Gå til innhold

Beste brennvidde til dråpe/vannsprutbilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle prøve meg på noen dråpe/vannsprutbilder etter hvert, de blir så stilige når man får det til. Men hva er den beste brennvidden? Jeg har to objektiver, ett 75-300 mm og et 35-80. Hvilket av dem vil være best? De har samme blender osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642
Skrevet

Vanskelig spørsmål du stiller, Juliess. Hva slags bilde ønsker du? På generelt grunnlag til jeg anbefale 60-70 mm brennvidde.

Skrevet

Personlig bruker jeg ett 105mm Macroobjektiv.

kortere brennvidde fører jo til at du må nærmere, og nærmere vann med dyre duppeditter er historisk sett en dårlig ting.

Skrevet

Wow, det var da svært til blender?

Vil ikke diffraksjon begynne å vise seg gjeldene da? Skulle tro rundt f/8 eller f/10 ville være nok? Eller?

Med så høy blender må du jo ha noe grusomt med lys for å oppnå lukkertidene som trengs?

Skrevet
Wow, det var da svært til blender?

Vil ikke diffraksjon begynne å vise seg gjeldene da? Skulle tro rundt f/8 eller f/10 ville være nok? Eller?

Med så høy blender må du jo ha noe grusomt med lys for å oppnå lukkertidene som trengs?

7783067[/snapback]

Nesh da... -3.0 i flashstyrke....litt ekstra piff i "eksposure" i ps (RAW)

Om det er noe forskjell fra f/22 eller f/8 vet jeg ikke. Linsa er så sugen på skarphet uansett så man skjer ikke forskjell :!: Skarhet og lysstyrke vel og merke...

:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...