Releazme Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Hei Skal til India i et halvt års tid og trenger i den sammenheng et kamera. Står litt og vipper mellom kompakt og slr, men regner med at det blir kompaktkamera av økonomiske grunner (Olympus E-400 frister dog). Hvilket kompaktkamera vil være å foretrekke til en backapacker tur? Det vil bli tatt bilder i mange forskjellige forhold, batterikapasiteten bør være brukbar (evt muligheten til å bruke flere batterier), størrelse og design er for meg forholdsvis viktig. I tillegg bør tåle litt. Bildekvalitet er selvfølgelig viktig, men skal jeg ha ordentlig bildekvalitet så bør jeg jo kjøpe speilrefleks. Så det må bli en avveining av kvalitet opp mot pris. Prismessig vil alt mellom 2500 og 3500 være interessant. Har hørt mye fint om Fujifilm F30 (og F31), men syns at designet er utrolig lite tiltrekkende. Man kjøper selvfølgelig kamera for å ta bilder og ikke for at det skal se fint ut, men jeg merker allikevel at F30 ikke appelerer til meg på tross av gode egenskaper. Derimot har jeg siklet på Nikon s7c en stund, men er her usikker på kvaliteten. Er det noen som har erfaringer med dette kameraet? Ellers er det jo en jungel med ulike modeller å velge mellom, så hvis det er noen kameraer som kan anbefales så er det bare å komme med dem. Takk for all hjelp!
eUnaas Skrevet 17. januar 2007 Skrevet 17. januar 2007 Jeg skal nå på 3mnd backpacker tur i Brazil. Etter å ha tittet og lest en del, har jeg funnet ut at Canon S3IS er det kamera jeg vil ha med meg. Koster nå under 3500kr også.
Stian V.H Skrevet 17. januar 2007 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Canon Powershot S3 iS kompakt ultrazoom kamera,det skal jeg også kjøpe snart. Bruker AA batterier,12X optisk zoom,SD minnekort,batterikapasitet på ca.550 bilder ved bruk av 2700 milliampere NIMH batterier,disse fåes kjøpt for ca.200,- inkl.4 batterier og lader. God bildekvalitet,vridbar skjerm,bildestabilisator... Redigert: Canon Powershot S3 iS Akam.no-test av Canon Powershot S3 iS Dinside.no-test av Canon Powershot S3 iS Endret 17. januar 2007 av naits81
Gerske Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 *slenge på et par tester til* - DPReviews test av Canon PowerShot S3 IS - Steve's Digicams' test av Canon PowerShot S3 IS
Anew Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Hvis du skal på en "once in a lifetime" tur til India, så er det jo synd og skam å ikke ta med seg et skikkelig fotografisk verktøy. Olympus E400 er et skikkelig snasent lite kamera, med anstendig kitoptikk, og lærer du deg å bruke det skikkelig har du alle forutsetninger for a ta flotte bilder på turen din. Om du i tillegg utstyrer deg med en lyssterk normal vil du kunne ta kvelds- og nattbilder du aldri i livet kan ta med kompakt. Om du er opptatt av størrelse, så fins det jo også en rekke andre relativt små speilreflekser, som Nikon D40, Pentax K110D og Canon EOS 350D... Samsung er også verdt en titt. Endret 18. januar 2007 av Anew
Releazme Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Skrevet 19. januar 2007 (endret) Takk for svar! Canon S3IS ser absolutt interessant ut. Regner med at kvaliteten er en del bedre enn på et kompaktkamera pga kameraets størrelse, og at man også har mer kontroll og flere muligheter. Hvordan er egentlig størrelsen? E-400 (og andre små slr kameraer) villle selvfølgelig vært det beste ift bilder. Men de tar mer plass (særlig hvis man skal ha med et ekstra objektiv) og prismessig snakker vi vel det dobbelte av S3IS eller et godt kompaktkamera. Noe som er dumt da jeg er fattig student som liker å reise lett... Dere som anbefaler S3IS - er dette et godt kompromiss mellom kompakt og SLR? Og finnes det eventuelt noen alternativer til S3IS, eller er det det beste kameraet i denne klassen? Endret 19. januar 2007 av Releazme
Gerske Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Ingen kan si annet enn at Canon PowerShot S3 IS er en kjempebra mellomting mellom kompakt og SLR! Du får utrolig mye funksjonalitet i ett og samme kamera. Andre alternativer kan f.eks. være Fujifilm Finepix S6500fd, Fujifilm FinePix S9600, Panasonic Lumix DMC-FZ7, Sony Cyber-shot DSC-H2, Sony Cyber-shot DSC-H5, Kodak EasyShare Z612, Kodak Easyshare P712 og Canon PowerShot G7. Alle disse har godt med optisk zoom, ellers ganske lik funksjonalitet og befinner seg prismessig omkring Canon PowerShot S3 IS. To av grunnene til at jeg valgte S3 IS er vridbar skjerm og at det bruker AA-batterier. Står man der med flate batterier er veien sjelden lang til reservebatterier!
