Gå til innhold

Erfaringer HEL80 / Laptop til GIS (Kartprog)


Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt en ny laptop og har sett på overnevnte, bla etter anbefalinger her.

 

Jeg skal bruke PC'en til mye skolearbeid deriblant GIS-programmer. Jeg tror i den forbindelse at stor oppløsning på skjermen er en fordel. PC'en skal også bli brukt til mye surfing, noe film, men lite spilling.

 

Multinote Compal HEL80 15.4" WSXGA+ 1680x1050 har bedre skjermoppløsning en tilsvarende kampanjemodell MultiNote Compal HEL80i 15.4" WXGA 1280x800 glare skjerm. Med like konfigurasjoner blir maskinen med best skjermoppløsning rundt 1700,- dyrere enn kampanjemodellen.

 

Er WSXGA+ 1680x1050 en bra skjerm (i forhold til WXGA 1280x800 glare) og er denne skjermen og et litt større batteri verdt prisforskjellen på 1700,- ?

 

DinSide.no skrev at de måtte bruke et tilleggsprogram for å oppnå full ytelse på PC'en. Er dette programmet gratis og enkelt i bruk?

 

Har jeg bruk for et så bra skjermkort eller vil det være fornuftig å investere mer i de øvrige komponentene?

 

Har noen tips om andre maskiner som tilsvarer de overnevnte både i pris og ytelse eller som kan passe til mitt bruk (til samme pris) setter jeg også stor pris på det :)

 

Bjørn Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også vurdert denne maskinen - en god stund

 

her er en review på maskinen.

 

Jeg er fremdeles usikker da, siden maskinen ikke yter så bra osv. Skjermkortet skal heller ikke være av det store. Men den har matt skjerm som valgmulighet, noe jeg anser som positivt siden jeg har mest lyst på det.

 

To kjappe OT spm:

- Er det 14 dagers angrerett likevel om du kjøper å tester ut en bærbar pc?

- Hvordan er denne pcen, eller compal pc'ene om du vil i forhold til HP's pavilion pc'er?

 

Terje

Lenke til kommentar
Har også sett på Asus 15.4" GL WSXGA+ C2D T5600 X1600-512MB 1024MB/120GB/DVD SM/WLAN/BT/XPP 9Cell. Denne blir bare litt dyrere enn Compal HEL80 med tilsvarende konfigurasjon og XP-Pro.

 

Nå er 13000,- kanskje noe i overkant av hva jeg kan betale, men hvordan er denne ASUSen i forhold til en tilsvarende av Compal HEL80.

7740830[/snapback]

Temmelig lik på det meste egentlig.

Lenke til kommentar
den større oppløsningen er helt klart verdt det!

 

selv har jeg WUXGA (1920 x 1200) på min bærbare, og jeg kan ikke klare å bruke noe mindre enn 1680 x 1050 nå! det er absolutt minimum.

 

1280 x 800 er så lite at det er praktisk umulig å utnytte datamaskinen!

7740937[/snapback]

Det kommer jo helt an på bruken da. Holder i massevis for meg og de jeg kjenner, men f.eks langsynte og folk som jobber med bildebehandling er det jo såklart å foretrekke. For gamere er det ikke det da du nesten alltid må gå ned i oppløsning i spill og bildet blir dermed uklart og kornete på ikke-native oppløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...