Gå til innhold

Får opp 2 valg når jeg starter PCen, vekk med en?


Anbefalte innlegg

Nytt problem oppstått! Se siste post (post #14)

 

Hei! Jeg får opp 2 valg når jeg slår på pc-en.

 

"Microsoft Windows Professional Edition" eller

"Microsoft Windows Professional Edition".

 

Forskjellen er at jeg vil ha vekk den ene (ligger igjen fra før jeg formaterte).

Husker dette sto om i "HjemmePC" en gang, men husker ikke hvilket blad nr.

 

Noen som vet dette? Ganske irriterende å måtte velge hvilken jeg skal bruke hver gang jeg starter maskina.

 

Bilde:

img0019as5.th.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg får opp 2 valg når jeg slår på pc-en.

 

"Microsoft Windows Professional Edition" eller

"Microsoft Windows Professional Edition".

 

Forskjellen er at jeg vil ha vekk den ene (ligger igjen fra før jeg formaterte).

Husker dette sto om i "HjemmePC" en gang, men husker ikke hvilket blad nr.

 

Noen som vet dette? Ganske irriterende å måtte velge hvilken jeg skal bruke hver gang jeg starter maskina.

7747062[/snapback]

 

editer boot.ini som ligger på C:\

Lenke til kommentar
Hei! Jeg får opp 2 valg når jeg slår på pc-en.

 

"Microsoft Windows Professional Edition" eller

"Microsoft Windows Professional Edition".

 

Forskjellen er at jeg vil ha vekk den ene (ligger igjen fra før jeg formaterte).

Husker dette sto om i "HjemmePC" en gang, men husker ikke hvilket blad nr.

 

Noen som vet dette? Ganske irriterende å måtte velge hvilken jeg skal bruke hver gang jeg starter maskina.

7747062[/snapback]

 

hei:)

det som sikert er feil når du har formatert er at du har installert en til windows pakke på maskinen verfall noen av oppstarts filene, det eg vil helst råde deg til er å ringe til micerosoft og evt få fjernhjelp eller at de veileder deg via telefon til hva du skal gjøre.

viss du derimot har en piratkopi av windows så laster du ned et program som heter et eller annet med micerosoft DAT trouleshoot. når du har lastet ned dette vil det finne alle filene som ligger i windows sine programfiler og ikke hører hjemme der, altså dette vil hjelpe deg og finne alle filer som ligger dobbelt opp evt.

viss du har home edition så har du ikke muligheten til og slette en god del av windows data filer. da må du sette deg selv som System Admin, da har du kontroll til og gjøre alt. dette gjør du ved og først ta opp start menyen, går på kjør, skriv cmd. i cmd så skriver du:

at 08:40 /interactive "cmd.exe" (trykk enter, tiden08:40 er tatt ettersom klokka er 0838 her, så det er lurt og sette den 1-2min fram i tid)

så skriver du:

at !!""bruker navnet ditt""!! slik som for meg ville det blitt at AdRaste

 

 

når du er ferdig i cmd lar du vinduet stå åpent, trykk Ctrl+Alt+Delete da går du inn i taskmanageren, trykk på prosesser og velg EXPLORER.EXE trykk på denne og avslutt den. viss du har gjort alt rett vil det komme opp et nytt vindu fra cmd på klokkeslettet du skrev inn tidligere. i det nye vinduet skriver du:

"explorer.exe" når explorer starter seg igjen vil du vere system admin og ha kontrollen til og gjøre hva du vil.:)

håpte at dette svaret hjelpte deg litt:) ble utrolig langt men kan hjelpe flere også:

 

MVH

AdRaste

Lenke til kommentar

Babelfisken og clvn: Skal teste når jeg kommer hjem, var noe sånt jeg gjorde sist, i believe.

