediet i denne klassen? Må kunne spille inn minst en time om gangen uten å måtte skifte media. Noen tips om kameraer i prisklassen 4-7000kr? Hvor mye mer kamera får jeg for hver tusenlapp jeg legger inn i kameraet? Skal hovedsaklig brukes til utendørsfilming, men blir sikkert noe innendørs også. Edit: Hvor mye film er det plass til på minnebrikker på 1GB? Endret 18. januar 2007 av karakas
Black Star Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Det beste mediet kvalitetsmessig er fortsatt mini-DV kassett. En times opptak tilsvarer 13GB, mens det på DVD og harddisk lagres ca. 2,6GB pr. time, men med en noe bedre komprimeringsalgoritme (MPEG4). Kvaliteten er allikevel ikke like bra. Mini-DV taper får du opp i 80 minutter. De kan spilles i Long Play, og da får du to timer. Men det anbefales ikke med mindre du må bruke det. Det kan føre til avspillingsproblemer om du skal spille av på et annet kamera enn ditt eget. Mini-DV er også bedre egnet til redigering, selv om det begynner å komme programmer som støtter MPEG4 redigering nå. 1GB SD kort... det sier seg selv at kvaliteten blir veldig dårlig, eller så får du bare 20-25 minutter pr. 1GB kort i samme kvalitet som DVD. Anbefalinger: Ville sett på et av Panasonic sine 3CCD kamera for mini-DV. Disse vinner omtrent alt som er av tester. GS180, GS280 og GS300 blir snart byttet ut, mens GS500 fortsetter.
karakas Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Skrevet 21. januar 2007 Hvikle modeller er det som erstatter de modellene du nevner der da? GSxx modellene på denne lista som tar over, eller er det enda eldre modeller? http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/10..._l13/index.html
Black Star Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Hvikle modeller er det som erstatter de modellene du nevner der da? GSxx modellene på denne lista som tar over, eller er det enda eldre modeller? http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/10..._l13/index.html 7767433[/snapback] GS180 erstattes med GS230. GS280 erstattes med GS320. GS300 får ingen direkte erstatter. Eneste forskjell fra GS280 er dv-inn, noe GS320 ikke får. GS500 fortsetter som før.
karakas Skrevet 21. januar 2007 Forfatter Skrevet 21. januar 2007 Ok, takker. Da tror jeg at jeg går for 280 eller 320, om jeg da ikke venter enda litt og skaffer meg ett HD-kamera.
Black Star Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Mener du harddisk eller high-definition? Harddisk komprimeres mer, og gir ikke like god bildekvalitet. Heller ikke like godt egnet til redigering. Vær også klar over ulempene bruksmessig (står mye om det her på forumet). High-definition krever MYE kraft fra datamaskinen ved redigering, og er faktisk høyere komprimert enn vanlig DV, noe som kan føre til at du lett ser komprimeringen, og hakking, i sterke bevegelser. Sjekk også bildekvaliteten nøye før du kjøper High Definiton, ettersom Panasonc GS280 og GS500 faktisk kommer bedre ut på bildekvalitet og totalscore enn dyrere High Definition kamera. Grunnen er enkel; Du betaler mye for High Definition, og det er lagt mindre penger i det som er minst like viktig... god optikk, god signalbehandling og god sensor. High Definition med 3CCD (som Panasonic'ene har) er mye dyrere. Men formatet har begynt å modnes, og går etterhvert ned i pris. Så venter du en stund, så er det nok ikke noe i veien for å velge High Definiton fremfor vanlig DV.
karakas Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Skrevet 23. januar 2007 Tenkte på High Def ja, men får se hva jeg kommer frem til. Om jeg skal må vente en stund så må jeg vel kreve pengene tilbake på kamereaet istedenfor å bare oppgradere også, så får lese endel tester den neste måneden, men takk for hjelpa nok en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå