Gå til innhold

Arch Linux på bærbar.


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en eldre bærbar... Medion av ett slag..

Celeron 2,6GHz, 256mb ram, SiS M650 skjermkort, intigrert nettverkskort, 80GB harddisk og ett 3com 802.11a/b/g PCMCIA nettverkskort..

Men har store problemer med den, skrur seg av etc..

Det har alltid brukt å ordne seg med en reinstall av windows..

Så kan det fungere greit oppimot en mnd ca...

Men nå er jeg lei av det... Så ønsker å legge inn Linux på den..

Har ikke brukt linux på noen år, kjørte Slackware en gang i tiden..

Men har aldri kjørt Linux på en laptop før..

 

Så jeg håpte på noen råd\innspill vedr. valg av distro.

 

Alle svar mottas med stor takk=)

 

Mvh Marius

Endret av MrAce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, det er vel kanskje verdt ett forsøk...

 

Håper det er en enkel installasjon?

Har blitt ganske så grønn på linux siste tiden så..

 

Hvordan er det med drivere der?

 

Takk for svar=)

 

Mvh Marius

7721419[/snapback]

 

Vel... den er ganske lik slackware på installasjon, du må nok redigere noen konfigurasjons filer manuelt, ganske flott distro hvis du vil lære mye om linux fort.

 

Du laste ned de fleste driverne som ikke er med i kernelen via pacman, du må nok kansje installere driver for ditt trådløse nettverks kort manuelt...

Lenke til kommentar

Fra mine dager med Slackware så husker jeg att jeg makket noe med partisjonene..

 

Så håper det er blitt enklere:P

Trenger iallefall noe enkelt for å komme meg inn i ting igjenn..

 

Laster ned Arch nå, men hvordan er det med installasjon av ett slikt kort?

Skal google litt etter drivere, må bare lete frem kortet så jeg finner ut hvilket jeg har..

 

Takker for svar sålangt=)

 

Mvh Marius

Lenke til kommentar

Ok, eneste jeg er bekymret for nå er det nettverks kortet..

 

Fant driver til kortet=)

Så er vel bare å få lastet ned arch samt driverern å håpe att jeg får det til:P

 

Men, nå når jeg laster ned den base ISO'n...

Da laster den ned det jeg ønsker å instalere via internet right?

 

Takker så mye for svar.

 

Mvh Marius

Lenke til kommentar

Har du peilig på disse tingene er både Slackware og Arch glimrende, men på meg høres det ut som du heller er i den gruppen som ikke er eksperter og som bare ønsker noe som fungerer. Da er det egentlig bare 3 muligheter. Ubuntu, Suse og Fedora. Ubuntu er veldig i støtet for tiden (ikke uten grunn spør du meg). Fedora og Suse er også bra alternativer, men vil påstå at de ligger "2 hakk bak"

Lenke til kommentar
Har du peilig på disse tingene er både Slackware og Arch glimrende, men på meg høres det ut som du heller er i den gruppen som ikke er eksperter og som bare ønsker noe som fungerer. Da er det egentlig bare 3 muligheter. Ubuntu, Suse og Fedora. Ubuntu er veldig i støtet for tiden (ikke uten grunn spør du meg). Fedora og Suse er også bra alternativer, men vil påstå at de ligger "2 hakk bak"

7721570[/snapback]

 

 

Nei du har rett der, jeg er ingen ekspert..

Det er noen år siden jeg har brukt linux..

Men det eneste jeg har kjørt (bortsett fra noen dager med RedHat) er Slackware..

Det er ikke bare att jeg ønsker noe som funger, men øsnker å lære alt det jeg har glemt av linux igjenn..

 

Men kanskje du har rett, att jeg bør vurdere Ubuntu..

 

Takk for svar=)

 

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Men, nå når jeg laster ned den base ISO'n...

Da laster den ned det jeg ønsker å instalere via internet right?

7721568[/snapback]

 

Du kan velge mellom å installere fra cden eller ftp

 

Hjelper også å endre på mirrors i /etc/pacman.d/current og /etc/pacman.d/extra, spesielt hvis du skal ha noe stort ;)

I begge filene er det ett mirror i Norge som du bør flytte øverst, kan hende du må oppdatere først hvis du installerer fra cden.

Endret av DevilsDecoy
Lenke til kommentar

Hvis maskina klarer XP greit, noe som jeg ser uti fra spessefikasjonene at den faktisk gjør. Så drar den Linux (Hvilken som helst Linux) mer enn bra nok. Jeg har aldri i den villeste verden hørt om at en Linux bruker mere ressurser enn XP eller 2000, så jeg vil tro at den klarer å dra Linux bra :)

 

Bortsett fra partisjoneringa (Som du kanskje var litt beskymra for), så er det ikke noe særlig stress å få opp Slackware. Hvis du i tillegg tar en Full installasjon med hele pakka får du jo med KDE og alt.

 

 

Etter det så er det jo bare å installere Lilo da, og konfiguere den, så er vel det meste i boks tenker jeg. Når den er ferdig installert og boota, så må du logge inn som root.

Selvfølgelig må du ha laga en rootkonto først og det får du jo beskjed om og lage.

 

Når du etter at den har boota har logga inn som root må du lage deg en brukerkonto. Det gjør du ved å skrive adduser.

 

Så skriver du inn brukernavnet ditt. (Kan ikke ha store bokstaver).

 

Så trykker du Enter til du får beskjed om at kontoen er oppretta. Så må du skrive inn navnet ditt, også trykker du enter helt til du får beskjed om å lage et brukernavn passord. Dette skriver du inn 2 ganger, og når det er gjort er alt klart.

 

Så velger du selv om du vil logge inn på KDE som root eller Brukerkonto.

 

Hvordan du ordner ting i KDE husker jeg ikke nå i farta pga at jeg ikke bruker KDE selv, men det finner du ut/får du svar på her tenker jeg.

 

En av de tingene som gjør at jeg liker Slackware så godt er fordi at det er så enkelt å installere programmer i Slackware, også å oppgradere.

 

For å installere programmer skriver du installpkg filname.tgz og for å oppgradere skriver du upgradepkg fillname.tgz

 

det er det jeg liker så godt med Slackware :D

 

 

Men som sagt. Den maskina der klarer å dra hva det måtte være av Linux. Enten det er Slackware, Gentoo, Ubuntu, Kubuntu, Arch. Whatever.

Lenke til kommentar
MrAce har for øyeblikket valgt Arch, så istedenfor å promotrere den distroen dere liker, så hjelp han isteden :)

 

Disse fungerer fint:

 

Netherlands

ftp://ftp.nluug.nl/pub/metalab/distributions/archlinux/

ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/archlinux/

 

Norway

ftp://mirror.djzradio.net/archlinux/

7723505[/snapback]

 

Takk for den=)

 

Men jeg støter på et lite problem når jeg skal laste ned pakker...

Jeg kommer ca 10pakker på vei, så kommer jeg til gcc-4.1.2-2..

Der stopper den på 6% 2403K.. Hadde samme problemet i natt, den sto i hele natt uten å bevege seg noe.. Nå skjer det samme igjenn.. Har prøvd forskjellige mirrors.. Noen som aner hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar

Hmm, snodig. Installerte selv Arch på en ledig maskin i helgen, men installerte da ikke over nett. Jeg lastet ned base-0.8. Den inneholder alt du trenger, så du kan jo egentlig bare installere det som er på disken (tar ca 600mb), innholdet er ganske up-to-date (en kjapp oppdatering etter installasjonen så var jeg 100% up-to-date).

 

Kanskje en bug i installeren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...