Anew Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Ingen kan si annet enn at Canon PowerShot S3 IS er en kjempebra mellomting mellom kompakt og SLR! 7758539[/snapback] En S3 er ingen "mellomting" - det er en kompakt. Sikkert en fin-fin kompakt, men like fullt en kompakt.
Stian V.H Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 (endret) Så stort er Canon kameraet: Redigert: En annen ting med dette kameraet er man kan ta opp video i meget god kvalitet,det kan man ikke med et speilreflekskamera. Man kan zoome optisk (med linsa/objektivet) mens man filmer og det så og si lydløst. Endret 19. januar 2007 av naits81
Litejk Skrevet 20. januar 2007 Skrevet 20. januar 2007 En annen ting med S3IS er at det sitter svært svært bra i honden, grepet virker lite, men er alikevel en god del bedre enn Canon Eos 350D tilogmed. Uten tvil et bra kompaktkamera!
Thunderhead Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Kan selvsagt bare gjette at trådstarter ikke er dypt inne i manuelle innstillinger av kamera, men hvis det er tilfelle (som det kan tyde på), vil jeg hevde at det rett og slett er tullete å anbefale et dslr. Å lære seg dette er ikke gjort på 1-2-3 og å prøve seg frem på tur kan heller resultere i fiasko enn i blinkskudd, da er en kompakt et bedre valg etter min mening da det er mindre avslørende for brukerfeil. Forutsatt at det ikke er noen måneder til turen. Har forløperen til S3 IS og vil si at det fungerer veldig bra som turkamera. Eneste minus er at det har litt dårlig vidvinkel, som nesten alle kompaktkamera. Stort pluss er som nevnt at det tar AA-batterier som man finner over alt, men anbefaler minst to-tre sett a 4 stk oppladbare og lader.
