Gå til innhold

Sony KDL-40W2000 og PC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt KDL-40W2000 snart en uke, og må be om hjelp til opsett av denne mot min PC.

Det er to måter å koble til på fra min maskin.

Enten med DVI til HDMI kabel, eller med vanlig VGA/VGA kabel.

Sistnevnte løsning gir meg max oppløsning på 1360x768 pixler, det står tilogmed i manualen til tv'n.

Da jeg vil ha litt større oppløsning enn dette på tv'n hadde jeg planlagt å benytte DVI utgangen på skjermkortet mitt og benytte DVI-HDMI kabel.

Jeg får da fullt HD signal inn på TV'n, og får utnyttet 1920x1200 pixler.

Så var det teori og praksis...

Dette funker, men det funker dårlig. Bildet jeg får på skjermen ved denne oppløsningen (og andre alvere oppløsninger) er kornete, og har dårlige farger.

Har lett litt rundt på nettet uten hell, har benyttet prøve-feile metoden på skjermkortinstillinger, men fortsatt er bildet kornete.

Jeg har med ønske om å benytte "Full HD" oppløsning mot PC'n investert i stor fet TV, men nå er jeg mer fortvilt, for om ikke dette går kunne jeg like så godt kjøpt en 720P skjerm 10000 billigere isteden for en 1080P skjerm som ikke klarer jobben...

Jeg benytter meg av et Geforce 6800 skjermkort med siste drivere fra Nvidia...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke mye peiling på alle slike ting jeg, men er ikke oppløsningen du vil ha 1920x1080 og ikke 1920x1200?

Er bildet ditt riktig tilpasset, og kun problem med at det er uklart?

Prøvd å stille på refresh rate?

Sorry, ikke mye hjelp i meg, men det er nå et svar i natten :)

Skrevet

Fungerer topp hos meg. Du har sikkert skalering av bildet som du må skru av for den HDMI inngangen hvor du har PC'en koblet til. Gå til Meny, Innstillinger, Skjermkontroll og juster verdien på billedområde til full pixel. Om du samtidig setter utsignalet til 1080p i Nvidia driveren din, så får du krystallklart bilde med i 1:1 pixelmapping.

Skrevet

Takk for gode tips og svar.

Har hatt en skrivefeil i inlegget mitt med 1920x1200, skal selvfølgelig være 1920x1080.

Skal prøve mer i kveld, er jo merkelig at jeg ikke får dette til, får jo bildet i oppløsningen, men fargene ser ut som å komme fra en gammel dårlig DivX...

Storfornøyd ellers med denne tv'en! Nydelige farger og godt kontrastnivå.

Eneste jeg savner er muligheten å koble ut TV-tunern, da jeg ikke benytter denne til fordel for satelittdecoder. Det gjør det litt tungvint å skippe mellom de forskjellige modusene på skjermen da jeg må gjennom Kanalmodus for å bytte mellom AV1 og PC med kun et trykk. Ellers kan man utelate de andre AV(2-6) inngangene under skipping, de kunne likesågodt inkludert tuneren også når de først var i gang...

Skrevet
Fungerer topp hos meg. Du har sikkert skalering av bildet som du må skru av for den HDMI inngangen hvor du har PC'en koblet til. Gå til Meny, Innstillinger, Skjermkontroll og juster verdien på billedområde til full pixel. Om du samtidig setter utsignalet til 1080p i Nvidia driveren din, så får du krystallklart bilde med i 1:1 pixelmapping.

7750915[/snapback]

Har nå prøvd det opsettet du foreslo, har enda samme problemet med at bildet ser ut som en kornete DivX. Men likevel er ting skarpt, bare bilder og farger som friker ut. (eksempel skrivebordet på windows'en og alle bildene mine) Singelfarger ser bra ut men med flere fargenøyanser i f.eks blått blir det kornete i overgangene.

Dette ser ganske pussig ut, Har lagt med et bilde tatt med digitalkamera mitt. Legg merke til de firkanta markerte feltene på windowsbakgrunnen. (Standard Windows XP bakgrunn)

Si meg Pali har du bedre bilde enn dette?

post-119855-1169169159_thumb.jpg

Skrevet
Dette ser ganske pussig ut, Har lagt med et bilde tatt med  digitalkamera mitt. Legg merke til de firkanta markerte feltene på windowsbakgrunnen. (Standard Windows XP bakgrunn)

Si meg Pali har du bedre bilde enn dette?

7754187[/snapback]

Har aldri lagt merge til noe slikt på min TV, men så bruker jeg heller ikke windows bakgrunnsbilde. HTPC'en er nede for telling så jeg får ikke verifisert før uti neste uke når jeg mottar nye deler.

Windows std bakgrunn er 800x600 pixler i oppløsning så det må skaleres opp (og strekkes) ganske mye for å vises på 1920x1080. Kan hende at det skaper problemer. Eventuelt så kan vel slik forringelse av billedkvalitet også skyldes manglende fargedybde eller dårlige signaler. Men alt dette er bare spekulasjon fra min side. Skal prøve å dra opp bildet når jeg får liv i HTPC'en igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...