Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har myndighet til alkotest?


si_men

Anbefalte innlegg

Det er nyttårsball på skolen om et par dager og lærerne har sagt at de har kjøpt inn alkotestere. Har de myndighet til å teste elever med dette? Kan man nekte å avgi test? Fint hvis noen kan finne en kilde hvor dette står skrevet ned. Eventuelt i Norges låver :D

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om det kan anses som en privat fest så kan man vel ikke nekte dette.

 

edit: om dere nekter alkotest så kan sikkert lærerene nekte dere å ha ball på skolen. Er vel i utgangspunkte skolens styre som da legger opp til hvordan festen skal foregå. Tror du har veldig lite å hente her.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Oppfordrer ikke til å drikke!

 

Hvorfor drikke før dere drar på ballet? Lur heller med dere drikke inn. Ingen som kan ransake dere før dere kommer inn. Det lommelerke er til ;)

 

Hvis du absolut skal drikke før ballet, så ha en 50 øring i munnen og sutt på den før du tar testen. Kjerringråd sier at kobber nøytraliserer alkoholånden din og du får 0 i promille. (Har ikke testet selv)

 

Legg drikken på utsiden, hver gang dere går ut for å ta dere frisk luft, så ta drikk litt og litt.

Lenke til kommentar
Oppfordrer ikke til å drikke!

 

Hvorfor drikke før dere drar på ballet? Lur heller med dere drikke inn. Ingen som kan ransake dere før dere kommer inn. Det lommelerke er til ;)

 

Hvis du absolut skal drikke før ballet, så ha en 50 øring i munnen og sutt på den før du tar testen. Kjerringråd sier at kobber nøytraliserer alkoholånden din og du får 0 i promille. (Har ikke testet selv)

 

Legg drikken på utsiden, hver gang dere går ut for å ta dere frisk luft, så ta drikk litt og litt.

7736221[/snapback]

 

å lure en alkotester på alle mulige måter kan dere bare glemme! Ble testet på mythbusters en gang dette; bla. det med mynten og alle mulige fjole ting.. Resultat: ingenting nyttet!

Lenke til kommentar
Man blir nok ikke testet før man går inn, men der inne. Kan jeg nekte å avlegge test?

7736777[/snapback]

 

Det er nok dem som er ansvarlige som legger linja for hvordan reglene er underveis. Dem kan vel fritt velge å alkoteste dere. Dette på lik linje med at vi (vaktselskapet jeg var objektleder og fung. områdeleder i) kunne besørge for at alkoholholdig drikke ikke ble bragt inn i lokalet når vi holdt vakt under arrangement.

 

Sånn sett er det ikke noe forskjell på hva slags myndighet dem har sammenlignet med hva vi hadde som vektere under overnevnte arrangement.

 

Dem kan nekte deg å delta på ballet dersom du motsetter deg en slik test for å få bragt på det rene om det nytes alkohol under et alkoholfritt arrangement.

 

Edit: Det skal legges til at det kun er politi som har adgang til å -kreve- at alkotest blir tatt. Alkotest som i det tilfellet her er frivillig. Dem kan med andre ord ikke pålegge deg å ta en slik test, men dem kan følgelig nekte deg adgang dersom du velger å benytte deg av din rett til å nekte i dette tilfellet.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Eventuelt i Norges låver :D

7736161[/snapback]

Det meste er allerede sagt. Og du finne ikke noe om dette i Norges låver. Det var skoleball du skulle på og ikke låveball?. Heller ikke Norges lover vil hjelpe deg mht til skoleball eller annet alkoholfritt arrangement.

 

Arrangør kan nekte adgang bl.a. ved mistanke om alkohol. Tar du testen kan mistanke avkreftes/bekreftes og du slipper evt. inn. Bekreftet mistanke om bruk av alkohol på arrangementet vil medføre at du blir kastet ut (som skolelev og under lovlig drikkealder må du regne med at dine foresatte blir informert). Mistanken vil anses som bekrefet hvis du nekter alkotest elelr blir observert drikkende medbragt alkohol.

Lenke til kommentar
Jøss, alkotest faktisk. Si meg hva slags naziskole er det egentlig du går på? Glad ingen drev med sånt på juleballet da jeg gikk på vgs. Tror ikke engang det var noen lærere til stede.

7760655[/snapback]

 

ikke VGS, ungdomskolen ;) er for en kompis av meg.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Leste tråden, og fant fortsatt ikke ut om dette var i skolens regi eller mere privat. Arrangerte selv skoleballet for 10-klassen min når vi gikk ut ifjor, og da sørget jeg for å leie lokale som ikke var skolen sitt, og holde alt mulig unna skolen slik at de ikke skulle ha en dritt å kritisere/kontrollere ballet mitt.

 

Jeg la opp til at alle kunne drikke seg drita, men det var ikke stemning for det, så når skolen krevde å ha lærere der sa jeg likesågodt greit for å ikke lage noen uoverstemmelser med skolens ledelse i senere tid. Men hadde elever kommet til meg og sagt de ville drikke der, hadde jeg nektet lærere fra skolen å komme, og holdt alt som skjedde der mest mulig vekk fra skolen.

 

Så snakk med de som er ansvarlige for ballet, og er det lærere og i skolens regi kan du glemme å nekte alkotest. Er det elever og mere i privat regi, kan du nok klemme igjen et forbud mot alkotestere og lærere.

Lenke til kommentar
Det er nyttårsball på skolen om et par dager og lærerne har sagt at de har kjøpt inn alkotestere.

 

Den gjør for meg at det må tolkes dithen at denne festen skal foregå i skolens lokaler og i skolens regi. Uansett er det lærernes ansvar å sørge for at et rusfritt arrangement holdes rusfritt om det er på skolens område.

 

Nå har jo ikke trådstarter presisert alderen på elevene her heller da og det kan jo tenkes dem ikke har lov til å nyte alkohol i hele tatt :)

 

Regner med at ballet har vært nå og jeg gleder meg til å høre hvordan det hele gikk.

Lenke til kommentar
Det er nyttårsball på skolen om et par dager og lærerne har sagt at de har kjøpt inn alkotestere. Har de myndighet til å teste elever med dette? Kan man nekte å avgi test? Fint hvis noen kan finne en kilde hvor dette står skrevet ned. Eventuelt i Norges låver :D

 

Takk!

7736161[/snapback]

 

Hvor er det du bor hen ? Var en kar innom og kjøpte en alkotester som han sa de skulle bruke på sånn skoleball. Jeg ville motsatt meg test da 100 andre har blåst på samme apparat og du ville ikke bli smitta.

 

Men igjen, ingen vits å drikke på skoleball, det blir bare bråk.

Lenke til kommentar
Det er nyttårsball på skolen om et par dager og lærerne har sagt at de har kjøpt inn alkotestere.

 

Den gjør for meg at det må tolkes dithen at denne festen skal foregå i skolens lokaler og i skolens regi. Uansett er det lærernes ansvar å sørge for at et rusfritt arrangement holdes rusfritt om det er på skolens område.

 

Nå har jo ikke trådstarter presisert alderen på elevene her heller da og det kan jo tenkes dem ikke har lov til å nyte alkohol i hele tatt :)

 

Regner med at ballet har vært nå og jeg gleder meg til å høre hvordan det hele gikk.

7771931[/snapback]

 

Hm. :hmm: Mener jeg har hørt at så lenge det festlighetene foregår i skolens regi kan det tas aklotest om det på forhånd innhentes tillatelse fra foreldrene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...