Gå til innhold

Bra program for å lage musikk

OJ_Sledge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Cubase har ganske bratt læringskurve, spesielt om man ikke har vært borti digital musikkproduksjon tidligere, og ikke har noe teori å støtte seg på.

Cubase er et proffesjonelt program for semi-proffesjonelle og oppover, så jeg ville aldri anbefale Cubase til nybegynnere som leter etter lettforstålige softsynth-programvare.

Heller vil jeg anbefale Propellerheads Reason 3.0.

Det som er så genialt med dette programmet er hvor visuelt konkret det er, i motsetning til mange andre løsninger. Dette gjør Reason, i mine øyner, til er svært "smart" program - spesielt til nybegynnere.

En annen fordel Reason har for nybegynnere og middels avanserte brukere er at man ikke trenger å anskaffe seg tredjepart data/programvare for å sette i gang å lage, stort sett, hva som helst av forskjellige musikktyper. Men man kan såklart få fatt i nye lyder/samples/refills.

Etter Reason fikk Combinator, MClass og RV-7000 kan man ikke lengre argumentere mot at Reason mangler skikkelige effekter og muligheter for å "lage" interessante instrumenter/synteser. :)

Mange kritiserer Reason for å være begrenset, noe som jeg mener er tull og tøys (med unntak av VST/VSTi-støtte såklart). Reason kan fungere like godt til proffesjonell produksjon av musikk sålenge man ikke involverer vokaler og maskinvaresynthesizere, etc.

Når man kan alle de små knepene i Reason er det utrolig hva man kan få til!

Endret av skag1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...