Gå til innhold

Ødelagt komponent på touchscreen, hva heter den?


Anbefalte innlegg

Vel, jeg har holdt på i et par måneder nå i det skjulte med et carputer

prosjekt, da jeg endelig var ferdig, tok det 2 timer, før det begynte å ryke av skjermen.

Demonterte da denne, og det viste seg at en komponent var død.

Kan noen fortelle med hva denne komponenten heter?

touchkomponentliten.jpg

Trykk på bilde, for å se full versjon av bildet.

 

Håper på gode svar.

Jeg er heller dårlig på elektronikk.

Lodde og slikt kan jeg, men navn, etc på elektronikk, der sliter jeg.

(Er elektriker / automatiker)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C(30 eller hva det står) for Capasitor eller kondensator på norsk.

Verdien står forhåpentligvis på. Avhengig av bruksområde kan verdien være kritisk eller det kan være du kan bruke noe i samme området.

Forresten er det nok en grunn til at den komponenten røyk, og jeg ville ikke sett bortifra at andre ting kan ha gjort det samme.

Skjekk baner fra/til og komponenter koplet på disse.

Lenke til kommentar

Ser ut som om andre komponeneter også har fått seg en ekstrem varmebehandling (som firkanten øverst).

 

EDIT: Ser ut som "C30" eller hva det nå enn er står for komponent 30. C etterfulgt av siffer står så langt jeg ser ved siden av alle komponenter (også motstander) og har stigende nummerering. Dette er nok til god hjelp for de som komponentlisten og kan slå opp direkte i denne.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

C30, står nok for komponentnummeret ja, så det er nok ikke verdien.

Må kanskje prøve å kontakte lilliput direkte da, for komponentliste.

 

Når du sier firkanten øverst, mener du den med alle viklingene i?

Er nok bare litt støv som ligger på den, for den ser fin ut IRL.

 

Skal ta å lodde ut komponenten, og se om jeg kan finne noe verdi på den.

 

Takk for gode svar..

Lenke til kommentar

Du sier det er en lilliput skjerm.. regner med at du har handlet hos carputer.no? dem burde klare å hjelpe deg litt, kanskje dem også har skjema over alle komponenter :)

 

Og et siste tips.. om du har koblet ut det "egget" som sitter på strømkablen.. sett det PÅ igjen :p

Lenke til kommentar
Avhengig av bruksområde kan verdien være kritisk eller det kan være du kan bruke noe i samme området.
Finner ikke noe på 27pF (picofarad) og som tåler 3kVolt ?

Nærmeste er 22 og 47pF.. Kan jeg bruke en av de?

Eller er jeg helt på jordet?

Som NorthWave sier så er bruksområdet kritiskt. Hva den gjør i kretsen er avgjørende og er det kun en avkobling mot jord så kan sikkert 22pF eller 47pF brukes, men det er mer normalt å bruke 100pF til slik så jeg tror nok at du må ha en på 27pF i kretsen din.
Lenke til kommentar

for meg ser den kondensatoren dær ut som utgangs kondensatoren på utgangen av inverteren ... til skjermen ...

viss du er heldig så er det kun den som har røket ....

Som det ser ut som så står den i serie med utgagen .. ( har du prøvd skjermen etter det smalt ? ... isåfall .. slo skjermen seg på men det ble ikke lys i skjermen ... ? da er det antageligvis kondensatoren sin skyld .. viss det ikke er mer som er ødelagt da .. )

 

( viss du ser de hullene rundt den ..? så er det for og ikke skape gnister , sånn at strømmen ikke skal ta en "snarvei " direkte mellom lodde punktene ... så det er viktig at når du lodder at du er nøye med og få loddingen bra..:green:)

 

Så da trur jeg ikke at det har sååå veldig mye og si hvilken størrelse det er på den ( det går jo grenser men ... regner med at 22pF går greit ) i hverste fall så ryker den bare igjen .. så bestill noen når du først kjøper .. mener ikke mange men 4-5 stykker ..

 

 

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...