Anew Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Kan selvsagt bare gjette at trådstarter ikke er dypt inne i manuelle innstillinger av kamera, men hvis det er tilfelle (som det kan tyde på), vil jeg hevde at det rett og slett er tullete å anbefale et dslr. Å lære seg dette er ikke gjort på 1-2-3 og å prøve seg frem på tur kan heller resultere i fiasko enn i blinkskudd, da er en kompakt et bedre valg etter min mening da det er mindre avslørende for brukerfeil. Forutsatt at det ikke er noen måneder til turen. 7767088[/snapback] Nå er vel egentlig den delen av diskusjonen litt død, siden trådstarter tilsynelatende har bestemt seg, men jeg klarer aldri å la en sjanse til å misjonere for dslr gå fra meg... Ja, en dslr er mer avslørende på nybegynnerfeil, spesielt ifht fokus/feil dybdeskarphet. Fokus er imidlertid noe de fleste får dreisen på ganske kjapt, siden fokus er noe de fleste skjønner ganske ituitivt. Det er ikke spesielt vanskelig å få gode resultater med en amatør-dslr som E400, og man trenger ikke å kunne noe særlig for å få fine bilder i auto-modus. Trådstarter skal på sitt livs reise i 6 måneder! Om han så skulle reise i morgen, så ville han etter 2 uker med dslr kunne ta bedre bilder enn med en kompakt (og like bra med en gang!), og tar han med seg en god lærebok (som Digital fotografi i praksis, eller rett og slett det geniale fotokompendiet på forumet) vil han i løpet av kort tid mestre kameraet (trolig før han kommer frem om han leser boken på flyet). Trådstarter har imidlertid gjort sitt (i mine øyne gale) valg. Endret 21. januar 2007 av Anew
mats A. Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Jeg er så utrolig ening med Anew. Hvis jeg skulle dratt på en tur til India i 6 måneder, så hadde jeg tatt med meg et speilreflekskamera uansett hvor nybegynner jeg hadde vært. Speilreflekskameraer gir så utrolig mye bedere bilder en et kompakt kamera gjør. Og det å si at Olympus E-400 tar så mye plass er et dårlig argument. Min søster dro på verden rundt reise med et litt gammelt analogt speilrefleks, uansett hvor man går i verden så har man med seg en sekk/veske eller noe som kameraet kan ligge i. Man må jo ha en vekse/sekk til det kameraet du har sett på også (S3IS).
Black Star Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Det blir feil å påstå at trådstarter har gjort et galt valg. Et DSLR er ikke det beste for alle, selv om det er det for deg. Alt for mange velger DSLR uten å vite hva man egentlig går til jmf. tråder i dette forumet som "hvordan bruker jeg skjermen som søker", "bilder fra DSLR blir mer uskarpe enn mitt kompaktkamera, "blasse farger på DSLR", "Nå går snart D200 ut av vinduet" og lignende. Og jo, størrelsen til DSLR ER et godt argument. Skal man ha med selve huset og objektiver som dekker samme område som S3IS, så BLIR det mye større. I tillegg så har jo trådstarter et budsjett, og han får ikke et DSLR til den prisen... ihvertfall ikke med like anvendelig optikk som S3IS.
sarom Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 (endret) mats A skriver: "Speilreflekskameraer gir så utrolig mye bedere bilder en et kompakt kamera gjør". Hvis du opplever det må du ha et veldig dårlig kompaktkamera. Flere kompaktkameraer er nå så gode at det begynner å bli vansklig og se forskjell på bildekvaliteten sammenlignet med DSLR. Edit: Og en behøver ikke sekk/veske til S3 IS. Det går lett ned i en jakkelomme. ---------- Den store fordelen med Canon S3 IS er at du kan bruke strandard AA batterier. I tilfeller hvor du ikke får ladet dine oppladbare batterier, kan du kjøpe engangs AA batterier stort sett over hele India. Endret 21. januar 2007 av sarom
Anew Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hva med tråder som " Tregt Canon A710is", "Digitalkamera som ikke gir røde øyne", "Problemer med Nikon L4, snø-bilder dårlige", "uklare, og gule bilder uten blitz", for ikke å snakke om alle som klager over støy/kornete bilder? Foto kan være kinkig å få til om man ikke vet hva man driver med og ikke kjenner utstyret, uavhengig av om man bruker dslr eller kompakt. En kompakt er definitivt ikke lettere å få gode bilder med når lysforholdene er noe annet enn perfekte. Hva med alle foruminnleggene fra folk som forteller om hvor mye mer gøy det er å ta bilder etter at man har gått fra kompakt til dslr? Påstander om at nye, avanserte kompakter kan ta bilder som er sammenlignbare med en dslr tar ikke høyde for at dette gjelder under perfekte forhold, og for bestemte bildetyper. At trådstarter har gjort et feil valg er, som jeg ga klart og tydelig uttrykk for, min subjektive mening. Endret 21. januar 2007 av Anew
