Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan få bort et tre?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et tre jeg gjerne vil bli kvitt, men ikke ønsker å sage ned.

 

Jeg har hørt to tips på hvordan man fikser dette, men vet ikke om de er kjerringråd eller om de funker.

 

Det ene er å slå en kobbernagle i stammen på det. Aner ikke hvilken effekt dette vil ha eller hvor man får fatt i en slik kobbernagle. Noen som vet?

 

Det andre er å bore et lite hull og putte ugressmiddel i. Noen som har prøvd dette?

 

 

Andre forslag på hvordan man kan gjøre dette?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med å la treet daue på forskjellige vis er at det kan gå lang tid, og etterhvert begynner treet å bli dårlig i stammen og det er stor fare for at det eller grener ramler av etterhvert i vinden eller i kulda..

 

Kobbernagler får du som regel kjøpt hos en jernvareforhandler.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Du kan fjerne barken i en ring rundt stammen nederst, du vil da ende opp med et dødt tre (med mindre det er et jævel av et tre som av en eller annen grunn klarer seg). Hvorfor vil du ikke sage det ned? Skal du bare ha et dødt tre der?

7749351[/snapback]

 

Bygger hus. Treet vil stå midt foran mitt hus, men like utenfor grensen til hagen min. Treet vil stå på fellesareal som jeg disponerer sammen med 3 andre naboer, dvs at jeg vel må spørre om lov for å ta det bort. Godt mulig ville naboene være enige i at treet skal bort, men vil ikke ta den sjansen.

 

Foreløpig eier ikke jeg tomten min og naboene eier ikke tomtene sine, tomtene er fortsatt utbygger sine. Utbygger blåser en lang fløyte i evt trær på eiendommen, tror ikke det ville være noe problem for de om jeg fjernet treet, men jeg øsnker likevel ikke at det skal stå igjen en stubbe som viser at "her har noen vært og ordnet". Dersom treet kunne få en "naturlig" død ville det vært det greieste.

 

Så håper jeg at det ikke er noen som mener at trær har følelser som leser denne tråden :w00t:

 

BTW: Det er ikke et svært tre det er snakk om. Er vel en 3-4-5m høyt bjørketre med en stamme med 10-15cm diameter. Jeg vil egentlig ha det bort før det blir større.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Og du tror ingen finner ut av det? Javel... En kopperspiker dreper treet ja, men det vil ta litt tid.

7750523[/snapback]

 

Da er det vel naturlig å tro at det er kobberet som tar knekken på treet?

Hvis vi går tilbake til grunnleggende kjemi (eller biologi) - husker man kanskje at økt overflate gir økt reaksjon. Det er jo ble slik enzymer og kjemikalier virker hurtigere.

Foreslår at du sprøyter med en kobberløsning. Var jo mye av det i bunnstoff til båter før i tida. Jobbet litt på en liten vingård for noen år siden, da brukte vi en kobberløsning mot skadedyr (sopp/fungi?)

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Du kan fjerne barken i en ring rundt stammen nederst, du vil da ende opp med et dødt tre (med mindre det er et jævel av et tre som av en eller annen grunn klarer seg). Hvorfor vil du ikke sage det ned? Skal du bare ha et dødt tre der?

7749351[/snapback]

Hva slags type tre er det snakk om?

Om du fjerner et lekkert stykke bark helt inn til stammen vil treet dø ja, men det vil ta tid. Om du har tid og tålmodighet vil treet dø til slutt, men du kommer uansett til å måtte sage det ned uansett. Er det furu kan du risikere å bli ventende ubehagelig lenge.

 

Dessuten, om det er bjørk det er snakk om, er døde bjørker ofte vasstrukne, så hvorfor ikke rådføre deg med naboer om en eventuell nedsaging med en gang, og dere kan dele på veden?

Lenke til kommentar
Du kan fjerne barken i en ring rundt stammen nederst, du vil da ende opp med et dødt tre (med mindre det er et jævel av et tre som av en eller annen grunn klarer seg). Hvorfor vil du ikke sage det ned? Skal du bare ha et dødt tre der?

7749351[/snapback]

Hva slags type tre er det snakk om?

Om du fjerner et lekkert stykke bark helt inn til stammen vil treet dø ja, men det vil ta tid. Om du har tid og tålmodighet vil treet dø til slutt, men du kommer uansett til å måtte sage det ned uansett. Er det furu kan du risikere å bli ventende ubehagelig lenge.

 

Dessuten, om det er bjørk det er snakk om, er døde bjørker ofte vasstrukne, så hvorfor ikke rådføre deg med naboer om en eventuell nedsaging med en gang, og dere kan dele på veden?

7765344[/snapback]

Noen naboer som fjernet en hel granskog på den måten, hadde hatt avstemning i nabolaget om vi skulle beholde skogen eller ikke. Resultatet ble at vi skulle beholde den. Etter en stund var alle trærne død med en fin ring rundt stammen nederst, og ene naboen hadde plutselig fått mye mer sol i hagen. Tok ca et år eller noe.

Lenke til kommentar
ygger hus. Treet vil stå midt foran mitt hus, men like utenfor grensen til hagen min. Treet vil stå på fellesareal som jeg disponerer sammen med 3 andre naboer, dvs at jeg vel må spørre om lov for å ta det bort. Godt mulig ville naboene være enige i at treet skal bort, men vil ikke ta den sjansen.

7749794[/snapback]

Det du planlegger er ulovlig og blir lett oppdaget.

Du kan få en kraftig bot ved å ta deg selv til rette. Dette gjelder både det å felle treet eller skade treet ved kobbenagnler, gift e.l.

Lenke til kommentar
Det du planlegger er ulovlig og blir lett oppdaget.

Du kan få en kraftig bot ved å ta deg selv til rette. Dette gjelder både det å felle treet eller skade treet ved kobbenagnler, gift e.l.

7767015[/snapback]

 

 

Jeg er klar over dette, men iom at de som eier tomten nå ikke bryr seg noe om hva som står på den er det lite sannsynlig at de vil anmelde meg. Mulig jeg velger den diplomatiske løsningen og spør utbygger om at det er greit at jeg tar det ned mens de enda eier tomten. Og mulig jeg feiger ut og bare blir sittende med treet der :(

 

Uansett så var det litt for diskusjonens skyld jeg spurte om råd.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...