 

AdRaste: Har XP Proffesional, men akkurat dette skal gå uten å ringe til Microsoft om hjelp/fjernhjelp. Skal ta et bilde av skjermen senere (der hvor jeg får opp de 2 alternativene). :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Et annet alternativ er jo:

kontrollpanel -> "system" -> fanen "avansert" -> "innstillinger" under "oppstart og gjennoppretting"

7747565[/snapback]

Der har vi vel formelen! Ganske sikker på at det var det jeg gjorde sist. Skal komme med tilbakemelding når jeg kommer hjem og får testet dette :)

Lenke til kommentar

Bare edit boot.ini, evt kan du høyreklikke på min datamaskin - egenskaper - avansert - oppstart og gjenoppretting - instillinger - velg standard operativsystem og fjern haken ved "tiden operativsystemlisten skal vises".

Det greieste er å editere boot.ini, så slipper du flere valg hvis du f.eks skal starte i sikkermodus.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Sitter nå på den stasjonære, så sitter å prøver å finne det fram nå.

 

Her er foresten bilde (oppdatert i topic også):

img0019as5.th.jpg

 

Dette gjorde jeg sist, slettet en av de linjene dere ser er identiske der. Hvis det er den nederste jeg velger når jeg slår på dataen, så er det vel den øverste i notepaden jeg skal ta vekk?

dsdsdstf0.th.jpg

(Trykk på bildet)

Lenke til kommentar

Jepp, blir det feil og du ikke får boota hekter du bare disken i en annen maskin og skriver om "1" til "2".

 

Det du også kan gjøre er å skrive om navnet på den ene fra "Microsoft Windows Professional Edition" til f.eks "Microsoft Windows PootieTang Edition".

Da restarter du og velger system, da ser du greit forskjellen på hva som er det riktige og ikke

Endret av PootieTang
Lenke til kommentar
Jepp, blir det feil og du ikke får boota hekter du bare disken i en annen maskin og skriver om "1" til "2".

 

Det du også kan gjøre er å skrive om navnet på den ene fra "Microsoft Windows Professional Edition" til f.eks "Microsoft Windows PootieTang Edition".

Da restarter du og velger system, da ser du greit forskjellen på hva som er det riktige og ikke

7755070[/snapback]

Ahh, ikke dumt. Bare skifter navn først og tester for å være på den sikre siden da. Takk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var så irritert over at det var 2 alternativer, så gikk inn og redigerte Boot.ini-fila. Hadde min bærbare PC som mal, så tenkte at hvis jeg bare gjorde den lik det som stod i Boot.ini-fila på den bærbare så ville det gå :wallbash:

 

Se på bildet under for å se hva jeg gjorde:

bootinirg9.jpg

 

Og nå vil ikke pc-en på :w00t: Mulig å fikse dette uten å måtte formatere?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Nytt problem oppstått! Se siste post (post #14)

 

Hei! Jeg får opp 2 valg når jeg slår på pc-en.

 

"Microsoft Windows Professional Edition" eller

"Microsoft Windows Professional Edition".

 

Forskjellen er at jeg vil ha vekk den ene (ligger igjen fra før jeg formaterte).

Husker dette sto om i "HjemmePC" en gang, men husker ikke hvilket blad nr.

 

Noen som vet dette? Ganske irriterende å måtte velge hvilken jeg skal bruke hver gang jeg starter maskina.

 

Bilde:

img0019as5.th.jpg

7747062[/snapback]

Jeg har samme problemet!? hvordan blir jeg kvitt det?

Lenke til kommentar
Fjerna den instalere winds xp pro som ikke funka! når står det windwos (standard)

 

vil ha det bort skal da ha det slik at den bare starter uten at jeg må velge!

 

noen ide om hva jeg kan gjøre?

 

skal jeg ha bort noe herfra? (bildet)

7883801[/snapback]

 

 

Etter [Operating Systems] på bildet er:

 

linje nr. 1 : For at du skal få TuneUp Winstyler til å kjøre

linje nr. 2 : Backup av din orginale boot kommando.

 

Du kan fjerne enten den ene eller den andre. Eller best: Sette nr.1 som default og sette tid den skal vises til 0.

 

 

Dersom du fjerner nr. 2 kan du potensielt få problemer med oppstart hvis du avinstallerer Tuneup. Men det kan enkelt ordnes med en repair.

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...