sarom Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Kan forresten fortelle at en meget godt kjent person innen foto i Norge, har utttalt at når han drar på feretur ligger speilrefleksen hjemme. Da tar han med kompaktkameraet. Speilrefleks med utstyr blir formye å dra på. Husker jeg riktig bruker han en KM A1 eller A2 på ferietur. (KonicaMinolta)
Black Star Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Hva med tråder som " Tregt Canon A710is", "Digitalkamera som ikke gir røde øyne", "Problemer med Nikon L4, snø-bilder dårlige", "uklare, og gule bilder uten blitz", for ikke å snakke om alle som klager over støy/kornete bilder? Foto kan være kinkig å få til om man ikke vet hva man driver med og ikke kjenner utstyret, uavhengig av om man bruker dslr eller kompakt. En kompakt er definitivt ikke lettere å få gode bilder med når lysforholdene er noe annet enn perfekte. Hva med alle foruminnleggene fra folk som forteller om hvor mye mer gøy det er å ta bilder etter at man har gått fra kompakt til dslr? Verken A710IS eller L4 er på høyde med S3IS. Det er ganske så forskjellige kamera, disse tre. Røde øyne er et mindre problem på S3IS enn mange andre kompakte, fordi blitsen spretter opp (på lik linje med DSLR), og uklare bilder uten blits får man også med DSLR. Ser man på det som et problem med kompakt, så hadde man heller ikke visst hvordan man økte ISO på et DSLR for å kompensere for manglende lys. Støynivå er betraktelig bedre på DSLR, og et DSLR gir langt bedre bilder i dårlig lys. I bra belysning vil den jevne familie og amatørfotograf se liten forskjell. Alt kommer an på hva brukeren selv trenger. Det er ingen av oss som kan si at kompakt eller DSLR er best for andre, for det må disse andre bestemme selv. Ja, DSLR er morsommere når man lærer seg å bruke det, men tyngden, terkselen for å lære det og ulempene/fallgruvene er noe man må være klar over i sitt valg Når trådstarter mer eller mindre har bestemt seg for et S3IS, vil jeg si at jeg tror det er et perfekt valg for deg med tanke på bruken, ditt budsjett og dine ønsker.
Anew Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Trådstarter ga uttrykk for at han hadde lyst på en dslr, så jeg argumenterte for hvorfor han skulle låne noen tusenlapper ekstra av foreldrene... og uklare bilder uten blits får man også med DSLR. Ser man på det som et problem med kompakt, så hadde man heller ikke visst hvordan man økte ISO på et DSLR for å kompensere for manglende lys. 7770594[/snapback] Nøyaktig mitt poeng, men jeg er tydeligvis nødt til å gjenta meg selv: Foto kan være kinkig å få til om man ikke vet hva man driver med og ikke kjenner utstyret, uavhengig av om man bruker dslr eller kompakt. (og akkurat som en Canon A710 ikke ligner på en S3, har en D200 lite med en E400 å gjøre...) Min kone er et perfekt eksempel på en som er totalt clueless på foto. Hun vil gjerne ta bilder, og hun kan godt la seg fortelle at "tallet under brøkstreken helst skal være over 60", ellers må hun bruke blitz, men hun nekter å lære seg hvorfor, hun nekter å vite noe om ISO, blender eller noe annet. Med kompakt blir bildene stort sett bare tull, men med D70 i program auto kan hun tidvis ta glimrende bilder.
sarom Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 At bildene stort sett bare blir tull med kompakt forstår jeg ikke. Har selv hatt en rekke med kompaktkameraer, nå S2 IS, TZ1 og 710IS. Eneste instilling jeg foretar er at jeg innstiller ISO fast på 100. Det er en fordel for da fyker ikke ISO opp når jeg bruker blitz innendørs. Og lar da kameraene ordne resten. Bildene blir altid bra. Det blir ofte dårligere resultat innendørs når jeg bruker Canon EOS 350D med innebygt blitz.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå